Finns det kvar "oupptäckta" arter i Malawisjön ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Finns det kvar "oupptäckta" arter i Malawisjön ?

    Ja genom åren har det ju kommit "kioskvältare" från Malawi, vem minns inte när johanni kom, eller röd zebra. För att inte tala om golden. Senaste "hiten"
    är väl demasoni. Finns möjligheten kvar att ännu upptäcka någon ny art/färgvariant som har potential att bli en bestseller ?, eller är alla redan upptäckta ?.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Ja genom åren har det ju kommit "kioskvältare" från Malawi, vem minns inte när johanni kom, eller röd zebra. För att inte tala om golden. Senaste "hiten"
    är väl demasoni. Finns möjligheten kvar att ännu upptäcka någon ny art/färgvariant som har potential att bli en bestseller ?, eller är alla redan upptäckta ?.
    Oja! Jag kan även tänka mig kioskvältare i hur snygga de är i akvarium och hur de beter sig dvs firren kanske ser ut som vilken som helst men gnistrar i akvariet eller beter sig på ett sätt som drar åt sig ögonen. Fast hur "nya" dessa är blir en annan fråga.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Oja! Jag kan även tänka mig kioskvältare i hur snygga de är i akvarium och hur de beter sig dvs firren kanske ser ut som vilken som helst men gnistrar i akvariet eller beter sig på ett sätt som drar åt sig ögonen. Fast hur "nya" dessa är blir en annan fråga.
      Detta förutsätter förstås att konsumenterna är intresserade av den här typen av firrar och att malawifirrar i framtiden kan bli kioskvältare. Skulle rödzebra, golden och demasoni bli kioskvältare om de dök upp idag? Jag tror det, men vad tror ni?
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Nej jag tror inte att några nya fantastiska upptäckter kommer att göras. Visst finns det säkert många ännu oupptäckta arter kvar i sjön, men de flesta av dom är djupvattenlevande och dessa kommer aldrig att bli några "kioskvältare"

        De stora nyheterna framöver kommer nog mest att handla om nya avelsformer.

        Vad gäller de naturliga arterna så är det nog svarare som så att många gamla arter nu istället utrotas i snabb takt. NCS stödjer ju därför AND-projektet som förhoppningsvis åtminstone kan rädda en del av arterna för eftervärlden.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Lars Andersson åker till Malawi imorgon och dyker omkring lite med Ad. De kanske hittar nån kioskvältare? Vem vet. Inget är omöjligt!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • palleh
            Användare
            • december 2006
            • 704

            #6
            Vad jag tror finns det en heldel intressanta haplochromis arter. Sandciklider speciellt som finns i stora antal i sjön men är i princip aldrig i hobbyn. Dock är det väl mest inbitna nördar som intresserar sig för sådana och inte nybörjaren.

            På mbuna fronten kommer det nog inte någon ny "hit" då dem översta 20 metrarna är väl utforskade i sjön. Om man skulle hitta en ny mbuna som verkligen skulle bli välsåld så finns den nog i ett väldigt begränsat ställe å i begränsad population.
            http://picasaweb.google.com/palleph

            Nya bilder laddas upp hela tiden


            Mvh Patrik

            Kampfisk!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Ursprungligen postat av palleh
              Vad jag tror finns det en heldel intressanta haplochromis arter. Sandciklider speciellt som finns i stora antal i sjön men är i princip aldrig i hobbyn. Dock är det väl mest inbitna nördar som intresserar sig för sådana och inte nybörjaren.
              Det är väl annars främst sandcikliderna som har utrotats på senare år

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Nu kommer jag inte diskutera "kioskvältare" utan "populära nya fiskar".

                Under mina 20 år som föreningsaktiv på "högre nivå" (dvs går på Akvariets Dag, stämmor mm) så har det konstant repeterats att inget finns att upptäcka, endast odlingsformer är nya (Sverre har upprepat detta och är kanske ursprunget). Trots detta har det konstant kommit en ström av "nya" grejer. I ciklidväg t ex Geophagus och västafrikaner och de senaste åren har det varit en boom av cyprinider och räkor (OK, odlingsformer). Killies verkar ha tagit sitt återtåg in i affärerna. Utbudet i affärerna förändras ju hela tiden! Att något är upptäckt av vetenskapen, eller de som dyker i sjöarna betyder ju inte att de inte är upptäckt av hobbyn. Ska vi diskutera "nya" arter så tror jag på flera. Arter som ser exakt likadana ut kan visa sig vara rimligt att betrakta som två arter medan andra som ser helt olika ut kan vara rimliga att betrakta som en.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Lars Andersson åker till Malawi imorgon och dyker omkring lite med Ad. De kanske hittar nån kioskvältare? Vem vet. Inget är omöjligt!
                  Om inte annat så ser vi fram emot en rapport om hur läget är.

                  Kommentar

                  • palleh
                    Användare
                    • december 2006
                    • 704

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Det är väl annars främst sandcikliderna som har utrotats på senare år

                    Av vad jag såg fanns det fortfarande en stor andel av dessa kvar. Nu vet jag inte hur det var en gång i tiden men av vad jag beakade fanns där en heldel potentiella akvariefirrar. Snackar nu Otopharynx, Mylochromis, Nyssachromis, Lethrinops, Tramitochromis och Mchenga bla. Dessa finns ju även i liten skala i hobbyn men skulle enligt mig kunna bli ännu mer populära hos de inbitna om dme fanns i större skala i hobbyn.
                    http://picasaweb.google.com/palleph

                    Nya bilder laddas upp hela tiden


                    Mvh Patrik

                    Kampfisk!

                    Kommentar

                    • perik9
                      Användare
                      • april 2002
                      • 161

                      #11
                      Jag tror helt klart på att det finns se mycket nytt att hitta, kanske mindre av Demasoni, Rödzebra och dyl. Golden går ganska djupt tex för att vara en Mbuna, den lever mest på skaldjur och andra smådjur, ej på algmattan som tex. Metracliman men ändå är den så fin

                      Jag tror helt klart det kommer nya saker.

                      Men Tanganiyka har mycket att bjuda på tror jag.
                      Perran

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        Användare
                        • september 2006
                        • 796

                        #12
                        Vissa djurarter har en utbredning som täcker stora områden, andra finns bara inom ett litet område. Vi vet att vissa malawicichlider bara finns inom ett mycket begränsat område. Med en kustlinje på över 1000 km kan jag inte tänka mig att det inte finns områden som är dåligt undersökta och som kan bjuda på överraskningar. Dessutom finns det ju faktiskt annat än cichlider i sjön...

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Var det inte Ad som sade på någon ciklidstämma att han trodde minst 100 ciklidarter till fanns att upptäcka i Malawi? Ringer någon klocka om att de flesta var djuplevande, som redan nämnts i tråden. Samtidigt, demasoni finns väl enbart på ett enda ställe, och är ruskigt grann. Tror som Erik där, att någon till Mbuna kan hittas.

                          Däremot tror jag inte längre att någon Malawi blir "kioskvältare". Det är inte samma sug efter sjöciklider längre som det var när de introducerades. Vore kul med lite annat än ciklider från sjöarna också, där tror jag mer på "kioskvältare". En snygg, lagom stor stimfisk från Malawi, som pallar med ciklidernas tuffhet vore något...

                          Hilsen,

                          /P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8596

                            #14
                            Hej

                            Även om hela kustremsan är noga genomletad, är det inte möljigt att det kunde ligga ett ännu oupptäckt undervattensrev långt ute, med en massa egna färggranna mbunas? (Eller ser man sådana undervattensrev från luften/satellit?)
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • HåkanM
                              NCS Medlem
                              • november 2005
                              • 1294

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mikael W
                              Hej

                              Även om hela kustremsan är noga genomletad, är det inte möljigt att det kunde ligga ett ännu oupptäckt undervattensrev långt ute, med en massa egna färggranna mbunas? (Eller ser man sådana undervattensrev från luften/satellit?)
                              Ja drömfirren kunde vara en mbuna grönmetallic med lila ränder och med
                              mörk röda honor. ) om man får drömma)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...