Malawicikliders cirkulationsbehov?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Decimus
    svarade
    Men så ni menar att jag är hel fel ute vad gäller 10ggr volymen.?

    Vad gäller då, är det i princip 0-5 ggr volymen bara man har filtreringsvolym som klarar påfrestningen som blir vid X antal fiskar ?

    Lämna en kommentar:


  • tege
    svarade
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    En av de viktigaste grejerna är som Tege skriver hur stor belastning du har dvs hur mycket fisk. En annan vilken "känsla" du vill uppnå. Nu skrev jag inget nytt utan sammanfattade bara Teges inlägg
    Tack Ola, du förstod mitt morronsvamel.

    Lämna en kommentar:


  • Decimus
    svarade
    Själv har jag ett 450 med 26 malawi,mbunas Och har 5000 l/h i skjuts.


    Funkar kanon då jag förstått att det är bra att inte bara ha fart på ytan utan en viss cirkulation på botten med.

    men jag vet att jag har läst nånstans om 10ggr akvariumetsvolym, men vet f*n inte vart jag har läst det. störande, svar ja =)

    Lämna en kommentar:


  • Ola Svensson
    svarade
    En av de viktigaste grejerna är som Tege skriver hur stor belastning du har dvs hur mycket fisk. En annan vilken "känsla" du vill uppnå. Nu skrev jag inget nytt utan sammanfattade bara Teges inlägg

    Lämna en kommentar:


  • tege
    svarade
    Ordet Malawiciklider är ett ganska vitt begrepp. Vad olika sorters fisk behöver i cirkulation är nog olika beroende på art, om det nu finns någon fisk som egentligen har något behov av viss cirkulation? troligen inte från malawisjön i alla fall.
    Som lite kuriosa så tror jag det är stor skillnad på en tysk och kinesisk liter, vad en pump ger i flöde är teoretiska siffror, viktigare är kanske tryckhöjden på pumpen som mer garanterar hur länge den orkar hålla sitt flöde. Med större tryckhöjd på pumpen så blir den normalt på fler watt, att med högprestanda pumpar köra tio ggr akvariets volym innebär stora värmeproblem då vattnet kommer att stiga i temp.
    Anledning till cirkulationspumpar är att driva filter och att genom ytrörelse få bra syresättning på vattnet. Till det räcker det med betydligt mindre än tio ggr akvariet volym, i snitt pumpar jag själv ca: 5ggr akvariets volym till mina troffar och det är helt klart drag så det räcker.
    Vill man skapa typ revkänsla så är en streampump kanske ett bättre alternativ än cirkulationspump då en sån mer liknar en fläkt och drar betydligt mindre ström än en riktig pump.
    Troligen finns det inget rätt eller fel, men man behöver en pump för att orka driva sitt filter och placera pumpen så att det blir ytrörelse så man uppnår en bra syresättning av vattnet.
    Ett Eheim kraftpaket i ett 540liters klarar sig ganska bra om man inte överbefolkar med fisk. Det blir lite drygt 2ggr akvarievolymen. Men normalt kör man väl med två stycken sådana eller likvärdiga pumpar.

    Lämna en kommentar:


  • Decimus
    startade ett ämne Malawicikliders cirkulationsbehov?

    Malawicikliders cirkulationsbehov?

    Hej,

    Jag har en uppfattning om vad Malawi ska ha för cirkulation i karet, som jag alltid "fått höra" och läst på en del olika ställen..

    Kan int några ordentliga klargöra det här för mig, Själv så har jag fått en bestämd uppfattning på att det ska vara 10 ggr akvariumetsvolym, alltså rejält med skjuts. Men det hävdas på annat håll att det är betydligt mindre säg 3-5 ggr volymen..

    Vad stämmer egentligen.????

    //
Arbetssätt...