Växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna Österman
    Användare
    • mars 2006
    • 282

    #16
    Ursprungligen postat av nicson
    Apropå Ceratophyllum demersum - visst har den en speciell lukt? Planterade den i mitt Tanganyikakar direkt vid uppstart (stänglar fästa med gummisnoddar mot småsten). Vattnet fick efter ett par dgr en doft som jag tolkade som att lacken höll på att lösa upp sig - lätt aromatisk. Insåg då jag planterade om hornsärven att det var den som doftade.
    I sann akvaristisk anda stack jag näsan i akvariet för att känna och jag märkte ingenting-men en rolig iakttagelse.
    Fiskar är vänner-inte mat!

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Ursprungligen postat av nicson
      Apropå Ceratophyllum demersum - visst har den en speciell lukt? Planterade den i mitt Tanganyikakar direkt vid uppstart (stänglar fästa med gummisnoddar mot småsten). Vattnet fick efter ett par dgr en doft som jag tolkade som att lacken höll på att lösa upp sig - lätt aromatisk. Insåg då jag planterade om hornsärven att det var den som doftade.
      Instämmer helt, tycker den har en mycket speciell doft. Samma med flytormbunken, fast lite svagare.

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Instämmer helt, tycker den har en mycket speciell doft. Samma med flytormbunken, fast lite svagare.

        Hilsen,

        /P
        Alla växter har ju en mer eller mindre speciell doft. Man borde ha en tävling någon dag där folk får lukta på växter.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Alla växter har ju en mer eller mindre speciell doft. Man borde ha en tävling någon dag där folk får lukta på växter.
          Kul att lägga in det i en tippatävling!!
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Bjorn
            Användare
            • oktober 2009
            • 939

            #20
            Crinum calamistratum verkar trevlig... från Afrika, verkar gilla högt PH och ska klara lite salt.


            &


            Någon som har testat med Malawis?
            Newbie December 2009
            Malawi: 450 liter
            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

            Järfälla/Stockholm

            Kommentar

            • Bjorn
              Användare
              • oktober 2009
              • 939

              #21
              Det färdiga resultatet av min växtknäpp. Känner mig riktigt nöjd med resultatet.

              Tack för alla förslag mm!
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

              Järfälla/Stockholm

              Kommentar

              • tricoti
                Användare
                • juni 2009
                • 249

                #22
                Måste du ha det där..röret på pumpen?

                Kommentar

                • Bjorn
                  Användare
                  • oktober 2009
                  • 939

                  #23
                  Ursprungligen postat av tricoti
                  Måste du ha det där..röret på pumpen?
                  När du nämner det.. Nej den slangen behövs inte längre... Tack.

                  Satte i det extra filtret till vänster inför sommaren för extra filtrering när jag var bortrest upp till 3 veckor sammanhängande, och slangen riktade jag då upp mot ytan för maximal syresättning under de varmaste juliveckorna. Nu borde jag kunna lyfta ut hela filtret (har ju en filterhörna med förfilter, patron och starkare pump till höger)... men det känns tryggt att ha bl.a. för att jag har rätt hög belasning i karet nu då jag bl.a. har en del stora yngel som växer till sig där... troligen får de flesta gå kvar fram tills jul var jag planerar att rensa ut lite och behålla de finaste.
                  Newbie December 2009
                  Malawi: 450 liter
                  Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                  Järfälla/Stockholm

                  Kommentar

                  Arbetssätt...