Finns det kvar "oupptäckta" arter i Malawisjön ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    #16
    Förutsättningarna för en ny art som får rödzebra- eller goldeneffekten finns väl inte riktigt längre. På 70/80-talen hade ju inte saltvattnet samma genomslag som idag. De som skaffade mbunas 1982 skaffar nog ganska ofta ett korallrevsakvarium nuförtiden. Ny kunskap, teknik och färdiga paketlösningar (ex Redsea Max-akvarierna) ger helt andra förutsättningar som inte funnits tidigare.

    Jag hoppas på att, precis som Erik skriver, några av ickecikliderna från Rift Valley skall spridas mer. Tänk alla vi som har L-malar med Malawis - rätt vad det är så finns det en snygg Labeo sp. eller någon annan karpfisk som äter alger som en siamensis. DEN firren skulle jag vilja ha!

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Vet inte om någon Chiloglanis-art finns i Malawi? Några ska finnas i Tanganyika i vart fall. Vet dock inte hur de är som algätare. Trist nog verkar de vara ruskigt transportkänsliga, så jag är tveksam till om vi får se särdeles många i hobbyn.

      Mikael,
      där har vi ju något verkligt roligt att använda Google Earth till - leta igenom Malawi efter oupptäckta rev!! *s*

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • september 2007
        • 1525

        #18
        Ursprungligen postat av Mikael W
        Hej

        Även om hela kustremsan är noga genomletad, är det inte möljigt att det kunde ligga ett ännu oupptäckt undervattensrev långt ute, med en massa egna färggranna mbunas? (Eller ser man sådana undervattensrev från luften/satellit?)

        Det viskas en del om att det finns ett ny hittat rev i Malawisjön. Colin på Natural World i England påstår att han kommer att få in fisk därifrån i November.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        Arbetssätt...