Växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • PatrikMalmo
    svarade
    Hornsärv planterar jag aldrig. Vill jag ha dem så att de liknar det så tynger jag ned dem med en sten. Spelar iof ingen roll, de brukar ändå ruttna vid basen och flyta upp. De växer så snabbt så det knappast spelar någon roll, bara att ansa dem och så ned under stenen igen.

    Hilsen,

    /P

    Lämna en kommentar:


  • Bjorn
    svarade
    Tack för alla svar!

    Ceratophyllum demersum känner jag igen, riktigt snygg. Hade den i grabbens lillakvarie bl.a. tillsammans med räkor. Tyckte det blev mycket smådelar som flöt runt efter ett tag, och så känner jag gott igen nig i detta "Don't try to root it. Pieces placed in the ground will die, the rest of the plant will float back to the surface." ...har du lyckats fästa dom i botten eller flyter de bara runt (inte lika snyggt)
    Cabomba caroliniana, aquarium plant photos, and care information. Natural aquarium plant forum access, free registration, ask questions. New aquarium wiki at WikiAquarium.

    Lämna en kommentar:


  • Anna Österman
    svarade
    Ursprungligen postat av Bjorn
    Vet om att det är en "evig" fråga.... men har tröttnat på att ha några få anubius som kämpar tappert för att överleva i mitt 450L Malawi... grönt är skönt! Kör med 0,3dl salt och 0,3dl bikarbonat pr 100L vatten, och är tacksam för tips på växter som ni har goda erfarenheter av båda med Malawis och lite salt (länka gärna till fakta om växten).
    Jag kör med hornsärv (Ceratophyllum demersum) i mitt akvarium och det känns som det har gått bra hitills (det var efter Bollmoras auktion jag gjorde det). Den ska dessutom finnas naturligt i sjön. En bonus med denna skönhet är att den tar upp alla näringsämnen ur vattnet vilket ger algerna svår konkurrens.

    Jag har ingen erfarenhet av den i malawi-burkar mer än vad jag skrivit men jag körde den i ett sällskapskar med salttillsats (och naturligt basiskt Lidingö-vatten) ochden växte som ett ogräs. Att arten växer vilt i Östersjön och Malawisjön tyder på att den är ganska tuff.

    Lämna en kommentar:


  • Alexander Ylipää
    svarade
    En bild på det karet Ola!

    Lämna en kommentar:


  • Ola Sjödin
    svarade
    Jättevallisneria. Växer som ogräs i mitt mbunakar och jag öser i ganska rikligt med salt. Mitt kar är 70cm högt och där gör de sig extra bra.

    Lämna en kommentar:


  • HåkanM
    svarade
    Har bara haft salt periodvis, typ 6 veckor men javaormbunke har funkat bra för mig.

    Lämna en kommentar:


  • Markie
    svarade
    Cryptocoryne funkar fint i malawikaret. Finns massor av arter att välja på !!

    Lämna en kommentar:


  • Bjorn
    startade ett ämne Växter?

    Växter?

    Vet om att det är en "evig" fråga.... men har tröttnat på att ha några få anubius som kämpar tappert för att överleva i mitt 450L Malawi... grönt är skönt! Kör med 0,3dl salt och 0,3dl bikarbonat pr 100L vatten, och är tacksam för tips på växter som ni har goda erfarenheter av båda med Malawis och lite salt (länka gärna till fakta om växten).
Arbetssätt...