Malawi Trip 2010

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esben
    Användare
    • oktober 2003
    • 78

    Malawi Trip 2010

    Så er der lidt nyt fra dette års Wildcichlids Malawi Trip 2010. Der har været lidt internet problemer, men nu har de endelig fået sendt et lidt op til os.

    www.wildcichlids.com One step closer to cichlid wildlife
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    tackar, förövrigt mycket snygga bilder på Pseudotropheus sp."elongatus slab", på sidan, vet ej ifall den är svår att få tag på? Men du kanske vet mer..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Esben
      Användare
      • oktober 2003
      • 78

      #3
      Hvis den er på siden. Så tror jeg også at Carsten Gissel kan skaffe den hjem. Men hans butik ligger noget langt fra Sverige
      www.wildcichlids.com One step closer to cichlid wildlife

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        Närmare än Thumbi west isl. iallafall men snygga foton på en ovanlig mbuna
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • THORLEIF
          Användare
          • april 2007
          • 406

          #5
          Så langt er der ikke til Aalborg Esben men hvad med at smide lidt fotos op herinde?det er muligt for IKKE-medlemmer af NCS at poste billeder
          Dansk Tanganyika Forum:
          http://www.tago.dk/forum/
          Lake Tanganyika på Facebook:
          http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
          Video fra Tanganyika-søen
          http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av Esben
            Så er der lidt nyt fra dette års Wildcichlids Malawi Trip 2010. Der har været lidt internet problemer, men nu har de endelig fået sendt et lidt op til os.

            http://blog.wildcichlids.com/post/En...a-Afrika-.aspx
            Jag såg på en bild att det gick en aulonocara jakobfribergi från otter point, är den likadan, som den som fångas vid capemaclear.Janne

            Kommentar

            • Pontulf
              Användare
              • augusti 2010
              • 30

              #7
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Jag såg på en bild att det gick en aulonocara jakobfribergi från otter point, är den likadan, som den som fångas vid capemaclear.Janne
              Ja inte mycket skillnad på dom.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av Pontulf
                Ja inte mycket skillnad på dom.
                Nej det tror inte jag heller, jag tror att det är samma variant, men någon vill sälja mer fiskar så därför så har namnsatt otterpointen som maclear.
                Därför kan det vara bra att fråga någon som fångar fisk vid otter point om det är samma fisk som maclearen.Janne

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Nej det tror inte jag heller, jag tror att det är samma variant, men någon vill sälja mer fiskar så därför så har namnsatt otterpointen som maclear.
                  Därför kan det vara bra att fråga någon som fångar fisk vid otter point om det är samma fisk som maclearen.Janne
                  Otter point är en hörna av halvön cape Maclear, Sen länge är det väl fångsförbud i och med att det blev nationalpark på 80-talet.

                  Eller har jag missat något?
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • Pontulf
                    Användare
                    • augusti 2010
                    • 30

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Nej det tror inte jag heller, jag tror att det är samma variant, men någon vill sälja mer fiskar så därför så har namnsatt otterpointen som maclear.
                    Därför kan det vara bra att fråga någon som fångar fisk vid otter point om det är samma fisk som maclearen.Janne
                    Ursäkta, missuppfattade

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av tege
                      Otter point är en hörna av halvön cape Maclear, Sen länge är det väl fångsförbud i och med att det blev nationalpark på 80-talet.

                      Eller har jag missat något?
                      Varför säljs det då en variant utav jakobfribergi som fångas vid otterpoint, det säljs även en jakobfribergivariant som kallas capemaclear.
                      Jag säger att det är samma variant, men andra säger att det är två olika varianter.
                      Det sjukaste av allt dom grundar sitt påstånde som du säger tege det har inte fångats några jakobfribergi sedan sent 70 tal.
                      Men dessa fiskägare, det är ett gäng i stockholm som har för sig att dom har två olika varianter.Janne

                      Kommentar

                      • HåE
                        Användare
                        • september 2007
                        • 1525

                        #12
                        Både dessa varianter nämns också på utländska forum och inte av bara stockholmare som du skriver Janne.

                        "•Aulonocara jacobfreibergi "Otter Point": This African Butterfly Peacock is a naturally occurring color, but there are hybrids and/or captive bred colorforms that are also sold under the same name. This fish is a combination of electric blue and orange/red. and gets up to 6". The body is electric blue with faint dark blue vertical bands. The top of the head and part way at the top back of the body is orange/red with the tail fin having a mix of the two colors near the body with the rest (2 nd 1/2) being blue. The anal fin has more of an orange with ice blue trimming. The dorsal fin is blue with the very bottom near the back having a smidgen of gold along the fin. The chin is the only area (below the eye) that has an almost blue-turquoise color. The pelvic fins are burnt red/brown with the front edges trimmed in orange/red. There are no egg spots on this male. The female has alternating vertical bars of a beige coloring that is a little thicker and white. The eye is yellow and the fins are clear except the pelvic and anal fins. The anal fin is orange/yellow and rounded and the pelvic fin is also orange/yellow with a little trim in blue at the tip."


                        "•Aulonocara jacobfreibergi "Cape Maclear": This African Butterfly Peacock has almost identical coloring as the Tsano rock, except there is a little orange where the back and dorsal meet, as well as the anal fin's egg spots being orange.
                        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av HåE
                          Både dessa varianter nämns också på utländska forum och inte av bara stockholmare som du skriver Janne.

                          "•Aulonocara jacobfreibergi "Otter Point": This African Butterfly Peacock is a naturally occurring color, but there are hybrids and/or captive bred colorforms that are also sold under the same name. This fish is a combination of electric blue and orange/red. and gets up to 6". The body is electric blue with faint dark blue vertical bands. The top of the head and part way at the top back of the body is orange/red with the tail fin having a mix of the two colors near the body with the rest (2 nd 1/2) being blue. The anal fin has more of an orange with ice blue trimming. The dorsal fin is blue with the very bottom near the back having a smidgen of gold along the fin. The chin is the only area (below the eye) that has an almost blue-turquoise color. The pelvic fins are burnt red/brown with the front edges trimmed in orange/red. There are no egg spots on this male. The female has alternating vertical bars of a beige coloring that is a little thicker and white. The eye is yellow and the fins are clear except the pelvic and anal fins. The anal fin is orange/yellow and rounded and the pelvic fin is also orange/yellow with a little trim in blue at the tip."


                          "•Aulonocara jacobfreibergi "Cape Maclear": This African Butterfly Peacock has almost identical coloring as the Tsano rock, except there is a little orange where the back and dorsal meet, as well as the anal fin's egg spots being orange.
                          Här får du en länk, bilden visar en otterpoint, tycker du att den har äggfläckar.Janne


                          Kommentar

                          • HåE
                            Användare
                            • september 2007
                            • 1525

                            #14
                            Jag infogade texten ifrån en Amerikansk sida endast för att visa att dessa två varianter nämns ute i den vida världen och inta bara är ett Stockholms påhitt som du påstår.
                            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av tege
                              Otter point är en hörna av halvön cape Maclear, Sen länge är det väl fångsförbud i och med att det blev nationalpark på 80-talet.

                              Eller har jag missat något?
                              Det stämmer att det har varit fångstförbud där, men det har kommit in fisk dom sista 5 åren från nationalparken bland annat jakobfribergin, trewawase ret top och lithobates, dom har gått att köpa i danmark närmare bestämt i Köpenhamn.
                              Men om man nu ska gå tillbaka på just jakobfribergin, hur vet vi att den inte är utblandad, som många fiskar är just runt nationalparken.
                              Vi vet ju alla att Peter Davies hade sin fångsstation runt capemaclear och när han fick stänga i slutet av sjuttiotalet så släppte han ut sina fiskar där, det är därför det finns så många blandningar runt capemaclear.
                              Jag la ut en länk till mitt förra inlägg till nols hemsida, den aulonocaran som har sålts runt Göteborg den kommer från en stam som kom in i slutet av sjuttioalet, den har kallats både för otterpoint och capemaclear, om det nu var två olika från början hur många har då inte blandat ihop dom två varianterna på dom 40 år som en har funnits i handeln.
                              Det kom faktiskt inte in någon VF fisk från capemaclearområdet på 35 år.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...