Växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    Växter?

    Vet om att det är en "evig" fråga.... men har tröttnat på att ha några få anubius som kämpar tappert för att överleva i mitt 450L Malawi... grönt är skönt! Kör med 0,3dl salt och 0,3dl bikarbonat pr 100L vatten, och är tacksam för tips på växter som ni har goda erfarenheter av båda med Malawis och lite salt (länka gärna till fakta om växten).
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • Markie
    Användare
    • september 2008
    • 512

    #2
    Cryptocoryne funkar fint i malawikaret. Finns massor av arter att välja på !!

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      Har bara haft salt periodvis, typ 6 veckor men javaormbunke har funkat bra för mig.

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #4
        Jättevallisneria. Växer som ogräs i mitt mbunakar och jag öser i ganska rikligt med salt. Mitt kar är 70cm högt och där gör de sig extra bra.

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #5
          En bild på det karet Ola!
          Mvh Alex

          Kommentar

          • Anna Österman
            Användare
            • mars 2006
            • 282

            #6
            Ursprungligen postat av Bjorn
            Vet om att det är en "evig" fråga.... men har tröttnat på att ha några få anubius som kämpar tappert för att överleva i mitt 450L Malawi... grönt är skönt! Kör med 0,3dl salt och 0,3dl bikarbonat pr 100L vatten, och är tacksam för tips på växter som ni har goda erfarenheter av båda med Malawis och lite salt (länka gärna till fakta om växten).
            Jag kör med hornsärv (Ceratophyllum demersum) i mitt akvarium och det känns som det har gått bra hitills (det var efter Bollmoras auktion jag gjorde det). Den ska dessutom finnas naturligt i sjön. En bonus med denna skönhet är att den tar upp alla näringsämnen ur vattnet vilket ger algerna svår konkurrens.

            Jag har ingen erfarenhet av den i malawi-burkar mer än vad jag skrivit men jag körde den i ett sällskapskar med salttillsats (och naturligt basiskt Lidingö-vatten) ochden växte som ett ogräs. Att arten växer vilt i Östersjön och Malawisjön tyder på att den är ganska tuff.
            Fiskar är vänner-inte mat!

            Kommentar

            • Bjorn
              Användare
              • oktober 2009
              • 939

              #7
              Tack för alla svar!

              Ceratophyllum demersum känner jag igen, riktigt snygg. Hade den i grabbens lillakvarie bl.a. tillsammans med räkor. Tyckte det blev mycket smådelar som flöt runt efter ett tag, och så känner jag gott igen nig i detta "Don't try to root it. Pieces placed in the ground will die, the rest of the plant will float back to the surface." ...har du lyckats fästa dom i botten eller flyter de bara runt (inte lika snyggt)
              Cabomba caroliniana, aquarium plant photos, and care information. Natural aquarium plant forum access, free registration, ask questions. New aquarium wiki at WikiAquarium.
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

              Järfälla/Stockholm

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Hornsärv planterar jag aldrig. Vill jag ha dem så att de liknar det så tynger jag ned dem med en sten. Spelar iof ingen roll, de brukar ändå ruttna vid basen och flyta upp. De växer så snabbt så det knappast spelar någon roll, bara att ansa dem och så ned under stenen igen.

                Hilsen,

                /P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Jag hade hornsäv i mitt yngelakvarium och det förökade sig via rotskott så hela burken blev en skog. i denna skog trivdes ynglen synnerligen bra. Det blev kvar en del slam som föräldrarna virvlade upp och ynglen var snabba dit och hitta något ätbart.

                  Dvs jag hade inga problem med rötter som förtvinade. Eller kan jag ha haft en annan liknande växt...?

                  Edit: det var Limnophila sessiliflora som jag hade.

                  Det var iofs sajicor som gick där inte malawi...
                  Senast redigerad av DaRe; 15 oktober 2010, 08:32.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Anna Österman
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 282

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bjorn
                    Tack för alla svar!

                    Ceratophyllum demersum känner jag igen, riktigt snygg. Hade den i grabbens lillakvarie bl.a. tillsammans med räkor. Tyckte det blev mycket smådelar som flöt runt efter ett tag, och så känner jag gott igen nig i detta "Don't try to root it. Pieces placed in the ground will die, the rest of the plant will float back to the surface." ...har du lyckats fästa dom i botten eller flyter de bara runt (inte lika snyggt)
                    http://naturalaquariums.com/plants/ceratophyllum.html

                    Jag har gjort så att jag har fäst dem mellan stenar-inte vid botten utan i ett röse så det finns viss cirkulation runt hela plantan. Hoppas att det går bra. De här två veckorna har inga smådelar dykt upp.
                    Fiskar är vänner-inte mat!

                    Kommentar

                    • Bjorn
                      Användare
                      • oktober 2009
                      • 939

                      #11
                      Ursprungligen postat av Anna Österman
                      Jag har gjort så att jag har fäst dem mellan stenar-inte vid botten utan i ett röse så det finns viss cirkulation runt hela plantan. Hoppas att det går bra. De här två veckorna har inga smådelar dykt upp.
                      Var helt inne på att testa Ceratophyllum demersum, att tre dom igenom hål i hålstenar och förankra dom på det sättet istället för i gruset, men kom hem från Akvarielagret med en massa andra växtrer... det borde funka bra.. (?)
                      Newbie December 2009
                      Malawi: 450 liter
                      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                      Järfälla/Stockholm

                      Kommentar

                      • Bjorn
                        Användare
                        • oktober 2009
                        • 939

                        #12
                        Var iväg till Akvarielagret idag, med en lista på de forslag jag fått i denna tråden.... och som vanligt glömde jag be om att få en lista på vad jag köpte.

                        Två foton... det första från 2010-10-14 var jag skapat en stenrös och planterat några anubias i vänstre sidan. Den andra 2010-10-15 efter lite ommöblering och nya växter (Vattnet grumligt efter 150L vattenbyte, 45ml sjösalt, 45ml bikarbonat & 25ml Happy Life)
                        Newbie December 2009
                        Malawi: 450 liter
                        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                        Järfälla/Stockholm

                        Kommentar

                        • Bjorn
                          Användare
                          • oktober 2009
                          • 939

                          #13
                          En liten film som jag tog med mitt Sony Cybershot DSC-W350 (handhållet) nu när vattnet klarnat upp lite efter vattenbytet.

                          Newbie December 2009
                          Malawi: 450 liter
                          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                          Järfälla/Stockholm

                          Kommentar

                          • nicson
                            Användare
                            • januari 2010
                            • 639

                            #14
                            Här får saltvattenskaren hård konkurrens. Mer färgsprakande kan det väl knappast bli!

                            Kommentar

                            • nicson
                              Användare
                              • januari 2010
                              • 639

                              #15
                              Apropå Ceratophyllum demersum - visst har den en speciell lukt? Planterade den i mitt Tanganyikakar direkt vid uppstart (stänglar fästa med gummisnoddar mot småsten). Vattnet fick efter ett par dgr en doft som jag tolkade som att lacken höll på att lösa upp sig - lätt aromatisk. Insåg då jag planterade om hornsärven att det var den som doftade.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...