Mer malawi i 375:an? (Icke-mbunas)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Mer malawi i 375:an? (Icke-mbunas)

    Efter att ha flyttat om lite fisk mellan burkarna och baxat ut den ena 375:an i vardagsrummet är det nu lite tomt där i. Skulle alltså behöva lite mer fisk, men jag har dels lite idébrist och dels lite dålig koll på vad som egentligen funkar ihop.

    Idag har jag följande fiskar:

    1+1 Aulonocara sp. "New blue orchid"
    1+1 Aulonocara jacobfreibergi
    3 st Placidochromis phenochilus, Mdoka "White lips" (okänd könsfördelning)

    Jacobfreibergisarna blir lite hackade på för tillfället (av både blue orchidsarna och white lipsarna) och jag misstänker att det dels beror på att det finns ett andra Aulonocara-par (som är större) och dels att det är lite tomt i burken.

    Vad kan jag mer stoppa i? (Har btn-bakgrund med filtrering bakom och bra snurr på vattnet.)

    Mina egna funderingar:
    - Vill helst inte ha mbunas i burken, men har svårt att komma på nån trevlig icke-mbuna som man kan ha i större grupper.
    - Jag skulle kunna utöka white lips-gruppen.
    - Skulle det funka med vanliga Placidochromis phenochilus tanzania, eller blir det knasigt när man redan har white lips?
    - Skulle det funka med nån mer Aulonocara-art, tex. baenschi, eller blir det för mycket Aulonocara? (Ska inte odla, så korsningar är inget problem.)

    Hjälp mej med lite nya idéer!
    Daniel Andréasson
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Tjena det var länge sen man hörde av dig här på forumet, eller också har jag missat det.

    Jag tycker att du ska utöka gruppen med whitelips. Sen om du vill ha någon mer art så finns det ju snygga firrar i Protomelas-gruppen. Lethrinops är ju lite vekare men om jag har förstått rätt så är redcap lite tuffare och du har ju inga riktiga monster i din burk så det skulle kunna funka.

    Någon sorts Otopharynx kanske?

    Ja det finns många förslag det är bara att välja den du gillar mest.

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #3
      Jag skulle nog också utöka gruppen med whitelips. Dom är ju en av få arter där honan också är riktigt snygg. Annars så skulle ju en grupp med Protomelas sp. "steveni taiwan"
      också se riktigt bra ut.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Tjena det var länge sen man hörde av dig här på forumet, eller också har jag missat det.
        Nej, du har rätt, jag hänger inte här så mycket längre.
        OT: Kan glädja dig med att hongisarna är inne på tredje generationen just nu.

        Jag tycker att du ska utöka gruppen med whitelips. Sen om du vill ha någon mer art så finns det ju snygga firrar i Protomelas-gruppen. Lethrinops är ju lite vekare men om jag har förstått rätt så är redcap lite tuffare och du har ju inga riktiga monster i din burk så det skulle kunna funka.
        Då blir det nog till att utöka whitelipsgruppen en smula. Och en grupp "steveni taiwan" vore ju inte helt fel. Kanske blir en sån kombination.

        Lethrinops har ju kommit starkt de senaste åren och man har ju sett många fantastiska bilder på olika sorters Lethrinops. Det är ju också nånting att fundera på.

        Det stora problemet är väl kanske att få tag på fiskarna. På Köp/sälj på forumet säljs mest mbunas och krimskrams. På Lagret har dom whitelips för 300 kr/st (gah!), och enstaka exemplar av nån Protomelas, men att få tag på en grupp såna, eller en grupp letrhinops verkar klurigare. Kanske leasing har.

        Eller att man får lägga ut en annons och hoppas att nån ser den...
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          På leasing har de mindre white-lips, eller hade iaf för ett par veckor sen. Tror de kan ha en del protomelas där också. Lagret har väl en fisklista som man kan se vad de har inne, tror inte att leasing har det?

          Annars blir det ju så klart billigast att köpa direkt från odlare. Släng som sagt upp en annons, det kostar ju ingenting...

          Kul att hongiegruppen lever vidare!

          Kommentar

          Arbetssätt...