Odlingsformer av Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #16
    Ursprungligen postat av tege
    Vad gäller hundar katter och kanske även fisk så är det väl pengarna som är drivkraften. Nya raser/arter/färgvarianter uppstår/renodlas eller tas reda på, därefter ut på marknaden för att marknadsföras sen klirrar pengarna in.

    Den troliga inneboende drivkraften stavas nog, PENGAR eller möjligen berömmelse.
    Det är det säkert för en del - men för de allra flesta tror jag faktiskt att det mer handlar om en hobby. Då blir det ungefär som att säga att alla som odlar fisk gör det för pengarnas skull - och ändå är det relativt få som tjänar pengar på det

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det är det säkert för en del - men för de allra flesta tror jag faktiskt att det mer handlar om en hobby. Då blir det ungefär som att säga att alla som odlar fisk gör det för pengarnas skull - och ändå är det relativt få som tjänar pengar på det
      Ja det är väl skit samma egentligen, inneboende kraft, pengar eller hobby? Hur än det är så lockas vi av nya saker/varianter och spännande är det att se hur långt man kan gå.

      Har själv svårt att gilla dessa framodlade färgvarianter på malawiciklider då det finns sånt otroligt fint och naturligt utbud, men å andra sidan är det naturliga utbudet också bara framodlade varianter av lite olika fisk med samma bakgrund.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • DSB
        Användare
        • juni 2010
        • 43

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det är det säkert för en del - men för de allra flesta tror jag faktiskt att det mer handlar om en hobby. Då blir det ungefär som att säga att alla som odlar fisk gör det för pengarnas skull - och ändå är det relativt få som tjänar pengar på det
        Precis, det är inte många som tjänar pengar på sin odling.

        Finns en rolig och intressant artikel i Ciklid bladet nr 1/2000 som heter Ciklid ekonomi. Den plockar snabbt ner en på jorden .

        Föredrar själv naturligt förekommande färgvarianter, men jag förstår också att det kan vara roligt att med selektiv odling få en vinstlott dvs en färg variant som alla vill ha.
        Senast redigerad av DSB; 14 augusti 2010, 17:41.
        MVH Peter

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Visst jag föredrar själv ockå oftast vildformerna bland fiskarna, men samtidigt är det väl inte så konstigt att folk vill ha snyggare fiskar att titta på. Så är det ju bland alla andra husdjur också, snarare i betydligt högre grad där än för fiskar - 100% av alla hundar och katter är avelsformer, kanske 90% av alla burfåglar och smådjur.
          Vad detta har att göra med att "människan har något slags inneboende behov av att manipulera din omgivning" begriper jag inte utan det tycker jag bara låter som grallimatias

          Så oavsett vad man själv föredrar så får man acceptera den verklighet som finns.
          Nu tror jag nog att du har fel Kjell! Det är ju vårt inneboende behov att manipulera vår omgivning som gör oss till människor! Vart vi än hamnar verkar vi förvandla vår miljö till savann (förutom de senare åren då vi plötsligt fått för oss att betongöken är bättre). Men jag tror nog att "för att vi kan" är en bättre förklaring. Vi har sparat de snällaste katterna som tagit flest möss, kon som gett mest mjölk, blomman med de vackraste blommorna, dammfisken med den vackraste färgen... för att vi kan, för att vi därför har en inneboende behov... hobby. Kalla det vad du vill. Är inte detta samma sak? (Så då har du inte fel utan båda har rätt )
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #20
            Var får man tag på bra kvalitet på "färgaulonocaror" ?, antar att svaret är Tyskland. Men är det bara att knalla in på en större ciklidaffär och välja o vraka eller finns dessa hos privatpersoner ? så det krävs kontakter för
            detta??. Ni som brukar vara i Tyskland kan väl gärna beskriva hur och var utbudet av dessa finns ?.

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #21
              skicka ett medd. till deelay
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              Arbetssätt...