För mycket av det goda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hindås

    För mycket av det goda

    Köpte ett beg akvarium för en vecka sedan. Fick med någon Rödzebra, Golden, venstus m.fl Venustusen tog jag bort nästan omedelbart eftersom den inte funkade med de andra. Istället kompletterade jag det bestånd jag hade med fiskar av motsatt kön.

    Nu har Rödzebra börjat ruva och Golden är på "G". Nu till min undran: vad gör man med alla fiskarna? Jag har idag inget intresse av att sätta upp fler akvarier och hålla på med någon odling.

    I flera diskussionforum kan jag läsa hur man får olika fiskar att börja yngla av sig men mitt intresse är det motsatta. Jag har därför sannolikt fel volym (200l), fel miljö (mkt rötter och växter), fel temperatur (21-22), fel vattenkvalitet (egen brunn med daglig variation) mm för att fiskarna skulle vilja yngla av sig. Men ändå ...
  • Kimmy-
    Användare
    • juni 2010
    • 458

    #2
    är du inte intresserad av att Dom ynglar så är det ju bara att låta dom gå som dom gör och inte plocka upp honan så ska du see att beståndet av ynglen inte kmr överleva kanske någon enstacka om du har bra med gömställen och då är det ju bara att ge bort dom te ngn glad rackare lr???
    Mvh / Jimmy

    Lokal

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #3
      Det är väl så att fiskarna inte läser på forum... de gör som de vill trots "felaktiga" förutsättningar. Har man mycket gömställen kan ganska många klara sig, men som sagt i värsta fall kan man ge bort dem...
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #4
        En idé vore att ge bort honorna. Tänk Dig ett akvarium med bara snygga hannar, inga grå honor och inga yngelproblem.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Tulle89
          Användare
          • augusti 2006
          • 239

          #5
          Ursprungligen postat av Mikael W
          En idé vore att ge bort honorna. Tänk Dig ett akvarium med bara snygga hannar, inga grå honor och inga yngelproblem.
          Ett riktigt ungkarlskar!
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

          Kommentar

          • Anna Österman
            Användare
            • mars 2006
            • 282

            #6
            Jag lägger min röst på Kimmys idé, odling enligt den s.k. naturmetoden. Några få yngel klarar sig. Det brukar bli ganska lagom. Annars kan du alltid sälja här på köp&sälj-sektionen. Jag köpte mina golden den vägen.
            Fiskar är vänner-inte mat!

            Kommentar

            Arbetssätt...