Ev. första ciklidkaret 222l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    Användare
    • december 2012
    • 180

    Ev. första ciklidkaret 222l

    Hej!
    Nu har jag mest haft olika Asiater sedan jag började på allvar med hobbyn runt jul och tänkte ge mig på något nytt.

    Min Set-Up är ena karet i min kommande hylla med 2x222l där filtreringen antagligen kommer bestå av ett Fluval 4+ (1000l/h), en 18l fet Eheim 2060 (2400l/h) och eventuellt ett Fluval 205 så det lär vara över medel!

    Vad som lockat mig mest har varit Tanganyika och Viktoria, till viss del för att de helt enkelt är ovanligare.

    Först spanade jag in Tropheus jag kan få billigt men det verkar vara lite litet, även för dubois.

    Jag gick in till ZooHoo i Västerås och de var lika hjälpsamma som vanligt med en stackars vilsen själ yrandes runt i butiken på jakt efter Tanganyika. Ägaren Assar visade mig det ena och det andra och tillslut klickade det när han visade sitt nya A. Compressiceps lekpar han fått in, en fisk jag inte brytt mig om på pappret men som live var riktigt majestätiska!

    Nu inväntar jag mina kar plus hylla så att jag snabbt får inreda och hämta hem cikliderna! Alla tips ni kan dela med er av till en ciklid-nybörjare är välkomna och nu står det härnäst på listan att köra igång Eheim 2260:an på något sätt och fixa en smidig vattenbytesmetod.
  • Anna Österman
    Användare
    • mars 2006
    • 282

    #2
    Först av allt, välkommen till forumet och framförallt till Afrika-delen!

    Mitt tips blir kring inredningen, bygg upp den så att stenarna delvis täcker sidorutona-då kommer du att få lugnare fiskar. JAg kan också tipsa om att inte limma alla stenar-lätt att plocka i och ur om du vill fånga en fisk/ändra inredningen.
    Fiskar är vänner-inte mat!

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      kul att du är intresserad av Compressiceps som är substratlekare (inte munruvare
      men det vet du kanske), Annars brukar intresset mest vara munruvare som tropheus mfl, Men inom den stora lamprologus-gruppen finns många intressanta å snygga arter som passar bra för din akvarievolym.
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • VisualDarkness
        Användare
        • december 2012
        • 180

        #4
        Ursprungligen postat av Anna Österman
        Först av allt, välkommen till forumet och framförallt till Afrika-delen!

        Mitt tips blir kring inredningen, bygg upp den så att stenarna delvis täcker sidorutona-då kommer du att få lugnare fiskar. JAg kan också tipsa om att inte limma alla stenar-lätt att plocka i och ur om du vill fånga en fisk/ändra inredningen.
        Tackar! Hoppas få lära mig det mesta jag behöver lära mig om ämnet.

        Har tänkt göra något sådant men inte hittat någon "vettig" sten än för ändamålet. Fick tipset när jag bokade fisken att Compressiceps gillar två skifferplattor stånedes i på högkant mot varandra som en grotta. Kanske kan man bygga in en sådan dolt i ett stenröse?
        Var skaffar ni här sten ifrån? Hitta i naturen hår inte så bra för mig häromkring och köpa i akvariebutiker blir lite väl kostsamt för sten.
        Ursprungligen postat av specmats
        kul att du är intresserad av Compressiceps som är substratlekare (inte munruvare
        men det vet du kanske), Annars brukar intresset mest vara munruvare som tropheus mfl, Men inom den stora lamprologus-gruppen finns många intressanta å snygga arter som passar bra för din akvarievolym.
        Som sagt brydde jag mig inte alls om de till en början men live var de bland de mest majestätiska jag sett, förhoppningsvis är de intressanta även under en längre tid. Skulle vara kul att ha någon munruvande eller sandlekande som sällskap för att verkligen få in Tanganyikaciklidernas varierande beteenden i karet. Jullar och apelsinciklid fick jag rekommenderat som ev. sällskap av butiken, men de är ju lite snarlika när det gäller lekbeteende. Något tips? Vill även att eventuella Compressiceps-yngel ska ha en chans att klara sig.

        Jag har verkligen usel koll på hur man håller dessa fiskar med maten, vattenkemin och hela soppan!
        Verkar som att folk här kör på något specialfoder (mins inte namnet) och räkmix kan jag blanda till. Något annat foder som ni rekommenderar och vad bör man passa sig för i det här fallet?
        Hur gör man med vattenbyten här? Van att köra 50% en gång i veckan i och med PMDD. Bikarbonaten direkt i karet eller bör man blanda ut det det på annat sätt?
        Övriga tips? Jag vill gärna ha en del kött på benen innan jag får hem rackarna.

        Kommentar

        • VisualDarkness
          Användare
          • december 2012
          • 180

          #5
          Så här gick mina tankegångar till en början:
          "Först spanade jag in Tropheus jag kan få billigt men det verkar vara lite litet, även för dubois. Sedan kom jag in på Xenotilapia Ornatipinnis men vet inte riktigt om jag vågar mig på en så dyr och känslig ciklid som första?

          Ett par andra intressanta Tanganyika är:
          - Någon billigare och tåligare Xenotilapia?
          - Spathodus erythrodon alternativt Eretmodus cyanostictus, men vad kostar de och kan man få tag på dem lätt?
          - Callochromis pleurospilus om de inte är för känsliga.
          - Neolamprologus buescheri liknandes: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=722&SOK=1
          - Kanske Neolamprologus splendens
          - Neolamprologus kungweensis, vad bör man tänka på här?
          - Neolamprologus pulcher från Kalambo
          - Chalinochromis brichardi alternativt Chalinochromis popelini
          - Altolamprologus calvus, kan man ha flera i 222l?

          Viktoria har jag inte fått grepp om så alla tips vore bra!

          Ett alternativ till båda sjöarna är denna VA Steatocranus irvinei! Den är jag rejält sugen på men vad kostar en sådan och är den möjlig att beställa hos sin lokala butik? Såg att akvarielagret har de i listan men de finns inte i deras artsök."

          Kommentar

          • Kimmy-
            Användare
            • juni 2010
            • 458

            #6
            Som jag förstår detta så ville du ha dubbar från början lr? i ett 222kar?? jag ska bygga mig ett kar med måtten 140*40*40 runt 200L hamnar det! Och dom jag har kollat med så har jag inte fått intrycket att det är ngt illa med storleken på karet iaf inte när dom är ungdjur, Nu ska jag iofs införskaffa om några månader ett större kar som dom ska va i. Jag tror folk tycker det är för litet för vuxna dubbar eller så har jag missuppfattat allt
            Mvh / Jimmy

            Lokal

            Kommentar

            • VisualDarkness
              Användare
              • december 2012
              • 180

              #7
              Du har förstått mitt babbel helt rätt! Visst, kände jag att de kunde få större i framtiden så skulle jag nog kört på det direkt men nu så är läget ett annat och jag kör på "säkrare kort".
              Bor man hemma hos föräldrarna och slutar sommarjobbet om en dag är det inte så lätt att bara slänga upp ett större kar hur som helst, nej de får vänta. :p

              Kommentar

              • Kimmy-
                Användare
                • juni 2010
                • 458

                #8
                Nä då är det ju ett litet problem kanske
                Mvh / Jimmy

                Lokal

                Kommentar

                • nicson
                  Användare
                  • januari 2010
                  • 639

                  #9
                  Jag har aldrig haft Tanganyika så att ge goda råd känns lite förmätet. Dock är mina första Tanganyikor max en vecka bort så vi kan kanske göra misstagen parallellt! Just idag tänker jag att jag skall köra på följande i mitt 1000-liters:

                  Neolamprologus multifasciatus
                  Neolamprologus pulcher (Daffodil)
                  Paracyprochromis nigripinnis

                  Detta ändrar sig dock dagligen...hade tänkt ha ngn hästnos i eftersom jag byggt en "troffehylla" åt dem i karet. Läste dock i "Cichlider fra hele världen" (Benny B Larsen samt ngn jag glömt) idag att hästnosar o snäckisar inte går ihop.

                  A compressiceps/calvus är jag också mkt sugen på. De läckraste jag sett var två rödfenade vildfångade compressiceps hos Kent i Nol förra veckan. Hannen intog gång på gång attackställningen där de hänger som en bladfisk i vattnet.

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #10
                    skulle ja vara i liknande tankar som ni så skulle mitt val förmodligen bli följande, Neolamprologus Furcifer som är unik i sitt utseende och stil, den andra arten blir Neolamprologus Modestus med sin skönhet, dessa två arter passar i större kar och för mindre volym vore nog Neolamprologus Brichardi från burundi ett självklart val då den är extremt snygg, gärna vf då de ofta är sönderavlade, endast den arten i stor grupp typ 20-40 st.
                    en annan möjlighet skulle naturligtvis vara sandisarna som Papillio som favorit
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • nicson
                      Användare
                      • januari 2010
                      • 639

                      #11
                      Ursprungligen postat av specmats
                      skulle ja vara i liknande tankar som ni så skulle mitt val förmodligen bli följande, Neolamprologus Furcifer som är unik i sitt utseende och stil, den andra arten blir Neolamprologus Modestus med sin skönhet, dessa två arter passar i större kar och för mindre volym vore nog Neolamprologus Brichardi från burundi ett självklart val då den är extremt snygg, gärna vf då de ofta är sönderavlade, endast den arten i stor grupp typ 20-40 st.
                      en annan möjlighet skulle naturligtvis vara sandisarna som Papillio som favorit
                      Jag skall kolla in furcifern o modestus. Har dock aldrig sprungit på dem live vad jag kan komma ihåg...

                      Du som har koll på Tanganyika - Varför är de så marginaliserade hos akvariehandlarna i jämförelse med Malawisar, d v s egentligen varför finns inte samma efterfrågan? Tråkigare färger? Känsligare (bukvattensot)? Ngn handlare hörde jag grymta om att de är så svåra att få tag i (bra exemplar) - sämre tillgång hos leverantörer?

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        som ja skrev tidigare så är munruvare det som gäller, alla Malawi är munruvare med ev några enstaka undantag, vad populariteten beror på är väl starka färger och som du skriver vanlig tillgång i handeln som speciellt malawi har och sen blir övergången till Tanganyika med Tropheus i spetsen ett närmare och enklare val, dels är de ganska vanliga och påminner ytligt om malawi med sina färger å beteende, och de mer ovanliga Tanganyikaarterna som sällan finns live i handeln blir en fortsatt nisch.
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #13
                          tilägg med länk till Airfish (som har vildfångat) om du inte känner till sidan, där visas roliga Tanganyika http://www.airfish-cichlids.com/html/a.html
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            Användare
                            • december 2012
                            • 180

                            #14
                            Har äntligen monterat ihop allt som har med mitt Eheim 2260 att göra (minus största delen filtermaterial) och fy tusan vad usel 25mm PVC-slangen jag köpte på Bauhaus är jämfört med Eheims 16mm variant som sitter på utblåset! Eheimslangen är mjuk, flexibel och "suger fast" vid slangkopplingarna, medan PVC-slangen är otymplig och inte alls suger fast.

                            Vågar jag köra på detta då man låster med slangklämmor?

                            Kommentar

                            • HåE
                              Användare
                              • september 2007
                              • 1525

                              #15
                              Håller med dig att PVC-slangarna dom kör med på Bauhaus är stela, men kör du med slangklämma så ska det vara riskfritt.
                              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...