Hur känsliga är Malawi för metall i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan2002

    Hur känsliga är Malawi för metall i vattnet?

    Hej !

    Jag bor i ett äldre hus med ganska dåliga vattenledningar som troligtvis avger en del metaller i vattnet till mitt Malawiakvarium på 400 liter.
    Dricksvattnet generellt här i bygden är mycket bra.

    Ge mig några råd om hur jag kan lösa problemet.
    Bör jag använda vattenberedningsmedel och isåfall vilken typ och hur mycket?

    Symptomen är att fiskarna kliar sig ofta trots att jag är noga med salt och byter vatten cirka 30-40% varje vecka.
    Fiskarna mår i övrigt bra och både äter ordentligt och är pigga.

    Mvh
    Johan.
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Jag har samma problem som dig Johan. Jag bor också i ett äldre hus med delvis gamla vattenledningsrör. Jag brukar spola med vattenkranen någon minut innan jag påbörjar vattenbytet för att bli av med vattnet som stått i ledningarna. Mina fiskar brukar också klia sig lite mer direkt efter ett delvattenbyte. Jag tror att detta beror på klortillsats i vattnet från vattenverket. Det man kan göra för att motverka klorets skadeverkningar är att duscha i vattnet vid vattenbytet och tillsätta lite jodfritt salt i samband med vattenbytet. Mår dina fiskar i övrigt bra som du skriver tycker jag inte att du behöver göra några andra åtgärder.

    Mvh Michael Persson

    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • AnteB
      Användare
      • april 2002
      • 12

      #3
      Som jag har ser det så är den metall som kan vara skadlig koppar, och koppar fälls bara ut i större mängder när ledningarna är nya och saknar oxider. Om du har gamla kopparledningar så behöver du inte oroa dig för denna faktor efterssom ledningarna är rejält ärgade på insidan, oroa dig istället för vattenskador! Ett visst kliande är normalt, men misstänker du vattnet så ta med ett vattenprov till handlaren eller testa vattnet själv för pH, hårdhet, Nitrat & Nitrit.

      Förresten, vad är "mycket bra dricksvatten"? Är det bra för ciklider eller tvåbanta fulingar?
      Hur mycket salt använder du?
      /AnteB

      Kommentar

      • Therese
        Användare
        • april 2002
        • 196

        #4
        Ducha vattnent? har aldrig riktigt förståt de=) va menas?
        mvh Therese

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Jag menade att man kan använda ett duschmunstycke eller liknande när man fyller på vattnet.

          Mvh Michael Persson

          Mvh Michael Persson
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Johan2002

            #6
            Hej igen !

            Jo Ante, det jag menade med bra vatten är att vattnet för oss "fulingar" är rätt bra.
            Men ibland så kloreras vattnet så pass mycket att det blir lukt och smak av detta.
            Jag tror att dom gör detta ibland när det bl.a är varmare väder.

            Angående saltet:
            När jag startade mitt 400 liters malawiakvarium så använde jag cirka 3 matskedar jodfritt salt per 100 liter vatten.
            Men efter att en Röd Zebra hane hade fått sårinfektioner efter ett "slagsmål" så provade jag att använda cirka 1dl havssalt per 100 liter vatten istället.
            Såren läkte och dom övriga malawicikliderna verkade må bättre av denna salthalt så därför kör jag med denna mängd även nu.
            Även kliandet blev bättre (mindre förekommande).

            Jag misstänker att kliandet kan bero på klorhalten.
            Problemet är att jag inte vet hur mycket kliande som är normalt.
            Det var väl mest där som min osäkerhet ligger.
            Men fiskarna mår bra och jag har nu fått yngel av både Röd Zebra och Ancistrusmalarna.

            Mvh
            Johan.

            Kommentar

            • Juanito
              Användare
              • maj 2002
              • 180

              #7
              Ducha vattnent?

              Ducha vattnent?

              Då du duchar vattnet så blir ytan av vattnet som reagerar med luften större än när du häller direckt i eller med slang fyller på vatten. Kloret reagerar med luften (syre antar jag) och bildar en gas (kloroform skulle kunna vara namnet på gasen om kloroform är en gas) Genom att göra detta minskas klor mängden i vattnet och fiskarna mår bättre. Det är även detta som får en att dåsa till när man tar en längre dush speciellt en varm duch.

              Duchen är inget hälsosamt ställe

              juanito

              Kommentar

              • AnteB
                Användare
                • april 2002
                • 12

                #8
                Hej igen!
                Jag tror att Juanito har sett lite för mycket på deckare när han talar om kloroform. Det är enbart fantasier det han yrar om. När man talar om att "duscha" vattnet så innebär det att man spolar i vattnet i karet via ett vanligt duschmunstycke. Varför skulle då detta göra att klorgashalten (Cl2) i vattnet minskar?

                Som alla vet så kan en vätska lösa mer gas under högre tryck, det är ju därför det bubblar när man öppnar Coca-Colaflaskan, vi minskar då det omgivande trycket ner till runt 1 atm och kolsyreövermättnaden frigörs.

                Nu till duschningen - Om man har tillräckligt högt vattenledningstryck (normalt 4-6Bar i kommunala ledningssystem) och ett lagom trångt munstycke som ger en stark stråle så kommer man att få en hastig trycksänkning från 4-6bar ner till 1Bar(1atm). Desto snabbare trycksänkningen sker desto mer gas löses ut. Ett trängre munstycke ger en snabbare trycksänkning.

                Sen till det här med saltet, jag anser att en deciliter salt per 100liter vatten är rejält mycket salt! Själv använder jag en matsked per 100liter.

                *Viktigt* är att hålla salthalten konstant och att tillsätta salt vid vattenbyte. Man kan rita upp en skala på glaset så att man vet precis hur mycket vatten man byter varje gång. Svängningar i salthalten är inte bra och leder till kliande.

                Lycka till!

                /AnteB

                Kommentar

                • Mikael C

                  #9
                  Klor försvinner om man luftar vattnet. Det är alltså meningen att man ska hålla duschen över vattenytan och duscha i vatten i akvariet för att på så sätt lufta vattnet vid påfyllning.

                  Koppar är bara ett problem i varmvattenledningarna där det kan stå länge både i ledningar och i tankar och varmvattenberedare. Vill du vara säker på att inte få med koppar använd bara kallvatten.

                  mvh Mikael

                  Kommentar

                  • Vannar
                    Användare
                    • april 2002
                    • 339

                    #10
                    Jävlar att det kunde bli sådana disskussioner om, just hur man dushar vatten?!

                    Eftersom det inte framkommit helt, så;
                    vattenverken kan tilsätta klor på två sätt, ett är att lösa kloret direkt i vattnet (klor är en gas), om denna metod används så är gasen lätt att lufta bort när man fyller vattnet.

                    om vattnet bara behöver kloreras lite så kan man använda denna metod

                    Den andra metoden är att man blandar i en klorförening (nu kommer jag ju självfallet inte ihåg namnet på denna) i dricksvattnet. om denna metod används så hjälper det inte att lufta vattnet kloret blir kvar ändå. för att få reda vad som används där man bor får man nor ringa till vattenverket eller nått.

                    / Jonas Vannar

                    Kommentar

                    • Mikael C

                      #11
                      Det är en blandning av ammoniumsulfat och natriumhypoklorit som blir monokloramin. Det ger en bättre långtidsverkan i vattenledningarna men går inte att lufta bort.

                      mvh Mikael

                      Kommentar

                      • Øystein Strøm

                        #12
                        Hei,

                        Hvordan måler du salt innholdet i akvariet når du tilsetter havsalt?

                        Mvh
                        Øystein Strøm

                        Kommentar

                        • thorgil
                          Användare
                          • juni 2002
                          • 64

                          #13
                          Koppar från ledningarna kan vara ett problem om vattnet man har är surt.

                          Detta gäller främst de som har egen brunn...
                          ..o andra sidan har man ju inget klor då...

                          -------------------------
                          Aluminium är också ganska skadligt för de flesta vattenlevande djur.
                          Detta gäller främst i sura miljöer. (fiskdöd p.g.a. försurning orsakas av aluminium).


                          tObiAz
                          tObiAz

                          Kommentar

                          Arbetssätt...