Troffe yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sluggo
    Användare
    • augusti 2010
    • 22

    #16
    Ursprungligen postat av Johan F
    Jag har då inte kunna förstå varför vissa honor går längre än andra i ett och samma kar med egentligen samma förutsättningar.

    Däremot så tycker jag att man alltid skall låta de spota i huvudkaret (om man nu inte är odlare) för det är en fröjd för ögat och se dessa småttingar samspela med det stora.

    Hälsningar

    Johan
    Ja har tänkt låta dom spotta i karet och det ska bli intressant att följa dom!
    Är rädd att dom första blir uppätna när dom vuxna inte är vana vid att ha yngel runt sig..

    Kommentar

    • Göran Å
      Användare
      • december 2005
      • 1295

      #17
      Har precis skaffat ett par troffe grupper. Några har lekt, hur länge ska dom tugga innan man tömmer dom? skiljer det nåt mellan arterna?
      Är smulad tropical spirulina lämplig mat för ynglena? andra förslag? / Sluggo

      Min erfarenhet av tömning av honor är: Fånga dem på dag 25 då är gulan uppäten och ynglen är stora.

      Vid dag 21 brukar det finnas lite gula kvar.

      Har av misstag råkat tömma en hona på ca dag 15 vilket jag aldrig gör mer. Gulan var mycket större än vad ynglet var. Jag hade tur att de klarade sig.

      Om du inte tömmer så brukar de släppa mellan ca dag 28-40.

      Som yngel foder dyger smulad tropical spirulina. Själv brukar jag anv NLS 0.5mm pellets eller 1mm när de vuxit till sig något.

      Annars är det som Johan F säger låt dem spotta i huvudkaret. Det är en fröjd för ögat att se dem med de vuxna.

      Lycka till hur du än gör.

      Mvh Göran
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

      Kommentar

      • sluggo
        Användare
        • augusti 2010
        • 22

        #18
        Är det nån som kör luftdrivna filter till troffar? Eller är det bara powerheads som gäller?

        Kommentar

        • endymion

          #19
          Ursprungligen postat av sluggo
          Är det nån som kör luftdrivna filter till troffar? Eller är det bara powerheads som gäller?
          Jag kör det till yngel och det funkar.

          Kommentar

          • sluggo
            Användare
            • augusti 2010
            • 22

            #20
            Har ni några bra tips på att få ynglen att överleva bland dom vuxna? Har ju lite stenrös men det verkar inte hjälpa. Vart brukar era honor vilja släppa ynglen i början?
            Mvh Niklas

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8596

              #21
              En iakttagelse som jag gjort är att hos mig överlever rätt många yngel av pemba och duboisi, medan det hos moorii inte blir några kvar, om jag inte separerar honorna. (Inredningen är likadan i akvarierna.)
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Jerry_ciklid
                Användare
                • januari 2009
                • 111

                #22
                Dom första kullarna i mitt Pemba-kar blev ihjälbitna men nu verkar dom ha vant sig vid att ha yngel hos sig, så nu funkar det fint. Tröttnade lite på att ta upp honor (och har ej längre spottkar) så därför gjorde jag detta lilla "experiment".
                Nu har jag bara provat på Pemba, varierar säkert på olika grupper, som med allt annat...

                Kommentar

                Arbetssätt...