Tips på vad jag ska odla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #16
    Ursprungligen postat av auratusen
    men mainganos och demasonis är agressiva och kräver därför större kar, annars slår de ihjäl varandra
    Precis, kar efter art men som jag sa, ju fler du vill dra och ju större du vill dra dom ju större kar
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • auratusen
      Användare
      • oktober 2010
      • 61

      #17
      Ursprungligen postat av Beast
      Precis, kar efter art men som jag sa, ju fler du vill dra och ju större du vill dra dom ju större kar
      ju fler kar blir det också
      The rift lakes is the shit

      Kommentar

      • TutenStain
        Användare
        • september 2008
        • 168

        #18
        5-7cm är absolut inga problem i 100l kar. De jag har är på 85x45x25 och det fungerar galant. Fungerar bra till vuxna med. Går att dra upp och ha de flesta malawi arterna (undantag är fullxuxna haps eller väldigt aggressiva mbunas). 3+4 vuxna är något som fungerar bra tycker jag. Sköter man vattenbyte och har rejäla filter så går det som på ett rinnande vatten.

        Som sagt, odla på de arter du tycker är kul. Du kommer inte bli rik på att odla fiskar (bli glad om du går i plus), du kommer däremot ha extremt kul.
        Senast redigerad av TutenStain; 12 november 2010, 21:38.

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #19
          Ursprungligen postat av TutenStain
          5-7cm är absolut inga problem i 100l kar. De jag har är på 85x45x25 och det fungerar galant. Fungerar bra till vuxna med. Går att dra upp och ha de flesta malawi arterna (undantag är fullxuxna haps eller väldigt aggressiva mbunas). 3+4 vuxna är något som fungerar bra tycker jag. Sköter man vattenbyte och har rejäla filter så går det som på ett rinnande vatten.

          Som sagt, odla på de arter du tycker är kul. Du kommer inte bli rik på att odla fiskar (bli glad om du går i plus), du kommer däremot ha extremt kul.
          Hmm skulle inte tro att typ 200 st i ett 100L funkar särskillt bra att dra till 5-7cm oavsett 90% vattenbyte och art varje dag, men visst funkar det att dra ett gäng på säg runt 20 st till den storleken i det karet, men då är min erfarenhet som odlare att då tar det längre tid också.
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • TutenStain
            Användare
            • september 2008
            • 168

            #20
            Ursprungligen postat av Beast
            Hmm skulle inte tro att typ 200 st i ett 100L funkar särskillt bra att dra till 5-7cm oavsett 90% vattenbyte och art varje dag, men visst funkar det att dra ett gäng på säg runt 20 st till den storleken i det karet, men då är min erfarenhet som odlare att då tar det längre tid också.
            Alltid kul med erfarenheter. Jag har dragit/drar upp ca 60-80 styck och det fungerar bra för mig.

            Kent i Nol som var förra ägaren till karen drog upp över 100+ per kar, fungerade även för honom.

            Alla har olika syn och erfarenheter. Det är svårt att säga vad som är rätt och fel. Man ska köra på det som fungerar för än själv helt enkelt.

            Lycka till!

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • januari 2010
              • 639

              #21
              Ursprungligen postat av dennisr
              Vilka sorter tänker du på då?


              Mvh/Dennis
              Ladda ner Rainbow Fishes av Adrian R Tappin. Sen är det bara att välja o vraka!

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #22
                Ursprungligen postat av TutenStain
                Alltid kul med erfarenheter. Jag har dragit/drar upp ca 60-80 styck och det fungerar bra för mig.

                Kent i Nol som var förra ägaren till karen drog upp över 100+ per kar, fungerade även för honom.

                Alla har olika syn och erfarenheter. Det är svårt att säga vad som är rätt och fel. Man ska köra på det som fungerar för än själv helt enkelt.

                Lycka till!
                100+ Till 5-7 cm i ett 100L, och alla såg bra ut? och hur lång tid tog det? Klart man ska köra på det som funkar för var och en, men detta låter faktiskt otroligt för mig, ursäkta om jag är skeptisk Blir faktiskt nyfiken.
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • auratusen
                  Användare
                  • oktober 2010
                  • 61

                  #23
                  Ursprungligen postat av TutenStain
                  5-7cm är absolut inga problem i 100l kar. De jag har är på 85x45x25 och det fungerar galant. Fungerar bra till vuxna med. Går att dra upp och ha de flesta malawi arterna (undantag är fullxuxna haps eller väldigt aggressiva mbunas). 3+4 vuxna är något som fungerar bra tycker jag. Sköter man vattenbyte och har rejäla filter så går det som på ett rinnande vatten.

                  Som sagt, odla på de arter du tycker är kul. Du kommer inte bli rik på att odla fiskar (bli glad om du går i plus), du kommer däremot ha extremt kul.
                  haha, du är modig du jag skulle aldrig våga köra ner fullvuxna mainganos i ett 100 l kar. inte demasonis heller men men, bara det funkar så är det inga problem, men som sagt, jag skulle aldrig våga det.

                  Som vissa säger att ancistrus "måste" ha 100 l kar och jag har odlat dom galant i ett 28 l kar och fått iaf 5-6 kullar på dom. Sedan flyttades dom till större kar...ingen lek. sedan fick de gå tillbaka till 28:an... lek för fulla muggar

                  blev ett j*kla liv på vissa på zoonen när de fick höra att de gick i ett 28 l vadå, det funkade ju bättre att odla dom i det mindre än i större. och de verkade inte må sämmre för det...förutom efter några lekar, så började de bli lite slitna och trötta. men nu har dom fått vilat i ca 6 mån, så kanske är dax igen har dåligt med ancistrusyngel just nu

                  så 100 l malawiodling är ju då inte omöjligt men inget jag vill testa igen. jag hade en grupp med goldens 4+5 tillfälligt i ett 100 l kar och efter ett tag blev de nervvrak, tyckte jag. först var de framme och väntade på mat, sedan blev de tokiga och flög in under en och samma sten för man rörde ett finger. sen låg de där under och kom inte fram.
                  The rift lakes is the shit

                  Kommentar

                  • TutenStain
                    Användare
                    • september 2008
                    • 168

                    #24
                    Ursprungligen postat av Beast
                    100+ Till 5-7 cm i ett 100L, och alla såg bra ut? och hur lång tid tog det? Klart man ska köra på det som funkar för var och en, men detta låter faktiskt otroligt för mig, ursäkta om jag är skeptisk Blir faktiskt nyfiken.
                    Är inget jag såg då han redan hade tömt alla kar när jag hämtade de. Jag frågade vad han använde karen till då han hade kanske 50 styck 100l kar (85x45x25). Han sa att de var för avelsdjuren och för ynglen. Han berättade sedan att han drog upp ca 100 styck till ca 6cm innan han sålde de. Anledningen varför han berättade det hela var att vi kom in på ämnet rengöra filter och han rengjorde naturligtvis efter att han drog upp de ca 100st, vilket tog ca 5-7 månader beroende på art, 1cm/månad. Jag tvekar på att han ljuger för mycket

                    Visst maingano är kanske inget att ha i 85cm akvarium men de tillhör också de aggressiva.

                    Hoppas vi inte går allt för offtopic.

                    Kommentar

                    • auratusen
                      Användare
                      • oktober 2010
                      • 61

                      #25
                      Ursprungligen postat av TutenStain
                      Är inget jag såg då han redan hade tömt alla kar när jag hämtade de. Jag frågade vad han använde karen till då han hade kanske 50 styck 100l kar (85x45x25). Han sa att de var för avelsdjuren och för ynglen. Han berättade sedan att han drog upp ca 100 styck till ca 6cm innan han sålde de. Anledningen varför han berättade det hela var att vi kom in på ämnet rengöra filter och han rengjorde naturligtvis efter att han drog upp de ca 100st, vilket tog ca 5-7 månader beroende på art, 1cm/månad. Jag tvekar på att han ljuger för mycket

                      Visst maingano är kanske inget att ha i 85cm akvarium men de tillhör också de aggressiva.

                      Hoppas vi inte går allt för offtopic.
                      i ett 85 cm kar så kommer de kanske slå ihjäl varnadra. om du kanske inte har en stor, stor grupp på ca 20 st. men det varierar ju från individ till individ, med det är vad jag tror.

                      under 10 st kommer de ju garanterat ha ihjäl varandra (iaf vad jag tror kommer ske)
                      The rift lakes is the shit

                      Kommentar

                      • Leopoldi
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1082

                        #26
                        Är det lattmatsbutiker eller Akvarieaffärer han har?
                        Är det en kattmatsbutik sä är det ju ungfödare, ancistrus, guldfisk, kanske nån corydoras. sebrafisk.....

                        Kommentar

                        • bmwpower
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1934

                          #27
                          Tycker inte det stämmer med demasoni jag har kört dom i både stora och små kar.
                          Bäst fungera det nu när det går 50st vuxna i ett 180liters kar inga problem alls.
                          Men i ett 300liters så slås det för fullt

                          Kommentar

                          • auratusen
                            Användare
                            • oktober 2010
                            • 61

                            #28
                            min brorsa odlade demasonis under rätt lång tid. och han sålde sedan gruppen till avkarieaffären och de fick gå i ett kar på ca 200 l. de slog ihjäl varandra, sedan stoppades min brorsas gammla auratushane (som gick i 300 l karet tillsammans med demasonisarna), då blev det inga mer dödsfall. Det varierar från fisk till fisk.

                            fast det är ju 50 st i ett litet kar som 180 l, då blir det inte mycket plats för revir, och då blir det inte mycket bråk, eftersom de har inga revir att försvara. det är så mycket fisk så att alla agrissioner delas ju upp på så många.

                            fast detta är då min erfarenhet av demasonis. jag tog hand om demasonigruppen ett tag då innan dem såldes. demasonis är rätt agressiva av sig
                            The rift lakes is the shit

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #29
                              Ursprungligen postat av TutenStain
                              Är inget jag såg då han redan hade tömt alla kar när jag hämtade de. Jag frågade vad han använde karen till då han hade kanske 50 styck 100l kar (85x45x25). Han sa att de var för avelsdjuren och för ynglen. Han berättade sedan att han drog upp ca 100 styck till ca 6cm innan han sålde de. Anledningen varför han berättade det hela var att vi kom in på ämnet rengöra filter och han rengjorde naturligtvis efter att han drog upp de ca 100st, vilket tog ca 5-7 månader beroende på art, 1cm/månad. Jag tvekar på att han ljuger för mycket

                              Visst maingano är kanske inget att ha i 85cm akvarium men de tillhör också de aggressiva.

                              Hoppas vi inte går allt för offtopic.
                              Nej, Kent ljuger inte om detta, hans fiskar har alltid gått trångt och han drar upp dom snabbt och i bra storlek, rikliga vattenbytten bra filter och mycket ytcirkulation så funkar det.
                              Även jag har dragit upp samma mängd i 100 litersbaljor.Janne

                              Kommentar

                              • auratusen
                                Användare
                                • oktober 2010
                                • 61

                                #30
                                fast alla har ju olika akvarieerfarenheter.

                                Exempel:

                                Det står att Aulonocaror ska vara så himmla snälla på artbeskrivningar. Jag håller inte med. Jag tycker att aulonocaror är några av de tjurigaste malawi jag har haft. De (hanen) piskar t.o.m. upp mina Auratusar och Mainganos. Honrona är veka som bara den, så en liten pust, så faller dom i bitar. Nä, inte så veka är dom, men de får väldigt lätt sår på kroppen och söndertrasade fenor, sedan dör de efter ett tag.
                                Honorna är också så himmla skraja så de står i ett och samma hörn hela tiden, utan att någon ens hackar på dom. Aulonocara ligger inte direkt högst på min lista.

                                Aulonocaror är faktsikt den enda malawi jag har haft, som har bitit ihjäl sina egna. Men jag fortsätter fortfarande och testar med Aulonocaror och måste säga att den enda aulonocara som jag riktigt gillar, var Aulonocara chinuni. Honorna blev dock ihjälbitna av hanen. Och har letat efter den arten i 1 år
                                The rift lakes is the shit

                                Kommentar

                                Arbetssätt...