ikola hona som blåser luft

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    ikola hona som blåser luft

    Har en Tropheus ikola hona som beter sig underligt. Antar att något är fel med henne!

    Dels så har hon sett ut som om hon har ett stort antal yngel/ägg i hakpåsen alldeles för länge, och när jag kollat henne så kan jag inte se något i påsen

    Sedan så simmar hon upp till ytan och hämtar luft, för att sedan simma ner till botten och släppa ut stora luftbubblor som då sakta flyter upp till vattenytan, Direkt efter dom flytit upp så gör hon samma ska igen. Såhär har hon hållit på några dagar nu, Ev längre då jag upptäckte det för ett par dagar sedan.

    Vad tror ni att det kan vara?
  • auratusen
    Användare
    • oktober 2010
    • 61

    #2
    det är ju så att dom kan svälja luft. och då flyter de upp och simmar konstigt. har också sett att de har en påse så de ser ut som de tuggar. men att hon simmar upp och tar mer luft vet jag inte vad det kan vara. kanske något hon tror går att äta och sväljer en massa luft istället?
    The rift lakes is the shit

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 1607

      #3
      Ja

      Ursprungligen postat av auratusen
      det är ju så att dom kan svälja luft. och då flyter de upp och simmar konstigt. har också sett att de har en påse så de ser ut som de tuggar. men att hon simmar upp och tar mer luft vet jag inte vad det kan vara. kanske något hon tror går att äta och sväljer en massa luft istället?
      hon har ju lite svårt att simma nedåt ser det ut som

      Kommentar

      • auratusen
        Användare
        • oktober 2010
        • 61

        #4
        men det är för hon har svalt luft. så då flyter hon uppåt. ingen fara. det kommer gå ur henne snart
        The rift lakes is the shit

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Ursprungligen postat av doohan
          Har en Tropheus ikola hona som beter sig underligt. Antar att något är fel med henne!

          Dels så har hon sett ut som om hon har ett stort antal yngel/ägg i hakpåsen alldeles för länge, och när jag kollat henne så kan jag inte se något i påsen

          Sedan så simmar hon upp till ytan och hämtar luft, för att sedan simma ner till botten och släppa ut stora luftbubblor som då sakta flyter upp till vattenytan, Direkt efter dom flytit upp så gör hon samma ska igen. Såhär har hon hållit på några dagar nu, Ev längre då jag upptäckte det för ett par dagar sedan.

          Vad tror ni att det kan vara?
          Jag har haft både Red Cheek och dubbe -honor som har hållt på och hämtat luft ovan vattenytan. Vet egentligen inte varför de gör så men de brukar sluta med det efter någon/några dagar.

          /Johan
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • auratusen
            Användare
            • oktober 2010
            • 61

            #6
            för dålig cirkulation. de villl har kraftigt flås. hur stort kar och vad för pump?
            The rift lakes is the shit

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #7
              Ursprungligen postat av auratusen
              för dålig cirkulation. de villl har kraftigt flås. hur stort kar och vad för pump?
              För min del så har jag 2 x 2252 i 600 liters tycker mig inte att det skall ha och göra med för dålig cirkulation
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Donkiwin
                Användare
                • november 2008
                • 95

                #8
                Har exakt samma fenomen med en av mina Ikolahonor.

                I enlighet med TS har hon samtliga gångerna haft en betydande hakpåse, så även denna gång. Dock tror jag att det kan vara yngel på G eftersom jag bevittnade hennes lek för 4 dagar sedan. Har visserligen inte öppnat henne för att kolla hur det verkligen står till.
                De andra gångerna har hon börjat simma normalt efter några dagar.

                Kommentar

                • doohan
                  NCS Medlem
                  • augusti 2004
                  • 1607

                  #9
                  Det

                  Ursprungligen postat av auratusen
                  för dålig cirkulation. de villl har kraftigt flås. hur stort kar och vad för pump?
                  Är ett 400 liters men två st ytterfilter som iof inte skapar stormvågor i akvariet, men jag har också orginal innerfiltret som pumpar ca 1500L/H och är riktad mot ytan. Även ytterfiltrens retur ligger efter ytan, så det är därmed sämre cirkulation ju längre ner mot botten man kommer. Hade tidigare en 2252a också, men den var en styggelse som byttes ut mot ett till ytterfilter som pumpar 1400L/H. Den sätter ju inte samma fart på vattnet som 2252an gjorde men det norde vara tillräckligt tycker jag. Så 1200+1400L/H på ytterfiltren + 1500L/H på innerfiltret.

                  Denna hona har haft påse ganska länge, men det där med att hämta luft vid ytan för att sedan spotta ut luften från botten började för ca 1 vecka sedan, I allafall var det då jag upptäckte det.

                  Honan verkar ju ganska tuff, o jag resolut fiskar hon inte gillar och fånar sig när en hane uppvaktar henne. Så tack för era svar. Avvaktar ett tag till o ser vad som händer.

                  Kommentar

                  • nicson
                    Användare
                    • januari 2010
                    • 639

                    #10
                    Jag har drygt 10 000l/h i mitt 1000l med bl a dubbar. Tycker fortfarande det är dåligt flås! Skit lägger sig på botten. Satte in "dysan" på Eheim 2252:an för att få lite bubbel o nu tycker jag det är bättre fart på dubbarna igen. Jag tror aldrig man kan få för mkt pump. Stod på Rusta i ett annat ärende idag o mina ögon fastnade på en dränkbar pump som gav 12500l/h för 349 SEK...Frestande att stoppa ner i filterkammaren! Då hade kanske skiten hamnat där den hör hemma - som mat till bakterierna i filtret!

                    Kommentar

                    • Eldnor
                      Användare
                      • juni 2008
                      • 99

                      #11
                      luftbubblor

                      Hej!

                      Jag har en grupp B. Tricoti och dom tuggar på luftbubblor precis som du beskriver. Upp till ytan och hämtar och sedan står dom med den i munnen ett tag för att till sist släppa ut den och hämta en ny. Jag hade ett kan med hemmagjord bakgrund och i det karet gick dom 1,5 år utan att tugga luft en enda gång. Sedan bytte jag till ettt kar utan bakgrund med mera sand och färre gömställen och då började dom genast. Just nu är det faktiskt bara den ena som håller på. Om jag kunde lista ut varför så vore jag glad. En som odlade dom beskriver att han satte ett nät som hindrade dom från att gå upp till ytan. Kanske ser dom nått som liknar ägg som dom vill ruva, kanske vill dom se ut som om dom "tuggar" för att freda sig från hannar, det verkar ju också ha med karets uppbyggnad att göra.

                      nvh / Mathias

                      Kommentar

                      • sleepy
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 294

                        #12
                        Tror de helt enkelt är ett betende när de inte trivs och blir då stressade....
                        Helt enkelt en stress syntom...

                        Eller har hon helt enkelt fel på gälarna och tycker de e för lite syre i karet och då som alltid fiskar gör vid låg syrenivå går de upp till ytan där syret är mer....
                        Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                        http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                        Kommentar

                        • Eldnor
                          Användare
                          • juni 2008
                          • 99

                          #13
                          luftruvning

                          Att det har med fel på gälarna att göra tror jag inte, åtminstone när det gäller mina. Eftersom dom växlar, ibland ena, ibland andra honan, ibland bägge.

                          Att det är stressrelaterat är däremot rimligare. Hannar som spelar ideligen, ont om gömställen, mera upplyst akvarie, dom tuggade aldrig luft i det andra karet. Men det var mörkare och med gömställen. Satte i en bunt tegelrör igår och odlar flytväxter på ytan, hoppar det kan göra dom bättre till mods.

                          Tricotina är ju kända för detta med luftruvning, men det är ju djuplevande fiskar så akvariemiljön kanske är än mer påfrestande för dom.

                          Jag skall undersöka detta noggrannare, tack för tipset.

                          Kollade lite på mina idag och det verkar faktiskt som om dom snappar upp luftbubblor som uppstår på ytan, lär inte heller finnas där dom lever naturligt, kanske dom uppfattar det som ägg, jmfr äggfläckar.

                          Mvh /// Mathias
                          Senast redigerad av Eldnor; 09 november 2010, 21:00. Anledning: Perfektionism

                          Kommentar

                          • Eldnor
                            Användare
                            • juni 2008
                            • 99

                            #14
                            Det var som fan...

                            Idag var jag snabbsväng förbi lokalen, ingen av honorna hade luftbubblor i munnen. Jag kan inte dra mig till minnes att bägge vart utan luftbubblor på mycket länge. Tillfällighet, ja kanske, jag skall undersöka detta lite närmare. Jag hade ju lagt i en bunt tegelrör, kanske är det så enkelt som att det beror på stress. Sleepy, du borde ha en stor puss! (om det stämmer alltså!) Jag har bara antagit att dom lever fritt i vattnet, ungefär som Cyprichromis men det kanske är helt tokigt tänkt. Ja, det kan också vara så att jag dragit lite snabba slutsatser...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...