Troffe yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sluggo
    Användare
    • augusti 2010
    • 22

    Troffe yngel

    Har precis skaffat ett par troffe grupper. Några har lekt, hur länge ska dom tugga innan man tömmer dom? skiljer det nåt mellan arterna?
    Är smulad tropical spirulina lämplig mat för ynglena? andra förslag?

    Mvh Sluggo
    Senast redigerad av Göran Å; 25 augusti 2010, 00:21.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Ursprungligen postat av sluggo
    Har precis skaffat ett par troffe grupper. Några har lekt, hur länge ska dom tugga innan man tömmer dom? skiljer det nåt mellan arterna?
    Är smulad tropical spirulina lämplig mat för ynglena? andra förslag?
    Välkommen till forumet!

    Jag tycker personligen att du ska låta fiskarna få gå en stund där de får ta hand om ynglen själva inledningsvis för att sedan börja tömma honor som tuggar. Normalt sett så brukar honor släppa ynglen efter ca 20-23 dagars munruvande. Om du ska tömma honor så kan du göra det efter att de gått och ruvat i ca två veckor för då har ynglen utvecklats en del.

    Lämplig mat till yngel kan vara smulade flingor av kvalitet, räkmix eller finkrossad pellets. Levande artemia är också riktigt bra att ge...

    Kommentar

    • sluggo
      Användare
      • augusti 2010
      • 22

      #3
      Tackar!

      Jag hade tänkt låta dom gå kvar, men i den ena gruppen finns det inga yngel nu.
      Har läst nånstans här på forumet att man kan dra upp en kull till ett par centimeter och sedan släppa tillbaka dom till gruppen. Så att dom vuxna skulle vänja sig vid yngel och inte äta upp senare kullar.?

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • september 2007
        • 1525

        #4
        Välkommen till forumet!
        Grattis till leken. Hoppas vi får se lite bilder på dina troffe grupper och yngel framöver.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Ursprungligen postat av StefanL
          Välkommen till forumet!

          Jag tycker personligen att du ska låta fiskarna få gå en stund där de får ta hand om ynglen själva inledningsvis för att sedan börja tömma honor som tuggar. Normalt sett så brukar honor släppa ynglen efter ca 20-23 dagars munruvande. Om du ska tömma honor så kan du göra det efter att de gått och ruvat i ca två veckor för då har ynglen utvecklats en del.

          Lämplig mat till yngel kan vara smulade flingor av kvalitet, räkmix eller finkrossad pellets. Levande artemia är också riktigt bra att ge...
          Jag skulle snarare säga att de går 25-30 dagar. Tidigaste att tömma troffar skulle jag säga är ca 3 veckor. Tropicals spirulinaflingor funkar finfint, men var försiktig om du matar med levande artemia för troffeyngel kan äta tills de spricker om de får det. Så ska man ge det får man vara ytterst försiktig.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Skulle vara riktigt kul med bilder, troffar skapar onekligen ett sug åt Afrika för min del. De är sanslöst fina.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • januari 2004
              • 563

              #7
              Ursprungligen postat av StefanL
              Välkommen till forumet!

              Jag tycker personligen att du ska låta fiskarna få gå en stund där de får ta hand om ynglen själva inledningsvis för att sedan börja tömma honor som tuggar. Normalt sett så brukar honor släppa ynglen efter ca 20-23 dagars munruvande. Om du ska tömma honor så kan du göra det efter att de gått och ruvat i ca två veckor för då har ynglen utvecklats en del.

              Lämplig mat till yngel kan vara smulade flingor av kvalitet, räkmix eller finkrossad pellets. Levande artemia är också riktigt bra att ge...
              Jag tycker det varierar en hel del mellan olika honor hur länge de håller på yngelen innan de släpper dem naturligt. Hos mig brukar de oftast tugga 4-5 veckor, men jag har varit med om över 8-9 veckor.

              När jag tömmer honor brukar jag låta dem gå ca 4 veckor. Yngelstorleken varierar mellan kullarna. Jag vet inte om jag inbillar mig men det kan ha att göra med vattentemperaturen, ofta är ynglen större på sommarhalvåret då jag har några grader varmare i akvariet än under vinterna.
              //Robert

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #8
                Ursprungligen postat av sluggo
                Har precis skaffat ett par troffe grupper. Några har lekt, hur länge ska dom tugga innan man tömmer dom? skiljer det nåt mellan arterna?
                Är smulad tropical spirulina lämplig mat för ynglena? andra förslag?
                Hur länge dom tuggar skiljer sig helt klart mellan olika individer, dom som går längst har oftast minst antal yngel, men dom är förstås större. Sen om orsaken till att dom tuggar länge beror på att det är få yngel, eller om det blir få yngel på grund av att dom tuggar länge har jag ingen kunskap om men troligen hänger det ihop.
                Lär dig dina honor, hur länge brukar dom gå och plocka dom för tömning så sent som möjligt.
                Själv låter jag mina honor spotta själva i huvudburken, det blir oftast bättre och livskraftigare yngel då. Se till att ha lite stenpartier där små yngel kan gömma sig bara. Jag matar med räkmix som oftast fördelar sig i hela burken. Men troffeyngel är ganska stora yngel så det mesta som går att smula sönder funkar.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • sluggo
                  Användare
                  • augusti 2010
                  • 22

                  #9
                  Tack för välkomnandet och alla svar.
                  Bilder kommer så småningom, ska bli medlem först.

                  Kommentar

                  • sluggo
                    Användare
                    • augusti 2010
                    • 22

                    #10
                    Ursprungligen postat av RobbanG
                    Jag tycker det varierar en hel del mellan olika honor hur länge de håller på yngelen innan de släpper dem naturligt. Hos mig brukar de oftast tugga 4-5 veckor, men jag har varit med om över 8-9 veckor.

                    När jag tömmer honor brukar jag låta dem gå ca 4 veckor. Yngelstorleken varierar mellan kullarna. Jag vet inte om jag inbillar mig men det kan ha att göra med vattentemperaturen, ofta är ynglen större på sommarhalvåret då jag har några grader varmare i akvariet än under vinterna.
                    Jo det har med vatten temperaturen att göra. Eftersom det tar ett bestämt antal dygnsgrader för rommen att kläckas. Vet inte efter hur många dg som rommen kläcks för troffar.. Om det tar ca 200 dg tar det 7,4 dagar med 27 grader i vattnet. Om man istället har 25 grader i vattnet, tar det 8 dagar.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Jag skulle snarare säga att de går 25-30 dagar. Tidigaste att tömma troffar skulle jag säga är ca 3 veckor. Tropicals spirulinaflingor funkar finfint, men var försiktig om du matar med levande artemia för troffeyngel kan äta tills de spricker om de får det. Så ska man ge det får man vara ytterst försiktig.
                      Ok. Nu var det en stund sedan jag tömde en troffe hona men jag har för mig att jag väntade drygt ett par veckor innan...inte längre. 3 veckor var mitt mått för att de skulle ha släppt dem självmant då det varit mina erfarenheter tidigare. Nu kan det ju vara individuellt och kanske också beroende på miljön så du vet säkert mer om detta än jag då du har större erfarenhet.

                      Att troffeyngel skulle föräta sig på artemia var något nytt för mig.

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        #12
                        Jag är samhällsvetare så mina funderingar kanske är "flummigare" och bygger mer på sociologiska faktorer. Hur som helst:

                        Är det möjligen så att andra faktorer än temperatur och storlek på yngel också påverkar? Jag misstänker nämligen att en hona spottar tidigare om det finns lämpliga klipphyllor och gott om gömställen i form av växter och rösen som bildats av mindre stenar (där inte större fiskar kommer in) än om akvariet är oinrett och troffarna har sällskap av ett antal snabbsimmande julidochromisar och ett antal compressiceps?

                        Well, det var bara en tanke.
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          #13
                          Ursprungligen postat av Per B
                          Jag är samhällsvetare så mina funderingar kanske är "flummigare" och bygger mer på sociologiska faktorer. Hur som helst:

                          Är det möjligen så att andra faktorer än temperatur och storlek på yngel också påverkar? Jag misstänker nämligen att en hona spottar tidigare om det finns lämpliga klipphyllor och gott om gömställen i form av växter och rösen som bildats av mindre stenar (där inte större fiskar kommer in) än om akvariet är oinrett och troffarna har sällskap av ett antal snabbsimmande julidochromisar och ett antal compressiceps?

                          Well, det var bara en tanke.
                          Ja kanske är det så, men samtidigt tycker jag att dom som blir riktiga långtuggare det är honor man plockar ur och låter gå trångt, där kan det ibland sluta med bara ett yngel. Kanske är det det nya samhället som inte känns tryggt när dom helt plötsligt blir själva i en ny värld?
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • Per B
                            Användare
                            • september 2005
                            • 1250

                            #14
                            Ursprungligen postat av tege
                            Ja kanske är det så, men samtidigt tycker jag att dom som blir riktiga långtuggare det är honor man plockar ur och låter gå trångt, där kan det ibland sluta med bara ett yngel. Kanske är det det nya samhället som inte känns tryggt när dom helt plötsligt blir själva i en ny värld?
                            En variant på temat tege - så jag delar dina tankar.
                            mvh Per

                            Tanganyika och Västafrika i burkarna

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              #15
                              Jag har då inte kunna förstå varför vissa honor går längre än andra i ett och samma kar med egentligen samma förutsättningar.

                              Däremot så tycker jag att man alltid skall låta de spota i huvudkaret (om man nu inte är odlare) för det är en fröjd för ögat och se dessa småttingar samspela med det stora.

                              Hälsningar

                              Johan
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              Arbetssätt...