Finns Red Mango?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Finns Red Mango?

    I CB någon gång i mitten av 90-talet fanns det en artikel om Labeotropheus Fuelleborni "Red mango". Riktigt snygga MC/OB-fiskar enligt mig.
    Är det nån som vet vad det var för fångstplats på dem?
    Och är det nån som håller dem idag eller har de dött ut?

    Under samma tids-period fanns även en Fuelleborni under handels-namnet "Super red". Vad var det för fångstplatsnamn på dem och finns DE att få tag på idag? Nån som sett till nån?
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Här fångas många av dessa "mango" varianter,


    Dom verkar variera en del i färg tycker jag. Jag har beställt dom i några omgångar och dom ser alltid lite olika ut.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Ok. Haru ett gäng å kränga då? El andra Fuelleborni-varianter?
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av ozric
        Ok. Haru ett gäng å kränga då? El andra Fuelleborni-varianter?
        Jag kan fota en VF hane i morgon så kan du se hur dom som finns ser ut. Har några odlade på samma art med.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av deelay
          Jag kan fota en VF hane i morgon så kan du se hur dom som finns ser ut. Har några odlade på samma art med.
          Ja gör det Niklas, jag vet när red mango kom in första gången i Sverige, det var 2 st Marmeladcathannar, ca 10 st vanliga hannar och det var ob honor till dessa hannar.
          Jag tog hand om den ena m-cat hannen och Kent tog den andra m-cat hannen.
          Jag kan säga så här, jag har aldrig sett en så grym fisk, den kom in som trewawase, men den var ca 15 cm stor, inte lika hög som en fulliborni, men den var lika stor som en fulliborni fast inte så hög.
          Fisken hade röda prickar över hela kroppen, ja jag har aldrig sett något liknande.
          Den var inte billig.
          Ja jag ser fram emot lite bilder Niklas.Janne

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Ursprungligen postat av deelay
            Jag kan fota en VF hane i morgon så kan du se hur dom som finns ser ut. Har några odlade på samma art med.
            Vore schysst!
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Ja gör det Niklas, jag vet när red mango kom in första gången i Sverige, det var 2 st Marmeladcathannar, ca 10 st vanliga hannar och det var ob honor till dessa hannar.
              Jag tog hand om den ena m-cat hannen och Kent tog den andra m-cat hannen.
              Jag kan säga så här, jag har aldrig sett en så grym fisk, den kom in som trewawase, men den var ca 15 cm stor, inte lika hög som en fulliborni, men den var lika stor som en fulliborni fast inte så hög.
              Fisken hade röda prickar över hela kroppen, ja jag har aldrig sett något liknande.
              Den var inte billig.
              Ja jag ser fram emot lite bilder Niklas.Janne
              Då menar du den från chidunga? den i OB variant är hur snygg som helst, inte alls vanlig, det är inte den jag pratar om nu, det är en annan variant.
              det finns otrloligt många handelsnamn på dessa. Janicki brukar ha dom på sina listor dom yellow sided, mango osv.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Medans vi pratar Fuelleborni kan jag passa på å fråga om MC/OB Mbenji... Valvet-Robban i Peking hade nån gång under andra halvan av 90-talet fått in 10-talet
                xl av dessa. Jag köpte några av dessa men klantade ihjäl dem straxt efter... Det som var speciellt med denna grupp var att de,jämfört med all annan MC fr Mebnji var vita i grunden och m orange,röda,blå & svarta fläckar.
                Nån som känner till om denna "linje" finns i livet idag?
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av deelay
                  Då menar du den från chidunga? den i OB variant är hur snygg som helst, inte alls vanlig, det är inte den jag pratar om nu, det är en annan variant.
                  det finns otrloligt många handelsnamn på dessa. Janicki brukar ha dom på sina listor dom yellow sided, mango osv.
                  Nej jag vet inte vad den är fångad, men den fisken som kom in i den sändningen den kom inte från chidunga, men det kom in lite aulonocara från tanzaniakusten i samma sändning, det var Maqrcus zadenius som tog in sändningen och det var från African diving som också ligger i Tanzania.
                  Ja kommer ihåg det, för att vi var ett gött gäng som samlades på landvetter flygplats, det var jag, Kent, Roger Persson och även eskilsson från vänersborg.
                  Ja det var tider, kolla lådor, vad är det för fiskar, ja det var riktigt roligt plus att alla fiskar var till salu, det var bara att ta den plastpåse med dom fiskarna man ville ha, betala senare till Marcus

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Nej jag vet inte vad den är fångad, men den fisken som kom in i den sändningen den kom inte från chidunga, men det kom in lite aulonocara från tanzaniakusten i samma sändning, det var Maqrcus zadenius som tog in sändningen och det var från African diving som också ligger i Tanzania.
                    Ja kommer ihåg det, för att vi var ett gött gäng som samlades på landvetter flygplats, det var jag, Kent, Roger Persson och även eskilsson från vänersborg.
                    Ja det var tider, kolla lådor, vad är det för fiskar, ja det var riktigt roligt plus att alla fiskar var till salu, det var bara att ta den plastpåse med dom fiskarna man ville ha, betala senare till Marcus
                    Ok, ja tyvärr så är tiderna inte så längre... det kommer sällan något överraskande skoj, same old same old =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #11
                      dessa är inköpta som super red

                      bilden kom inted med men i nästa
                      Senast redigerad av cichlids4fun; 19 september 2010, 04:13.
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 3111

                        #12
                        ny bild
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Den var inte alls dum!
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • classe
                            NCS Medlem
                            • april 2007
                            • 1147

                            #14
                            ja jag har den själv Lab.Fuelleborni Chidunga Rocks 2 par.. så honor har cat själv.. den tycker fin där fisk.. köpte hos nolciklidhobby.. samma med andra är 8Petrotilpi Sp. "Small blue" Nkhata Bay..
                            Senast redigerad av classe; 19 september 2010, 15:25.
                            375 LITER Malawi arter..
                            74 Liter Malawi yngel...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...