Mata yngel med gulesäck kvar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Mata yngel med gulesäck kvar

    Jag har yngel som inte var riktigt färdiga när jag tog honan.

    Jag hade tre honor som gick och tuggade, den första hade färdiga och hon spottade själv i yngelburken. När jag tog upp honan som hade gått 21 dagar så var inte ynglena riktigt färdiga, hon spottade ut ett yngel i håven så jag lät henne gå kvar i stora burken.
    Sen tog jag upp fel hona här igår och hon spottade ut alla yngel direkt i håven . De har gulesäck som är som svavlet på en tändsticka ungefär och är ca 5 mm. Inte bra! Men jag la ner de i yngelkasse i yngelburken och det verkar funka. Hade först en plan och se om hon skulle ta in dom igen men eftersom den första honan käkade upp sina yngel i yngelburken vågade jag inte chansa.

    Sen tog jag upp honan som gått 24 dagar och tänkte att de borde vara klara nu, men inte riktigt. Man ser att de har gulesäck kvar fast de är lika stora som de som var helt klara ca 10 mm.

    Frågan är, eftersom jag har läst att man inte ska mata när de har gulesäcken kvar, hur det påverkar de yngel med gulesäck att jag matar de utan. Har tyvärr inte plats för fler burkar för tillfället annars hade jag självklart delat upp dom tills de var på samma nivå.

    Varför ska man inte mata? Är det bara för att de inte äter maten och man får dålig vattenkvalitet och slösar foder eller finns det någon annan anledning?

    Arten är Rhampochromis sp. "Chilingali"
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    När de har gulesäcken kvar brukar de inte äta. Har man tömt munruvare och ynglen har gulesäck kvar, så brukar dessa yngel ligga på botten och sprattla. Matar du då yngel som är frisimmande så landar ofta en del mat på botten, vilket kan ge fördärvad vattenkvalitet och orsaka missbildningar på "bottenynglen". Möjligen kan du prova med några Posthornssnäckor i yngelbaljan, de brukar lämna ynglen ifred och är bra städare.

    Hilsen,

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Ah OK. Men då är det inget problem egentligen förutom att det kan bli dålig vattenkvalitet. Eftersom jag har både frisimmande yngel utan gulesäck och några som har i samma burk så måste jag ju mata. Ynglen med mest gulesäck kvar ligger dessutom i yngelkasse så de slipper ligga på botten och sprattla bland skit och mat.

      De som inte har så mycket gulesäck kvar, det är bara gult i magen på dom, ingen säck som sticker ut de går med övriga ute i burken men de ligger inte på botten direkt utan simmar omkring/håller sig en bit ovanför botten.

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Om en hona råkar spotta för tidigt i håven som du säger så brukar jag lägga henne och ynglen i en burk och sedan täcka över med en handduk så att det blir mörkt. Sedan väntar jag 10min, ofta så plockar hon upp dem igen. Jag har iofs troffar men det borde fungera på malawi med tycker jag. Det är inte alltid det fungera men om oturen skulle vara framme igen kan du juh testa. Skriv gärna hur det gick i så fall.

        Att mata dina frisimmande yngel som vanligt är ingen fara som sagt, du märker när dina yngel med gulesäck börjar bli intresserade av mat.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av Pierre_N
          Om en hona råkar spotta för tidigt i håven som du säger så brukar jag lägga henne och ynglen i en burk och sedan täcka över med en handduk så att det blir mörkt. Sedan väntar jag 10min, ofta så plockar hon upp dem igen. Jag har iofs troffar men det borde fungera på malawi med tycker jag. Det är inte alltid det fungera men om oturen skulle vara framme igen kan du juh testa. Skriv gärna hur det gick i så fall.

          Att mata dina frisimmande yngel som vanligt är ingen fara som sagt, du märker när dina yngel med gulesäck börjar bli intresserade av mat.
          Jag tänkte som sagt göra som du säger och se om hon skulle plocka upp dom igen men den första honan käkade upp en del yngel när hon gick i yngelburken. Det trodde jag faktiskt inte! Så nu ville jag inte riskera att det skulle bli så igen. Det verkar dock funka bra med ynglena som har gulesäcken kvar. 3 st dog första natten men sen har det inte varit några problem.

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            Jo jag läste det, men jag förstod det som att du hade tänt och släppte ner henne i yngelburen i yngelakvariet?

            Jag ställer en plastbytta på ett bord sedan lägger jag över en handduk så att det blir mörkt, de brukar lugna ner sig väldigt fort då och jag har aldrig varit med om att en hona har ätit upp sina yngel. Det är som sagt bara troffar jag testat detta på men det borde fungera likadant med malawi tycker jag.
            Jag menar inte att du ska göra det nu, utan testa om det händer samma sak igen någon annan gång.

            Hoppas de överlever, det brukar som sagt gå bra så länge de äldre ynglen lämnar dem ifred.

            Kommentar

            • Knocko
              Användare
              • februari 2010
              • 115

              #7
              Finns små petboxar på zoobutikerna:


              Jag brukar lägga äggen eller dom tidiga ynglen i boxen med lite grus och sten och sänka ner den framför pumpen i yngelakvariet så det blir bra cirkulation i petboxen, har funkat varje gång, sen matar jag aldrig ynglen förrän dom är frisimmande...

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #8
                Att tänka på gulsäckyngel med yngel i samma kar brukar sluta med att ynglena utan gulsäck dödar de med gulsäck. Så att blanda brukar inte gå så bra, men då pratar vi om yngel som har så stor gulsäck att de inte kan simma nå vidare.

                Annars har jag hört att det är t.o.m bättre att börja mata ynglena när de har gulsäck?

                Pieree, har även samma erfarenhet som du att om man av misstag tömmer en hona förtidigt så tar honan in de små ganska fort om man bara låter de vara kvar i burken. Jag använder mig av en liten två liters burk när jag tömmer honan och det är den jag menar att honan får gå med de små. Men detta har jag bara provat på troffar, det kanske inte fungerar på malawi?
                Senast redigerad av Johan F; 21 oktober 2010, 22:24.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • Bjorn
                  Användare
                  • oktober 2009
                  • 939

                  #9
                  Jag har just nu malawiyngel med och utan gulsäcken i 60L yngelakvariet och matar med skalade artemiaägg och det har funkat jättebra. La i rödzebrayngel som hade gulsäckar som tändstickshuvuden tillsammans med 2-3 veckor gamla golden och Analocaror mm. Tänkte först ha dom i yngelburen men ångrade mig då det alltid är en del yngel som lyckas klämma ihjäl sig mellan nätet och plastramen så jag chansade.. och det gick bra. De har hela tiden varit lite intresserade då jag matat, och nu är gulsäcken nästan borta och de simmar tillsammans i ena hörnet högre och högre för varje dag.

                  Har varit med om samma dig, att en hona (polit) kanibaliserade på sina yngel i yngelakvariet... den första jag fick yngel av faktiskt... och efter det tömmer jag alltid honorna jag vill spara yngel av och lyfter aldrig med dom över.

                  Min erfarenhet är att så länge ynglen klarar av att röra lite på sig (hoppa runt) så överlever dom utan problem... har dock också erfarenhet av att stora yngel sugit ut småttingar med äggsäck genom det finmaskiga nätet i yngelburen.
                  Senast redigerad av Bjorn; 22 oktober 2010, 01:55. Anledning: typo
                  Newbie December 2009
                  Malawi: 450 liter
                  Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                  Järfälla/Stockholm

                  Kommentar

                  • Knocko
                    Användare
                    • februari 2010
                    • 115

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bjorn
                    Jag har just nu malawiyngel med och utan gulsäcken i 60L yngelakvariet och matar med skalade artemiaägg och det har funkat jättebra. La i rödzebrayngel som hade gulsäckar som tändstickshuvuden tillsammans med 2-3 veckor gamla golden och Analocaror mm.
                    Gjorde samma med mina rödzebra yngel me gulesäcken kvar men mina goldenyngel bet ihjäl dom på en gång.

                    Kommentar

                    • Knocko
                      Användare
                      • februari 2010
                      • 115

                      #11
                      Sen vad gäller maten för ynglen så brukar jag ta ett par olika sorters ciklidpellets och mala dom i morteln tills det nästan blir som ett pulver tillsammans med lite flingfoder och mina små rackare växer så det knakar...

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Det funkar bra med ynglena i yngelkassen. De har vuxit riktigt bra och gulesäcken är nästna helt borta på vissa av dom, andra har en stor klump kvar.

                        Det har inte dött många, de få som dog gick åt under första natten.

                        Jag maler ner NLS Grow i pepparkvarn. Snart kan jag börja mata utan kvarn.

                        Jag har inte heller varit med om ngn hona som har ätit upp sina yngel förut. Den här honan var dock lite väl mager redan innan leken. Typiskt att det var hon som skulle leka. Nu har hon ätit upp sig lite så det verkar gå bra.

                        Kommentar

                        • Knocko
                          Användare
                          • februari 2010
                          • 115

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Det funkar bra med ynglena i yngelkassen. De har vuxit riktigt bra och gulesäcken är nästna helt borta på vissa av dom, andra har en stor klump kvar.

                          Det har inte dött många, de få som dog gick åt under första natten.

                          Jag maler ner NLS Grow i pepparkvarn. Snart kan jag börja mata utan kvarn.

                          Jag har inte heller varit med om ngn hona som har ätit upp sina yngel förut. Den här honan var dock lite väl mager redan innan leken. Typiskt att det var hon som skulle leka. Nu har hon ätit upp sig lite så det verkar gå bra.
                          Var det första gången hon lekte?
                          Har haft ett par honor som bådit ätit och spottat ut äggen ett par lekar
                          innan dom liksom kommer på hur dom ska göra...

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Ursprungligen postat av Knocko
                            Var det första gången hon lekte?
                            Har haft ett par honor som bådit ätit och spottat ut äggen ett par lekar
                            innan dom liksom kommer på hur dom ska göra...
                            Första gången hos mig, var könsmogen när jag köpte den.

                            Kommentar

                            • Knocko
                              Användare
                              • februari 2010
                              • 115

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Första gången hos mig, var könsmogen när jag köpte den.
                              Har pratat lite med en kompis som håller på mycket med fiskar och han sa att instinkten försvinner när man tömmer fiskarna på yngel och rom och ynglen lär sig inte i sin tur att ruva sina ägg. Detta fenomen att fiskar äter eller spottar ut ägg förekom tydligen nästan aldrig på vildfångade malawis...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...