Malawicikliders cirkulationsbehov?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    Malawicikliders cirkulationsbehov?

    Hej,

    Jag har en uppfattning om vad Malawi ska ha för cirkulation i karet, som jag alltid "fått höra" och läst på en del olika ställen..

    Kan int några ordentliga klargöra det här för mig, Själv så har jag fått en bestämd uppfattning på att det ska vara 10 ggr akvariumetsvolym, alltså rejält med skjuts. Men det hävdas på annat håll att det är betydligt mindre säg 3-5 ggr volymen..

    Vad stämmer egentligen.????

    //
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #2
    Ordet Malawiciklider är ett ganska vitt begrepp. Vad olika sorters fisk behöver i cirkulation är nog olika beroende på art, om det nu finns någon fisk som egentligen har något behov av viss cirkulation? troligen inte från malawisjön i alla fall.
    Som lite kuriosa så tror jag det är stor skillnad på en tysk och kinesisk liter, vad en pump ger i flöde är teoretiska siffror, viktigare är kanske tryckhöjden på pumpen som mer garanterar hur länge den orkar hålla sitt flöde. Med större tryckhöjd på pumpen så blir den normalt på fler watt, att med högprestanda pumpar köra tio ggr akvariets volym innebär stora värmeproblem då vattnet kommer att stiga i temp.
    Anledning till cirkulationspumpar är att driva filter och att genom ytrörelse få bra syresättning på vattnet. Till det räcker det med betydligt mindre än tio ggr akvariet volym, i snitt pumpar jag själv ca: 5ggr akvariets volym till mina troffar och det är helt klart drag så det räcker.
    Vill man skapa typ revkänsla så är en streampump kanske ett bättre alternativ än cirkulationspump då en sån mer liknar en fläkt och drar betydligt mindre ström än en riktig pump.
    Troligen finns det inget rätt eller fel, men man behöver en pump för att orka driva sitt filter och placera pumpen så att det blir ytrörelse så man uppnår en bra syresättning av vattnet.
    Ett Eheim kraftpaket i ett 540liters klarar sig ganska bra om man inte överbefolkar med fisk. Det blir lite drygt 2ggr akvarievolymen. Men normalt kör man väl med två stycken sådana eller likvärdiga pumpar.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      En av de viktigaste grejerna är som Tege skriver hur stor belastning du har dvs hur mycket fisk. En annan vilken "känsla" du vill uppnå. Nu skrev jag inget nytt utan sammanfattade bara Teges inlägg
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Decimus
        Användare
        • juni 2006
        • 961

        #4
        Själv har jag ett 450 med 26 malawi,mbunas Och har 5000 l/h i skjuts.


        Funkar kanon då jag förstått att det är bra att inte bara ha fart på ytan utan en viss cirkulation på botten med.

        men jag vet att jag har läst nånstans om 10ggr akvariumetsvolym, men vet f*n inte vart jag har läst det. störande, svar ja =)

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          En av de viktigaste grejerna är som Tege skriver hur stor belastning du har dvs hur mycket fisk. En annan vilken "känsla" du vill uppnå. Nu skrev jag inget nytt utan sammanfattade bara Teges inlägg
          Tack Ola, du förstod mitt morronsvamel.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • Decimus
            Användare
            • juni 2006
            • 961

            #6
            Men så ni menar att jag är hel fel ute vad gäller 10ggr volymen.?

            Vad gäller då, är det i princip 0-5 ggr volymen bara man har filtreringsvolym som klarar påfrestningen som blir vid X antal fiskar ?

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #7
              Ursprungligen postat av Decimus
              Men så ni menar att jag är hel fel ute vad gäller 10ggr volymen.?

              Vad gäller då, är det i princip 0-5 ggr volymen bara man har filtreringsvolym som klarar påfrestningen som blir vid X antal fiskar ?
              Har du rent vatten(filtrerat) som har en bra syrehalt så finns det inga mer måsten.
              Tror heller inte att det är fel med tio ggr volymen med hjälp av en eller två streamers, två streamer som körs växelvis kan ge en häftig vågeffekt.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • Tulle89
                Användare
                • augusti 2006
                • 239

                #8
                Vad jag har läst mig till så ska cirkulationen enligt rumregel vara 7 ggr akvariets volym.

                Alltså 500 liter vatten = 3500 liter i timme, utskrivit att pumparna pumpar.

                Sen stämmer filternas kapacitet med verkligheten dåligt. Ett ytterfilter fullt med filtermaterial kommer långt ifrån upp i det som skrivs på förpackningarna så i själva verket skulle jag vilja påstå att man hamlar någonstans mellan 4-5 gånger akvariet volym.
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Cirkulation går ju inte mäta i liter per timme. Det beror på hur mycket skjuts du får på vattenmassanm inte hur mycket vatten som går genom pumpen. Som exempel, har du ett stort utblås (extremfallet hela gaveln) så får du mycket mindre cirkulation än om du har ett litet. En annan aspekt är hur mycket filtrering man har. Den bör vara rejäl till akvarium med mycket och stora fiskar särskilt om de kommer från en sjö. Samma gäller rörelsen på ytan.

                  Det är alltså fullt möjligt och enkelt att få mycket högre cirkulation med 3 ggr volymen per timma än med 10 ggr volymen per timma. Jag har satt upp ett 180L akvarium med en 2000L per timma dammpump som kan pumpa vatten 10 meter upp. Dessutom har jag stypt utflödet med en smalare slang. Strålen gör nästan ont om jag håller för handen. Cirkulationen jag får är på tok för hög för malawi.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Decimus
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 961

                    #10
                    Ok, så då har jag tänkt helt fel då jag har en fluval fxf ( 3500 l/h i teorin då enligt er..) och har innerfiltret(har juwel 450 vision, ni vet hur de ser ut.. med en pump som då i teorin gör 1500 l/h.?
                    Det är helt enkelt overkill?

                    Ruggit underligt, jag vet att jag har läst det på flera ställen men kommer inte i håg elelr hittar det nu.. ( letar som bara den.) Fö har jag hört det av flera andra akvarister..

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 2753

                      #11
                      Ursprungligen postat av Decimus
                      Ok, så då har jag tänkt helt fel då jag har en fluval fxf ( 3500 l/h i teorin då enligt er..) och har innerfiltret(har juwel 450 vision, ni vet hur de ser ut.. med en pump som då i teorin gör 1500 l/h.?
                      Det är helt enkelt overkill?

                      Ruggit underligt, jag vet att jag har läst det på flera ställen men kommer inte i håg elelr hittar det nu.. ( letar som bara den.) Fö har jag hört det av flera andra akvarister..
                      Säkert inget fel i din lösning, tror det är stor skillnad på drag i burken om man jämför din lösning med ett likadant akvarium med typ 2st eheim compact 3000+2000l/h.
                      Vad tycker du själv har du bra fart på vattnet jämfört med andra?

                      Har du kollat vilken tid din fluval tar på sig att fylla en tioliters hink som står på samma höjd som akvariet? Då är det sen enkelt att räkna hur mycket den pumpar på en timme.
                      Senast redigerad av tege; 31 augusti 2010, 16:34.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • Decimus
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 961

                        #12
                        Jaha, är de större drag i eheim pumparna, eller vad menar du

                        Nej har inte kollat det. Man måste la lita på vad tillverkarna säger ändå, annars så är det ju falsk marknadsföring och då kommer de ju bli stämda tillbaka till medeltiden om den inte stämmer...

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          #13
                          Ursprungligen postat av Decimus
                          Jaha, är de större drag i eheim pumparna, eller vad menar du

                          Nej har inte kollat det. Man måste la lita på vad tillverkarna säger ändå, annars så är det ju falsk marknadsföring och då kommer de ju bli stämda tillbaka till medeltiden om den inte stämmer...
                          Ja det är större drag eftersom dom pumparna har högre tryckhöjd, dvs vattnet kommer med högre hastighet, och det är hastigheten som ger hög cirkulation i akvariet.
                          Klart du kan lita på pumptillverkaren Men vad pumpen ger för flöde påverkas av en massa saker, höjd till akvariet, filtermaterial, smuts, längden på slangar mm.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • DSB
                            Användare
                            • juni 2010
                            • 43

                            #14
                            Ursprungligen postat av Decimus
                            Jaha, är de större drag i eheim pumparna, eller vad menar du

                            Nej har inte kollat det. Man måste la lita på vad tillverkarna säger ändå, annars så är det ju falsk marknadsföring och då kommer de ju bli stämda tillbaka till medeltiden om den inte stämmer...
                            Det tillverkarna anger är under optimala förhållanden och då pumpen är ny.
                            MVH Peter

                            Kommentar

                            • bjornwickman
                              Användare
                              • augusti 2010
                              • 8

                              #15
                              Det finns ingen mening att skapa en känsla av höststorm i burken, det motsvarar i allmänhet inte en naturlig situation, möjligen förutom enstaka arter som lever i bränningszonen, men självklart ska inte vattenytan vara stillastående. Bry dig inte så mycket om siffror, en hyfsad cirkulation i kombination med täta vattenbyten, ca hälften varje vecka räcker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...