Ev. första ciklidkaret 222l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    Användare
    • december 2012
    • 180

    #16
    Då upptäckte jag ett nytt problem med Bauhaus-varianten. Slangklämmorna som följde med filtret är helt enkelt för stora för att spänna åt slangen. Antagligen så är slangen inte 34mm i yttermått som Eheims är....

    Kommentar

    • chas
      Användare
      • augusti 2009
      • 304

      #17
      Ursprungligen postat av VisualDarkness
      Då upptäckte jag ett nytt problem med Bauhaus-varianten. Slangklämmorna som följde med filtret är helt enkelt för stora för att spänna åt slangen. Antagligen så är slangen inte 34mm i yttermått som Eheims är....
      Bara åka ner till Järnhandlarn o köpa mindre. Glöm inte o köpa rostfria. Kul projekt! Jag tycker att ett av karen ska du ha en rejäl multiskoloni med typ några extra frisimmare, ett gäng leptosamer kanske? Vi kräver bilder!
      Senast redigerad av chas; 23 augusti 2010, 21:04.
      http://naistick.wix.com/photo

      Kommentar

      • perik9
        Användare
        • april 2002
        • 161

        #18
        Köp hyffsat stora snäckor(för lek)
        Testa med 5 st ungdjur Julidochromis tex Regani Kipil
        och några snäcklekare, kanske någon mer mindre Neolaprologus/Lamprolugus art

        Där har du ett intressant Akvarium enligt mig
        Bara förslag

        Lycka till
        Perran

        Kommentar

        • VisualDarkness
          Användare
          • december 2012
          • 180

          #19
          Det andra karet sparar jag lite på än så länge.

          Vad skulle ni vilja rekommendera för sällskap till A.Copmpressiceps?

          Kommentar

          • perik9
            Användare
            • april 2002
            • 161

            #20
            Jag tycker Gracilis är väldigt snygg eller Maraquensis? den ger väldigt små kullar och är nog intressant för handlarna.
            Perran

            Kommentar

            • VisualDarkness
              Användare
              • december 2012
              • 180

              #21
              Hittade fina "Daffodil" billigt och Jullar alternativt Apelsinciklid har jag fått rekommenderat.

              Förresten, vad ska jag mata med och vad är "big nono"? Räkmix lär jag kunna fixa lätt och röda mygg har jag redan skippat till alla fiskarna. Hur är det med insekter man köper till reptiler eller är de oftast alldeles för feta?

              Kommentar

              • VisualDarkness
                Användare
                • december 2012
                • 180

                #22
                Inget svar på mina frågor ser jag.

                Kan antagligen få tag på ett gäng superfina regnbågsciklider från maswa till sällskap, vilka ska fungera bra tydligen. Riktigt läckra!

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  #23
                  Musselkött är också väldigt poppis!
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    Användare
                    • december 2012
                    • 180

                    #24
                    Köpte just mosade och hela musslor nu när RoyalZoo i Västerås sålde ut allt för att butiken lades ner. Kände på mig att det skulle passa!

                    Kommentar

                    • nicson
                      Användare
                      • januari 2010
                      • 639

                      #25
                      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                      Musselkött är också väldigt poppis!
                      Jag matar mina kulfiskar (Tetraodon) med musselkött. Efter att ha tankat upp på musslor brukar de ligga på botten och flaxa med fenorna utan att kunna lyfta. Kulfiskar är ju erkänt glupska.

                      Trodde musslor var lite för näringsrika för Tanganyika (högt protein?). Jag kör bara med djupfryst cyclops till mina Daffodiler och snäckisar men skall börja kläcka artemia till dem också.

                      Kommentar

                      • nicson
                        Användare
                        • januari 2010
                        • 639

                        #26
                        Cyclops på menyn

                        Här äter min Daffodilhanne o den modigaste multisen (flera cm från snäckorna) cyclops. Jag skickar ner djupfrysta med gummiband runt en sten så de hamnar på rätt ställe. Ingen fisk tar dock maten vid källan utan väntar tills de virvlar runt i vattnet o snappar dem där.

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #27
                          Ursprungligen postat av nicson
                          Här äter min Daffodilhanne o den modigaste multisen (flera cm från snäckorna) cyclops. Jag skickar ner djupfrysta med gummiband runt en sten så de hamnar på rätt ställe. Ingen fisk tar dock maten vid källan utan väntar tills de virvlar runt i vattnet o snappar dem där.
                          Ser ut att vara en trevlig burk, är det ölands-kalksten?

                          Sorry för OT!

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            Användare
                            • december 2012
                            • 180

                            #28
                            Vacker fisk i en snygg miljö! Så de tar inte själva kuben? Lite skillnad mot fiskarna jag har nu som snor allt innan det hinner ner på botten.

                            Undrar också vad det är för sten, snyggt du fått till det! Jag har en hel del vågsten till karet och en del annat men lyckas inte få till något vettigt landskap så här på förhand. Snart gör jag det vanliga och slänger i några rötter, planterar växter, göder och voila!

                            Kommentar

                            • nicson
                              Användare
                              • januari 2010
                              • 639

                              #29
                              Jo det är Ölandssten. Fick 7,5 ton för 500 SEK. Några hundra kilo hamnade här, tycker den går bra mot BTN Gneiss. Bubblar bra då man häller fosforsyra på den så den bör passa i Rift-kar. Stenen uppe till höger är tänkt som hylla för hästnosar, ett droppfilter pumpar ut 2000l/h längst upp på den stenen. Kanske man kan gömma Blue Neon under den?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...