Metriaclima sp zebra chilumba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    Metriaclima sp zebra chilumba

    Har "hittat" en för mig ny metriaclima sort.http://www.youtube.com/watch?v=JWRfG...eature=related

    Nån som har den eller vet om den ens finns i Sverige?
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Ja den brukar finnas i butikerna, här är en hane jag hade en gång i tiden:

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • juni 2006
      • 961

      #3
      Ah, okej, du som då har erfarenhet av den, är den hetsig som maisoni reef metriacliman eller mer som estrahe i sättet?

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Jag upplever den inte mer aggro än estherae. Tyvärr har jag haft lite "otur" med mina. Först köpte jag ett par VF som jag hade drygt ett år. Hanen gick åt först, den kom aldrig igång ordentligt. Sen köpte jag en grupp med 3+2 VF som dog inom en månad. Fattar inte vad som hände faktiskt hade andra fiskar i samma burk som fortfarande lever. Men det är en riktigt snygg fisk, vet inte om jag vågar prova igen dock

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Zebra chilumba från Mpanga rocks (kallas ibland fainzilberi) är BRA mycket grövre och aggressivare än esterae. Den är mer aggressiv än red top emmiltos också.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Har sagt det förr men så som Olas zebra här ovan, exakt (!) så ser Katale-varianten ut.
            Btw; får den bara dominera karet så är den inte så farligt aggro,enligt mig.

            Den på youtube-filmen liknar de "chilumba yellow chin" som tex Örebro har/hade inne.

            Decimus; all " zebra sp chilumba" , om jag förstått saken rätt,där även Maisoni-varianten ingår, är ngt större än övriga av sjöns zebror.
            Senast redigerad av ozric; 03 september 2010, 15:12. Anledning: 98y9åu
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Decimus
              Användare
              • juni 2006
              • 961

              #7
              Okej, intressant input ni kommer med. Ä precis hemkommen från Nol, ochägaren där rekommenderade mig inte att ha nån utav zebra varianterna med min M. big blotch masinje pga korsningsrisk (och slagsmål.) Så de vart ju synd. Kanske ska satsa på en Pseudotropheus sp zebra hara?

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Eller satsa på ett till akvarium?
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Decimus
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 961

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Eller satsa på ett till akvarium?
                  Haha =) Då hade jag fått börja skämma bort frugan redan 2003..=)

                  Och vi har plats brist... =(

                  Kommentar

                  Arbetssätt...