Lamprologus callipterus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chas
    Användare
    • augusti 2009
    • 304

    Lamprologus callipterus?

    Hallå.

    Har länge gått o funderat på denna intressanta firre. Nån som vet om den finns i handeln? Isf var? Har aldrig sett den. Har dock hört att det ska vara extremt svårt med att hitta honor.
    Jag har ett 240 till övers som jag tänkte använda. En hane? Vill ju gärna ha 2 då dessa stjäl snäckor av varandra. Känns som ett beteende man ska uppmuntra?
    Kan man kanske ha 2 hanar i ett 2 meterskar med troffar?
    Erfarenheter mottags mer än gärna!

    Mvh Christian
    http://naistick.wix.com/photo
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Har sett den några enstaka gånger, ffa i Dk och Tyskland. Aldrig haft den själv. Vad jag hört är hannarna rätt aggro och det rekommenderas inte att ha två i samma burk om inte akvariet är mycket stort (minst 2 meter långt). Ska i övrigt vara rätt tuff och stryktålig, men jag har inte en susning om de passar med Troffar.

    Det är ett gäng ciklidister på väg ned till Duisburg snart, du kan ju se om någon där kan vara spejare/inköpare åt dig. Störst chans att få fatt i den i Sverige är nog via Kent i Nol.

    Hilsen,

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • chas
      Användare
      • augusti 2009
      • 304

      #3
      Tack för tipset Patrik.
      Jag ska ju faktiskt upp till götet nästa helg. Får ringa o kolla med Kent då. Vilka är det som ska ner till tyskland då? MAF?
      Någon som har hållt L.callipterus?

      Mvh
      http://naistick.wix.com/photo

      Kommentar

      • Esben
        Användare
        • oktober 2003
        • 78

        #4
        Jeg har før købt nogen i Rødovre akvarieklub i København. De opdrætter en del fisk der.

        Det er bedst have en flok på 10-15 stk. og så lade dem finde sit eget harem. Ellers kan hannerne ogdt være lidt hårde ved hunnerne.
        www.wildcichlids.com One step closer to cichlid wildlife

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Både MAF och Ciklidvännerna kör ner med buss, och det är fler folk som kommer ned i bil. Rödövre är ett bra tips, kolla med Thorleif här på forumet.

          Hilsen,

          /P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...