180 liter tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebastian
    Användare
    • januari 2009
    • 204

    180 liter tanganyika

    tja!
    Jag är 15år och bor i GBG jag skulle vilja starta upp ett 180 liters juwel Rio tanganyika kar men jag kan inte bestäma mig för vilka firrar jag ska ha i sånna fall

    Sen skulle jag vilja ha lite hjälp med vad som är bäst kalksten eller bikarbonat och vilken som höjer ph bäst och stabilt

    Tacksam för svar
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Patriks artikel i senaste CB borde du definitivt läsa (för det var väl i senaste numret?). Artikeln handlar just om att höja pH-värdet. Jag använder själv bikarbonat (viktigt att du endast tillsätter vid vattenbyten). Det råder väl lite delade meningar om hur mycket nytta kalkstenen gör efter ett tag i karet. Men om du nu tycker det är snyggt med kalksten så tycker jag du kan köra på både kalksten och bikarbonat. Sedan har jag inte full koll på vilka vattenvärden du har i kranen.

    I ett kar av den storleken hade jag förmodlingen nöjt mig med två arter. En art som gillar en öppen sandyta men inte behöver så stor plats (t.ex. någon snäckskalslekare). Personligen är jag barnsligt förtjust i jullar, så det hade nog blivit en Julidochromis (marlierin från Burundi och regani "kipili" är mina favoriter). Jag hade undivikit någon Prinsessa, om du inte bara vill ha en art d.v.s. Då kan det bli ett riktigt intressant kar med t.ex. en Neolamprologus brichardi-koloni. Paracyprichromis nigripinnis är en annan art som kanske skulle kunna fungera i det karet. Den behöver dock lite dämpat ljus för att visa de vackra färgerna ordentligt. Vad det gäller snäckskalslekarna kan det vara bra att fundera lite på om du vill ha en kolonilevande ciklid eller en som inte är det (det avgör ganska mycket hur stor sandyta du bör ha, samt hur snäckskalen bör vara placerade). Lamprologus stappersi (ibland meleagris) är en liten gynnare jag kan rekommendera.

    Om du vill kan du ta en titt på min zoon. Jag skrev en artikel där för några år sedan om just snäckskalslekare. Det finns säkert bättre artiklar att hitta på nätet, men det är den enda jag vet om så här på rak arm..

    Lycka till!

    /Jocke

    Kommentar

    • Sebastian
      Användare
      • januari 2009
      • 204

      #3
      men jag har sett att det är folk med 2-4 arter i ett sånt kar?

      Kommentar

      • Sebastian
        Användare
        • januari 2009
        • 204

        #4
        jag skulle vilja ha nån altolamprologus + 2 arter som jag inte vet vilka det ska bli än skulle det kuna funka?

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Ursprungligen postat av Sebastian
          men jag har sett att det är folk med 2-4 arter i ett sånt kar?
          Jag tycker 4 arter blir fisksoppa. Du får ett intressantare kar med färre arter där alla verkligen får plats, men visst kan du trycka in fler arter om du vill. Jag hade 3 arter i ett 222-liters när jag bodde i lägenhet för några år sedan, och det tyckte jag var för mycket.

          Jo, Altolamprologusar fungerar i ett sådant kar. De är dock ganska effektiva yngelätare. Men med bra yngelvådare kan du nog få se lite yngel trots det.

          /Jocke

          Kommentar

          • Sebastian
            Användare
            • januari 2009
            • 204

            #6
            okej, vet du vart man kan få tag på billig finkornig sand?

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Ursprungligen postat av Sebastian
              okej, vet du vart man kan få tag på billig finkornig sand?
              I Göteborg borde det väl inte vara några större problem (finns ju några butiker). Om du inte har handlat fisk av Kent i Nol innan så kan det vara ett tips. Ni är lyckligt lottade som bor så pass nära, och han har ständigt inne ett stort urval av Tanganyikaciklider.

              /Jocke

              Kommentar

              • hollowman
                Användare
                • februari 2006
                • 199

                #8
                [d.v.s. Då kan det bli ett riktigt intressant kar med t.ex. en Neolamprologus brichardi-koloni. /Jocke[/QUOTE]

                jag har precis startat upp ett juwel 120 med en 6 st prinsessor från burundi .. få se hur det artar sig =).. men kan rekommender dessa kanske inte så färgganna men det ska bli roligt att se dessa när dom får ungar dvs deras yngelvård med flera kulla i taget ..

                är väl meningen sen att få ut 1-2 par som ska hållas i akvariet av dom 6


                mvh peter
                Senast redigerad av hollowman; 09 november 2010, 17:38.

                Kommentar

                • nicson
                  Användare
                  • januari 2010
                  • 639

                  #9
                  Kör på röd ölandssten men komplettera med bikarbonat - GBG har ju riktigt mjukt vatten. Jag hade köpt ett vildfångat Altolamprologus-par hos Kent i Nol och ngn snäcklekare! Vill du ha Neolamprologus så tycker jag den gulblå pulchern är vackrast - men de kommer att ta över akvariet helt och har du steninredning kommer du inte att ha en chans att hålla undan alla yngel! Jag köpte ett par i juli och har nu ca 100 st ur två kullar.

                  Kommentar

                  • Sebastian
                    Användare
                    • januari 2009
                    • 204

                    #10
                    jag tror jag kommer skaffa Altolamprologus compressiceps "kalambo" en grupp med Julidochromis regani "kipili" eller marlieri och någon snäcklekare eller frisimmare

                    Kommentar

                    • HåE
                      Användare
                      • september 2007
                      • 1525

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sebastian
                      okej, vet du vart man kan få tag på billig finkornig sand?
                      Julas blästersand används av väldigt många. Den är finkornig, billig och väldigt ren. Den behöver inte ens rengöras. Jag använder den i alla mina kar.
                      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                      Kommentar

                      • Sebastian
                        Användare
                        • januari 2009
                        • 204

                        #12
                        okej men jag var inne på julas hemsida men jag hittade inget.

                        Kommentar

                        • chas
                          Användare
                          • augusti 2009
                          • 304

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sebastian
                          okej men jag var inne på julas hemsida men jag hittade inget.


                          Annars har biltema ett alternativ också. Det kör jag på

                          Jag tycker personligen att du bara ska köra med ett comprecisseps par och antingen nån snäcklekare eller julle. 2 arter gör sig nog bäst i ett sånt kar. Dessutom e väl det juwel karet 40 cm djupt och 50 cm högt?
                          Lycka till!

                          Mvh Christian
                          http://naistick.wix.com/photo

                          Kommentar

                          • Sebastian
                            Användare
                            • januari 2009
                            • 204

                            #14
                            Skulle jag kunna ha leptosoma??

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sebastian
                              Skulle jag kunna ha leptosoma??
                              Jag har haft C. leptosoma i 222 liter och det fungerade. Det är dock inget jag rekommenderar. Satsa i så fall på någon Paracyprichromis (som jag tror jag nämnde ovan).

                              /Jocke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...