Ny startat 540, Med malawi invånare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hepox
    Användare
    • juli 2010
    • 13

    Ny startat 540, Med malawi invånare

    Tjenna har ett 540L med 3 Golden, 3 blå delfin, 6st redfin.
    mina delfiner är endast 3-5cm. Ser ut som att 2 golden mobbar ut den 3dje? e det normalt?

    Måste tömma hela akvariet för att lima min BTN backgrund, för det är där den mobbade golden e. Han kommer ut och äter kanske var 3dje dag. sen simmar han back igen.(han har grävt en egen gång under)

    Men vad skulle ni satt i här?
    Vet jag vill ha några golden till.
    540L Malawi
  • Hepox
    Användare
    • juli 2010
    • 13

    #2
    Mina redfin var tråka när jag köpte dom men var värt att vänta på nu har 2 börjat färga ut, och dom ser riktigt coola ut
    Ska kanske säga hela namnet Red Fin KadangoHaplochromis
    540L Malawi

    Kommentar

    • sleepy
      Användare
      • augusti 2004
      • 294

      #3
      har man endast 3 av nästan vilken ciklid som hällst så är de helt normalt att en blir utmobbad av båda. har man istället 10+ så blir de inprincip alldrig någon som blir mobbad.

      Att fiskar simmar bakom en bakgrund tycker många e helt fel, men jag tycker de e bra får då får mobb offrenrna en vilo plats där inga andra föredrar.
      Men självklart ska fiskarna kunna hitta ut med! så jag kör hellre på större ingångar där fiskar kan simma in o ut som de vill. Båda mina filter i mitt 810L har öppna ingångar till filtret 2 bonus grottor samt att man har ingen risk att öppningen ska täppas igen.
      Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
      http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

      Kommentar

      • tricoti
        Användare
        • juni 2009
        • 249

        #4
        jag har öppnat upp min bakgrund.Där simmar nu en hopen hinderiyngel bland en massa filtermaterial.Mitt 540 kan beskådas på youtube sök på copadichromis chiofu.Dock så tog jag bort ena hanen så att otopharynx spot sani skulle få mera plats.han blev så glad att kunna husera fritt så han slog ihjäl sina 2 eller 3 damer och 2 extra hanar..Men säg den glädje som varar förevigt.Ett 540 utan ett ton sten med lite större fiskar får skylla sig själv.
        Senast redigerad av tricoti; 31 juli 2010, 19:55.

        Kommentar

        • Hepox
          Användare
          • juli 2010
          • 13

          #5
          Ska köpa en 10 golden till, kan inte ha fler delfiner, dom blir ju ganska stora, Jag la i mer sand i akvariumet så dom inte kan gräva under igen så lätt,
          Men ingen som har någon ide på en annan art? jag kan blanda med mina 3 arter jag redan har?
          540L Malawi

          Kommentar

          • Hepox
            Användare
            • juli 2010
            • 13

            #6
            Snygga akvarium
            540L Malawi

            Kommentar

            • Anna Österman
              Användare
              • mars 2006
              • 282

              #7
              Ursprungligen postat av Hepox
              Ska köpa en 10 golden till, kan inte ha fler delfiner, dom blir ju ganska stora, Jag la i mer sand i akvariumet så dom inte kan gräva under igen så lätt,
              Men ingen som har någon ide på en annan art? jag kan blanda med mina 3 arter jag redan har?
              Vilken storlek vill du ha på art 4? Jag tycker rostcikliden är en väldigt snygg mbuna med lite terracotta/rödbrunt mot allt det blå. Jag har socolofi och tycker den är väldigt fin ihop med golden även om det kanske blir lite mycket ljusblått i och med delfinerna.

              En annan art jag aldrig haft med har idéer om att skaffa är Pseudotropheus crabro.Tänkte att det kunde vara kul med lite randigt i akvariet.

              I övrigt tror jag fler Golden är en bra idé
              Fiskar är vänner-inte mat!

              Kommentar

              • Markie
                Användare
                • september 2008
                • 512

                #8
                Jag är svag för auloncara. Så med den besettningen du har nu så kan du välja och vraka bland en massa snygga auloncaror. Art nr 5 kanske kan bli nån snygg copadichromis.

                Kommentar

                • Markie
                  Användare
                  • september 2008
                  • 512

                  #9
                  Tex auserus. stavar dåligt men menar den blå

                  Kommentar

                  • Hepox
                    Användare
                    • juli 2010
                    • 13

                    #10
                    Bor lite utan för Helsingborg i skåne, om någon har fisk till salu....

                    Skriver mer så fort jag bestämt mej. Och hittat friska fiskar! Såg någon som skulle vara golden härom dagen, Likna skelet som inte ätit på 1år...
                    Senast redigerad av Hepox; 07 augusti 2010, 07:37.
                    540L Malawi

                    Kommentar

                    • Hepox
                      Användare
                      • juli 2010
                      • 13

                      #11
                      oj glömde nog läsa allt. =) kollar in Pseudotropheus crabro just nu ser coola ut
                      540L Malawi

                      Kommentar

                      • Hepox
                        Användare
                        • juli 2010
                        • 13

                        #12
                        Pseudotropheus crabro, Kan inte korsa sig med golden? tycker dom ser lika ut? är det dåligt i så fall?
                        540L Malawi

                        Kommentar

                        • Christian Alfredsson
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 4122

                          #13
                          Alla malawiciklider kan korsa sig. Ha några stycken av varje sort så är risken mindre.

                          Jag har haft crabo och golden ihop och det funkade bra. Crabo var lite tuffare dock.
                          Christian Alfredsson
                          http://www.zoopet.com
                          http://www.christianalfredsson.com

                          Kommentar

                          • HåE
                            Användare
                            • september 2007
                            • 1525

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hepox
                            Pseudotropheus crabro, Kan inte korsa sig med golden? tycker dom ser lika ut? är det dåligt i så fall?
                            Crabro är nog en av de få arter som jag har haft genom åren som är totalt ointressesad av andra. Detta gäller både honor och hanar.
                            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                            Kommentar

                            • Hepox
                              Användare
                              • juli 2010
                              • 13

                              #15
                              Måste först säga att jag fick mina fiskar av min pappa. Han kom hem med en hink med 13 fiskar i till mej. Fick ringa och kolla med affären vad jag hade fått.

                              Så just nu har jag till 100% säkerhet

                              3 st Metriaclima estherae ( röd zebra) 1 hane 2 honaor
                              3 st Cyrtocara moorii (blå delfin) Kan inte see kön
                              3 st Labidochromis caeruleus (golden) 2 hanar 1 hona
                              4 st Copadichromis borleyi (red fin) 2+2

                              Det är vad som simmar i akvaret nu.
                              Förstår inte hur jag kunde missa röd zebran, jag har nog haft akvariet nu i 3 månader.

                              I dag ska jag åka och köpa fler goldens. =)
                              540L Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...