Frågor om golden & rödzebra OB

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquaworld

    Frågor om golden & rödzebra OB

    Hej har lite frågor ang golden och rödzbra OB


    1: Hur ser man skillnad på hane &hona?
    2: Hur märker man av om det är lek på gång?
    3: Vad behövs för att få fram golden´s fina gula färg riktigt?
    4: Kan man ha trollhassel i ett kar med dessa?
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    #2
    Golden och rödzbra OB? Det var nytt för mig (som är en newbie)... vore intressant att se lite foton. (?) Vad betyder OB? Har fått för för mig att det är typ "spräcklig"?
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm

    Kommentar

    • Bjorn
      Användare
      • oktober 2009
      • 939

      #3
      Ursprungligen postat av Aquaworld
      3: Vad behövs för att få fram golden´s fina gula färg riktigt?
      Svar: DNA (Arvsanlag)

      Golden är en av de malawis som fick mig att köpa ett eget akvarie (december 2009) efter att grabben fick sitt eget... försökte jag mig med att "den fisken är ju jättefin!!!" och fick svaret "Jag ska ALDIG ha en gul fisk i mitt akvarie!"

      ...så jag gick på jakt efter gula fina golden med markerade svarta fenor.... och fick veta av (censurerad) att man enklast såg att det var en hona om fisken var vit på magen (snacka om nedtur!). Så jag köpte en massa honor och en garanterad hane... och vänsterprasslade lite och köpte flera hanar någonannanstans...

      Upptäckta sedan det det finns helt vita Golden.. urläckra!! (men vita bör man nog inte ha tillsammans med gula om man vill odla dom! )

      Nu efter sommaren så har en av mina knallgula hanar växt till sig ordentligt och är hur snygg som hellst (stor och knallgul) och till min stora förtjusning upptäckte jag att en annan helgul "hane" tuggade...

      Tömde en (garanterad) gul-vit hona på yngel för 3 veckor sedan och den gula "hanen" för 2 veckor sedan.... och jag ser tydigt skillnad på ynglen redan nu!

      Om du som jag söker "GUL Golden" så innebär det troligen att vi båda söker en "variant" som inte finns i naturen... och om jag hittat "receptet" kan jag svara på om du skickar mig ett PM om några månader när mina olika yngel växt till sig lite.

      * Om jag inte har missuppfattad helt så finns det olika varianter av Labidochromis caeruleus (Golden) flera stans i Malawisjön + de allra flesta som vi köper här är generation tretrillioner-av-urvalsodling.
      Senast redigerad av Bjorn; 20 oktober 2010, 02:58. Anledning: Jag stafar aldrig fel!!!
      Newbie December 2009
      Malawi: 450 liter
      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

      Järfälla/Stockholm

      Kommentar

      • Tulle89
        Användare
        • augusti 2006
        • 239

        #4
        Ursprungligen postat av Bjorn
        Golden och rödzbra OB? Det var nytt för mig (som är en newbie)... vore intressant att se lite foton. (?) Vad betyder OB? Har fått för för mig att det är typ "spräcklig"?
        OB = orange blotch, alltså orangespräcklig. Så helt riktigt
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

        Kommentar

        • Bjorn
          Användare
          • oktober 2009
          • 939

          #5
          Ursprungligen postat av Tulle89
          OB = orange blotch, alltså orangespräcklig. Så helt riktigt
          Tnx!
          Newbie December 2009
          Malawi: 450 liter
          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

          Järfälla/Stockholm

          Kommentar

          • auratusen
            Användare
            • oktober 2010
            • 61

            #6
            Ursprungligen postat av Bjorn
            Svar: DNA (Arvsanlag)

            Golden är en av de malawis som fick mig att köpa ett eget akvarie (december 2009) efter att grabben fick sitt eget... försökte jag mig med att "den fisken är ju jättefin!!!" och fick svaret "Jag ska ALDIG ha en gul fisk i mitt akvarie!"

            ...så jag gick på jakt efter gula fina golden med markerade svarta fenor.... och fick veta av (censurerad) att man enklast såg att det var en hona om fisken var vit på magen (snacka om nedtur!). Så jag köpte en massa honor och en garanterad hane... och vänsterprasslade lite och köpte flera hanar någonannanstans...

            Upptäckta sedan det det finns helt vita Golden.. urläckra!! (men vita bör man nog inte ha tillsammans med gula om man vill odla dom! )

            Nu efter sommaren så har en av mina knallgula hanar växt till sig ordentligt och är hur snygg som hellst (stor och knallgul) och till min stora förtjusning upptäckte jag att en annan helgul "hane" tuggade...

            Tömde en (garanterad) gul-vit hona på yngel för 3 veckor sedan och den gula "hanen" för 2 veckor sedan.... och jag ser tydigt skillnad på ynglen redan nu!

            Om du som jag söker "GUL Golden" så innebär det troligen att vi båda söker en "variant" som inte finns i naturen... och om jag hittat "receptet" kan jag svara på om du skickar mig ett PM om några månader när mina olika yngel växt till sig lite.

            * Om jag inte har missuppfattad helt så finns det olika varianter av Labidochromis caeruleus (Golden) flera stans i Malawisjön + de allra flesta som vi köper här är generation tretrillioner-av-urvalsodling.
            här är alla olika färgvarianter som finns i sjön.


            och som du ser så finns den knallgula golden i sjön, så det är inte som du säger, att det är en variant som ej finns naturligt i sjön, utan så är det

            varför vissa golden blir vit/gula beror på dåliga gener och sedan kan man få "oturen" att få just sånna yngel även fast man har fina och gula goldens.

            Doğa Koleji ayrıcalıklı anaokulu, ilkokul, ortaokul ve lise eğitimi ile Türkiye'nin en başarılı koleji ve özel okulu!

            jag köper aldrig dom golden som är gul/vita. jag vill ha fina och knallgula goldens.
            Senast redigerad av auratusen; 20 oktober 2010, 09:15.
            The rift lakes is the shit

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Ursprungligen postat av Aquaworld
              Hej har lite frågor ang golden och rödzbra OB


              1: Hur ser man skillnad på hane &hona?
              2: Hur märker man av om det är lek på gång?
              3: Vad behövs för att få fram golden´s fina gula färg riktigt?
              4: Kan man ha trollhassel i ett kar med dessa?
              1. Hanen blir större. Ett enkelt sätt är att kolla hanens analfena som är spetsigare med större äggfläckar på. Honans har rundare form.
              2. På honan kan man se att äggröret är ute. Sitter framför analfenan. Sen brukar man se att hanen uppvaktar en hona genom att "vibrera" med hela kroppen framför henne. Är hon sugen så blir det lek. Honan lägger då ägg och tar snabbt in dom i munnen, sen vibrerar hanen framför henne och då nafsar honan efter "äggen" (äggfläckarna) på hanens analfena. Hanen befruktar då äggen i honans mun.
              3. NLS (foder) tar fram det gula bra. Sen är det som sagt gener som gäller.
              4. Ja det kan du ha.

              Välkommen till forumet!

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Första bilden är på en grupp hongie ca 70% honor, dom nästföljande är hannar utav golden.
                Mina är matade med enbart räkmixJanne

                Kommentar

                • Knocko
                  Användare
                  • februari 2010
                  • 115

                  #9
                  [QUOTE=Aquaworld;818672]Hej har lite frågor ang golden och rödzbra OB


                  1: Hur ser man skillnad på hane &hona?

                  Mina goldenhannar har extremt svarta rygg och analfenor, samt små prickar på stjärtfenan, vet inte om det gäller alla hannar och om honorna kan se lik ut. Har fått många goldenkullar men alla honor jag har har inte så markerade svarta fenor eller prickar på stjärtfenan..

                  Rödzebrahannarna är väl ursprungligen blå har jag för mig.
                  Men jag har en väldigt fin rosa/vit variant som jag fått mycket
                  yngel efter.

                  Lägger in en bild på den:

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Storleken, fenorna och äggfläckarna är tre saker du kan gå på, även det svarta i fenorna kan man gå på ibland, men inte alltid.
                    Det finns goldenstammar som har väldigt mycket svart , det finns golden med lite svart.
                    Det finns goldenstammar som är väldig bleka, det finns goldenstammar som är väldigt gula.
                    Det är två saker som påverkar hur en golden ser ut, avelsmaterialet och fodret..
                    Men om du ska köpa golden, köp då dom med mest gult i sig och som har mycket svart i sig, mata dom med bra mat, då kan du få fram fina golden.Janne

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      [QUOTE=Knocko;818700][QUOTE=Aquaworld;818672]Hej har lite frågor ang golden och rödzbra OB


                      1: Hur ser man skillnad på hane &hona?

                      Mina goldenhannar har extremt svarta rygg och analfenor, samt små prickar på stjärtfenan, vet inte om det gäller alla hannar och om honorna kan se lik ut. Har fått många goldenkullar men alla honor jag har har inte så markerade svarta fenor eller prickar på stjärtfenan..

                      Rödzebrahannarna är väl ursprungligen blå har jag för mig.
                      Men jag har en väldigt fin rosa/vit variant som jag fått mycket
                      yngel efter.

                      Lägger in en bild på den:
                      http://www.ladda-upp.com/bilder/41843/r-C3-B6dzebra[/QUOTE

                      Det finns en rosa variant av rödzebrahannar, det är den du har.Janne

                      Kommentar

                      • Knocko
                        Användare
                        • februari 2010
                        • 115

                        #12
                        [QUOTE=malawijanne;818716][QUOTE=Knocko;818700]
                        Ursprungligen postat av Aquaworld

                        Det finns en rosa variant av rödzebrahannar, det är den du har.Janne
                        Är det en framodlad variant? Jag hade en större hane tidigare som var knallrosa men den gick ur tiden...

                        Ynglen blir otroligt fina i alla fall, alla verkar få hanens gener och blir vit/rosa allihopa...

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          [QUOTE=Knocko;818840][QUOTE=malawijanne;818716]
                          Ursprungligen postat av Knocko

                          Är det en framodlad variant? Jag hade en större hane tidigare som var knallrosa men den gick ur tiden...

                          Ynglen blir otroligt fina i alla fall, alla verkar få hanens gener och blir vit/rosa allihopa...
                          Nej den finns i sjön, men är ovanlig där.
                          Men vi som har odlat rödzebra har kört på den rosa hannen i många generationer, så därför har den blivit mycket vanligare än den blåa hannen som odlad.Janne

                          Kommentar

                          Arbetssätt...