African diving går i graven

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perik9
    Användare
    • april 2002
    • 161

    African diving går i graven

    African medelar att alla dammar är rivna och allt glas(karen) är sålt till skrothandlare.
    Ett seriöst företag har gått i graven, det man stod för var att bara sälja vildfångad fisk.
    och jämförevis med vissa andra som sålde VF så var detta bara vildfångat som africkan sålde.

    Jag hade en dröm att komma ner igen och hjälpa till med allt detta slit svett o tårar.
    Men fin the end
    Perran
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Tråkigt att läsa...

    Undrar just hur tillgången på VF kommer att bli framöver när några exportörer lagt ned.

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av perik9
      African medelar att alla dammar är rivna och allt glas(karen) är sålt till skrothandlare.
      Ett seriöst företag har gått i graven, det man stod för var att bara sälja vildfångad fisk.
      och jämförevis med vissa andra som sålde VF så var detta bara vildfångat som africkan sålde.

      Jag hade en dröm att komma ner igen och hjälpa till med allt detta slit svett o tårar.
      Men fin the end
      Trodde att dom gått i graven för länge sedan

      hur som helst tråkigt då det var Svenskstation i Afrika
      botten ur för dessa fiskar kan man säga hoppas på bättre framtid.
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av perik9
        African medelar att alla dammar är rivna och allt glas(karen) är sålt till skrothandlare.
        Ett seriöst företag har gått i graven, det man stod för var att bara sälja vildfångad fisk.
        och jämförevis med vissa andra som sålde VF så var detta bara vildfångat som africkan sålde.

        Jag hade en dröm att komma ner igen och hjälpa till med allt detta slit svett o tårar.
        Men fin the end
        Fruktansvärt tråkigt.
        Jag kom ihåg när Arnold berättade för mig att han skeppat ner fiskmat, och han satsade stenhårt tillsmmans med African diving, nu ska vi få riktigt fin fisk till Sverige.
        Ja Arnold är en pratglad människa, så jag tänkte det blir nog inte så mycket med det.
        Snacka om att jag hade fel. Jag och Kent i nol åkte ner när den första sändningen kom.
        Snacka om fiskar. han hade ju bara 90 liters akvarium då, i dessa 90 liters akvarium så gick det ca 30 st VF kejsare i storlek ca 12 cm men dom klargulaste och breda band som jag nånsin har sett, i nästa balja så gick det karamellfiskar, dom var ca 15 till 17 cm stora, , ruskigt oranga, ja jag kommer aldrig att glömma denna synen, det var red cheek,
        Sedan tillbaka varför kan inte vi svenskar acceptera att det finns folk som är duktiga.
        African diving fångade ju faktiskt fisk i Tanzania, som på den tiden var vöäldigt ödsligt.
        'African Diving hittade ju många nya arter, och dom försökte att få ett namn på dom. men det gick inte på den den tiden, för att var bara Ad konings som gällde då.
        Jag kan ju bara nämna red rainbow, som dom fångade, ja då blev det är discussion här hemma i Sverige, hette udden kapere, ja det var så lågt.
        Istället för att uppskatta att det är några svenskar som brinner för våra ciklider och verkligen gjort en dröm, och utan dom så hade vi inte varit där vi är nu när det ciklider från ÖstAfrika.
        Åk ner till Jurgen i Landskrona, låt han berätta hur det var första gången när han kom till tangannyikakasjön,han tog den lilla håven och försökte fånga lite ciklider.
        Ja vilken resa.
        Jag kan bara säga så här, trots våra jävla avundsjuka svenskar, så har African diving alltid varit korrekta.
        Så nu när dom lägger ner,ja det är en stor förlust.Janne

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          mycket trist nyhet köpte en del Tanganyika av african diving via Åleds och det var alltid högsta klass på fiskarna, kommer ihåg neolamprologus furcifer som var helt otroligt snygga med starkt lila fenor-fantastiska
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Framför alllt hade de väl bra rykte om Tropheus av hög klass. Skickade inga magra el spöade ex. Har jag hört...
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Men det var roligt på den tiden
              Pettrisar
              real Ilangi eller blue blaze
              nyheter varje vecka
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av ozric
                Framför alllt hade de väl bra rykte om Tropheus av hög klass. Skickade inga magra el spöade ex. Har jag hört...
                Nej Precis Janne, fiskarna som kom in till Åled dom var redan uppmatade med Arnols fiskmat, Dom var i kanonform.dyra var dom men ruskigt fina.Janne

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Vad fick du real ilangi från, African diving har aldrig tagit in dom..Janne
                  Det roliga var att dom inte hade Real Ilangi utan bara Blue blaze
                  dom billigare
                  Senast redigerad av Mikael W; 04 oktober 2010, 07:25.
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #10
                    dom tog in mycket Petrochromis, den ena snyggare än den andra sas det och tyvärr missade ja att se många av dessa..
                    Senast redigerad av specmats; 03 oktober 2010, 22:49.
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Det roliga var att dom inte hade Real Ilangi utan bara Blue blaze
                      dom billigare
                      Nu tror jag att du för med osanning Christer, visst tog dom in blueblaze en rödregnbågsvariant som fångas på Tanzaniasidan, men ilangin fångas väl på andra sidan sjön i Zaire, varför skulle Afrikandiving åka till andra sidan sjön för att fånga några real ilangi.Janne

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Nu tror jag att du för med osanning Christer, visst tog dom in blueblaze en rödregnbågsvariant som fångas på Tanzaniasidan, men ilangin fångas väl på andra sidan sjön i Zaire, varför skulle Afrikandiving åka till andra sidan sjön för att fånga några real ilangi.Janne
                        Var har du fått det ifrån .......det är så här rykten skapas
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Var har du fått det ifrån .......det är så här rykten skapas
                          Hallo, vad menar du, vilka rykten har jag skapat?Janne

                          Kommentar

                          • perik9
                            Användare
                            • april 2002
                            • 161

                            #14
                            real ilangi= skitsnack

                            När African fångande Ilangi så anställde man ca 10 personer so fick stå och slå med paddlar i vattnet pga. Krokodilerna. Dom fångade inte mycket där nere pga den lilla populationn som fanns där, REAL ILANGI det är som REAL BULU POINT , 1 av 20(40) var REAL BULU POINT,
                            Så ibland när jag hör folk prata om att "mitt Akvarium ska vara som det är nere i Malawi/Tang.
                            Då tänker jag så här, är det inte bättre att du åker ner och släpper i dina fiskar i respektive sjöar, Jag började med att odla A mc och ob 2002 och fick en massa skit för det, titta idag A.Fire fish och detta är bara början tror jag nog för mig tack för mig ikväll i kväll
                            Perran

                            Kommentar

                            • Barracudan
                              Användare
                              • april 2005
                              • 453

                              #15
                              Har sökt efter deras hemsida då och då, den senaste jag hittade var från typ 2004.

                              Har dom verkligen funnits ända tills nu?
                              Frontosamarkus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...