Svenskodlade malawi, ny trend ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • specmats
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Nja, men det mest miljövänliga är ju i så fall att handla vildfångat.

    Snarare tror jag att det i så fall mer är tänkt som en kvalitetsmärkning.
    ang. VF, Det håller ja med om och det är lite märkligt att det inte
    blir mer belyst

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Det är nog snarast som så att förr var nästan alla odlade malawi som såldes svenskodlade (och då fanns det ju liksom ingen anledning till att skriva det), men de flesta duktiga svenska odlare har idag lagt av och idag är de flesta som säljs tjeckodlade. Så det är väl kanske så att de har hittat några odlare i Sverige som kört igång igen och det är ju lite kul.
    Nu vet inte jag vart du bor men det där stämmer inte helt i sthlm.


    1. Det finns en del gamla och nya bra odlare (dom nya känner du säkert inte till)
    2. Knappt någon malawi hos de seriösa butikerna är från Tjeckien, några ob aulonocarer ibland.

    Nästan alla malawiciklider som finns i dessa butiker är odlade i Sverige och Tyskland.


    Att skriva svenskodlat är en miljökupp, mindre föroreningar med närodlat vilket är både bra och trendigt i princip all verksamhet.

    Lämna en kommentar:


  • Ove Planstedt
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Nja, men det mest miljövänliga är ju i så fall att handla vildfångat.

    Snarare tror jag att det i så fall mer är tänkt som en kvalitetsmärkning.
    Jämfört med att köpa fiskar från Tjeckien så måste väl Svenskodlat vara mer miljövänligt.

    Lämna en kommentar:


  • DSB
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Nja, men det mest miljövänliga är ju i så fall att handla vildfångat.
    Hur menar du då ?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av DSB
    Mer miljötänk kanske, blir ju allt vanligare att affärerna försöker locka med den aspekten.
    Nja, men det mest miljövänliga är ju i så fall att handla vildfångat.

    Snarare tror jag att det i så fall mer är tänkt som en kvalitetsmärkning.

    Lämna en kommentar:


  • DSB
    svarade
    Mer miljötänk kanske, blir ju allt vanligare att affärerna försöker locka med den aspekten.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Om man kollar på akvarietekniks lagerlista så är nästan alla malawi svenskodlade. Jag hade trott att svenskodlat levde sitt liv bland privatpersoner och grossisterna köpte billigare från tjeckien och asien. Är detta en slump att lagerlistan just nu är dominerad av svenskodlat eller är det en ny trend ?. Har tjeckienfisk blivit dyrare eller har svenskodlat blivit efterfrågat till "högre" priser ?. ( eller har någon svensk odlare gått i "konkurs"
    och det är avelsfisken som ny säljs ut ?.). Ja någon som har en teori om detta ?.
    Det är nog snarast som så att förr var nästan alla odlade malawi som såldes svenskodlade (och då fanns det ju liksom ingen anledning till att skriva det), men de flesta duktiga svenska odlare har idag lagt av och idag är de flesta som säljs tjeckodlade. Så det är väl kanske så att de har hittat några odlare i Sverige som kört igång igen och det är ju lite kul.

    Lämna en kommentar:


  • Ola Svensson
    svarade
    En reflektion är att svenskodlat har blivit något positivt som gärna skrivs ut på akvarierna i affärerna.

    Lämna en kommentar:


  • HåkanM
    startade ett ämne Svenskodlade malawi, ny trend ?

    Svenskodlade malawi, ny trend ?

    Om man kollar på akvarietekniks lagerlista så är nästan alla malawi svenskodlade. Jag hade trott att svenskodlat levde sitt liv bland privatpersoner och grossisterna köpte billigare från tjeckien och asien. Är detta en slump att lagerlistan just nu är dominerad av svenskodlat eller är det en ny trend ?. Har tjeckienfisk blivit dyrare eller har svenskodlat blivit efterfrågat till "högre" priser ?. ( eller har någon svensk odlare gått i "konkurs"
    och det är avelsfisken som ny säljs ut ?.). Ja någon som har en teori om detta ?.
Arbetssätt...