Mata yngel med gulesäck kvar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #16
    Ursprungligen postat av Knocko
    Har pratat lite med en kompis som håller på mycket med fiskar och han sa att instinkten försvinner när man tömmer fiskarna på yngel och rom och ynglen lär sig inte i sin tur att ruva sina ägg. Detta fenomen att fiskar äter eller spottar ut ägg förekom tydligen nästan aldrig på vildfångade malawis...
    Det kan bero på att VF som kommer in, har kommit upp i tillräckligt hög ålder, dom odlade misslyckas ibland i början av sin livstid på grund utav av att dom inte är tillräckligt gamla.
    Så odlade, om dom är tillräckligt gamla håller, ynglen lika bra som VF.
    Det har inte med att göra om man tömmer honan eller inte.Janne

    Kommentar

    • Knocko
      Användare
      • februari 2010
      • 115

      #17
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Det kan bero på att VF som kommer in, har kommit upp i tillräckligt hög ålder, dom odlade misslyckas ibland i början av sin livstid på grund utav av att dom inte är tillräckligt gamla.
      Så odlade, om dom är tillräckligt gamla håller, ynglen lika bra som VF.
      Det har inte med att göra om man tömmer honan eller inte.Janne
      AhA!

      Tror du vet lite mer än spolingen jag pratade med så då förstår jag lite bättre hur det funkar...

      Man lär sig nåt nytt varje dag...

      Kommentar

      • Bjorn
        Användare
        • oktober 2009
        • 939

        #18
        Ursprungligen postat av Knocko
        Gjorde samma med mina rödzebra yngel me gulesäcken kvar men mina goldenyngel bet ihjäl dom på en gång.
        Ajda!
        Newbie December 2009
        Malawi: 450 liter
        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

        Järfälla/Stockholm

        Kommentar

        • Bjorn
          Användare
          • oktober 2009
          • 939

          #19
          Ursprungligen postat av Knocko
          Har pratat lite med en kompis som håller på mycket med fiskar och han sa att instinkten försvinner när man tömmer fiskarna på yngel och rom och ynglen lär sig inte i sin tur att ruva sina ägg. Detta fenomen att fiskar äter eller spottar ut ägg förekom tydligen nästan aldrig på vildfångade malawis...
          Tja... det där är ett omtvistat och flitigt debaterat ämne. Och min uppfattning är, baserat på allt jag läst i ämnet om andras erfarenheter, att så inte är fallet, instinkten försvinner inte. (+ en instinkt är ju inget man måste lära sig... annars är det ingen instinkt men ett inlärt betéende...)

          Och att de första lekförsöken lätt misslyckas låter normalt, vi människor brukar oftast "misslyckas" när vi följer våra primära instinkter och försöker "fortplanta" oss för första gången också.. som tur är.

          Inte meningen att starta en debatt här, enklast är ju att söka i forumet (här och andra ställen) och bilda sin egen uppfattning.
          Newbie December 2009
          Malawi: 450 liter
          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

          Järfälla/Stockholm

          Kommentar

          • Knocko
            Användare
            • februari 2010
            • 115

            #20
            Ursprungligen postat av Bjorn
            Ajda!
            Jo du!



            Kommentar

            Arbetssätt...