Växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bjorn
    svarade
    Ursprungligen postat av tricoti
    Måste du ha det där..röret på pumpen?
    När du nämner det.. Nej den slangen behövs inte längre... Tack.

    Satte i det extra filtret till vänster inför sommaren för extra filtrering när jag var bortrest upp till 3 veckor sammanhängande, och slangen riktade jag då upp mot ytan för maximal syresättning under de varmaste juliveckorna. Nu borde jag kunna lyfta ut hela filtret (har ju en filterhörna med förfilter, patron och starkare pump till höger)... men det känns tryggt att ha bl.a. för att jag har rätt hög belasning i karet nu då jag bl.a. har en del stora yngel som växer till sig där... troligen får de flesta gå kvar fram tills jul var jag planerar att rensa ut lite och behålla de finaste.

    Lämna en kommentar:


  • tricoti
    svarade
    Måste du ha det där..röret på pumpen?

    Lämna en kommentar:


  • Bjorn
    svarade
    Det färdiga resultatet av min växtknäpp. Känner mig riktigt nöjd med resultatet.

    Tack för alla förslag mm!

    Lämna en kommentar:


  • Bjorn
    svarade
    Crinum calamistratum verkar trevlig... från Afrika, verkar gilla högt PH och ska klara lite salt.


    &


    Någon som har testat med Malawis?

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Alla växter har ju en mer eller mindre speciell doft. Man borde ha en tävling någon dag där folk får lukta på växter.
    Kul att lägga in det i en tippatävling!!

    Lämna en kommentar:


  • Ola Svensson
    svarade
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Instämmer helt, tycker den har en mycket speciell doft. Samma med flytormbunken, fast lite svagare.

    Hilsen,

    /P
    Alla växter har ju en mer eller mindre speciell doft. Man borde ha en tävling någon dag där folk får lukta på växter.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    Ursprungligen postat av nicson
    Apropå Ceratophyllum demersum - visst har den en speciell lukt? Planterade den i mitt Tanganyikakar direkt vid uppstart (stänglar fästa med gummisnoddar mot småsten). Vattnet fick efter ett par dgr en doft som jag tolkade som att lacken höll på att lösa upp sig - lätt aromatisk. Insåg då jag planterade om hornsärven att det var den som doftade.
    Instämmer helt, tycker den har en mycket speciell doft. Samma med flytormbunken, fast lite svagare.

    Hilsen,

    /P

    Lämna en kommentar:


  • Anna Österman
    svarade
    Ursprungligen postat av nicson
    Apropå Ceratophyllum demersum - visst har den en speciell lukt? Planterade den i mitt Tanganyikakar direkt vid uppstart (stänglar fästa med gummisnoddar mot småsten). Vattnet fick efter ett par dgr en doft som jag tolkade som att lacken höll på att lösa upp sig - lätt aromatisk. Insåg då jag planterade om hornsärven att det var den som doftade.
    I sann akvaristisk anda stack jag näsan i akvariet för att känna och jag märkte ingenting-men en rolig iakttagelse.

    Lämna en kommentar:


  • nicson
    svarade
    Apropå Ceratophyllum demersum - visst har den en speciell lukt? Planterade den i mitt Tanganyikakar direkt vid uppstart (stänglar fästa med gummisnoddar mot småsten). Vattnet fick efter ett par dgr en doft som jag tolkade som att lacken höll på att lösa upp sig - lätt aromatisk. Insåg då jag planterade om hornsärven att det var den som doftade.

    Lämna en kommentar:


  • nicson
    svarade
    Här får saltvattenskaren hård konkurrens. Mer färgsprakande kan det väl knappast bli!

    Lämna en kommentar:


  • Bjorn
    svarade
    En liten film som jag tog med mitt Sony Cybershot DSC-W350 (handhållet) nu när vattnet klarnat upp lite efter vattenbytet.

    Lämna en kommentar:


  • Bjorn
    svarade
    Var iväg till Akvarielagret idag, med en lista på de forslag jag fått i denna tråden.... och som vanligt glömde jag be om att få en lista på vad jag köpte.

    Två foton... det första från 2010-10-14 var jag skapat en stenrös och planterat några anubias i vänstre sidan. Den andra 2010-10-15 efter lite ommöblering och nya växter (Vattnet grumligt efter 150L vattenbyte, 45ml sjösalt, 45ml bikarbonat & 25ml Happy Life)

    Lämna en kommentar:


  • Bjorn
    svarade
    Ursprungligen postat av Anna Österman
    Jag har gjort så att jag har fäst dem mellan stenar-inte vid botten utan i ett röse så det finns viss cirkulation runt hela plantan. Hoppas att det går bra. De här två veckorna har inga smådelar dykt upp.
    Var helt inne på att testa Ceratophyllum demersum, att tre dom igenom hål i hålstenar och förankra dom på det sättet istället för i gruset, men kom hem från Akvarielagret med en massa andra växtrer... det borde funka bra.. (?)

    Lämna en kommentar:


  • Anna Österman
    svarade
    Ursprungligen postat av Bjorn
    Tack för alla svar!

    Ceratophyllum demersum känner jag igen, riktigt snygg. Hade den i grabbens lillakvarie bl.a. tillsammans med räkor. Tyckte det blev mycket smådelar som flöt runt efter ett tag, och så känner jag gott igen nig i detta "Don't try to root it. Pieces placed in the ground will die, the rest of the plant will float back to the surface." ...har du lyckats fästa dom i botten eller flyter de bara runt (inte lika snyggt)
    http://naturalaquariums.com/plants/ceratophyllum.html

    Jag har gjort så att jag har fäst dem mellan stenar-inte vid botten utan i ett röse så det finns viss cirkulation runt hela plantan. Hoppas att det går bra. De här två veckorna har inga smådelar dykt upp.

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Jag hade hornsäv i mitt yngelakvarium och det förökade sig via rotskott så hela burken blev en skog. i denna skog trivdes ynglen synnerligen bra. Det blev kvar en del slam som föräldrarna virvlade upp och ynglen var snabba dit och hitta något ätbart.

    Dvs jag hade inga problem med rötter som förtvinade. Eller kan jag ha haft en annan liknande växt...?

    Edit: det var Limnophila sessiliflora som jag hade.

    Det var iofs sajicor som gick där inte malawi...
    Senast redigerad av DaRe; 15 oktober 2010, 08:32.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...