Kungweensis lek behöver tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    Kungweensis lek behöver tips

    Mitt par Neolamprologus kungweensis har lekt i ett 63 liters akvarium (i en snäcka). Det har de gjort en gång tidigare och då försvann ynglen efter någon dag.
    I karet går också 9 Normans lyktögon fiskar.

    Skulle jag kunna föda upp ynglen i detta akvarium med föräldrarna i? I så fall på vad?
    Nykläckt artemia? Finns det i zooaffär.

    Har tyvärr inte något ställe att flytta fiskar till.

    Hoppas på lite tips! : )
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Nykläckt artemia duger gott! Kan du inte fixa det själv så kan man köpa fryst nykläckt artemia. (Dyrt) Det går även med skalade artemiaägg som finns att köpa i välsorterade affärer eller på tradera.
    Små cyclops funkar också.
    Pulvriserat torrfoder fungerar även det.
    Lyktögonen kanske käkade upp ynglen?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Museo12
      Användare
      • oktober 2005
      • 153

      #3
      Tack Wilhelm för ditt svar! Har lytt dina råd och har ynglen kvar efter en 10 dagar. Lite tråkigt tog honan ihjäl sin hanne och får stå för yngelvården själv.

      Tror inte Lyktögonen åt upp dem förra gången, snarare gjorde jag ett vattenbytte för tidigt.
      Nu har jag inte bytt vatten på 12-13 dagar. När tror ni jag kan göra ett vattenbytte? Nu är ynglen 10 dagar.

      Fått ett konstigt erbjudande, då en kompis son inte bryr sig om sina räkor längre vill han skänka 5 till mig. Jag har svårt att säga nej, då jag vet vilket öde de går till möte annars. Problemet är att jag har bara honan med yngeln i ett 63 liters att stoppa ner dem i. Det blir väl i så fall när ynglen är cirka 14 dagar. Tror ni det skulle funka? Har Malawi i det stora så där är det inte aktuellt.....

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Kul att det funkade med mina råd!
        Jag skulle byta 10-15% i första omgången och kolla hur de funkar och sedan 20-25% varje vecka eller 2ggr per vecka. Enligt mina rön så växer ynglen bättre om man byter vatten ofta.
        Räkorna kan du som nödlösning stoppa ner i en stor syltburk ungefär 5 liter.
        Det finns numera väldigt små nanoburkar passande till räkor i välsorterade Zoobutiker.
        Glöm inte att ha i finbladiga växter, så att räkorna har lite sysselsättning.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Vad är det för räkor? De lär inte röra ynglen men allt utom amanoräkor lär bli ihjälbitna rätt kvickt (kanske amano också). Wilhelms tips låter bäst alltså.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Museo12
            Användare
            • oktober 2005
            • 153

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Vad är det för räkor? De lär inte röra ynglen men allt utom amanoräkor lär bli ihjälbitna rätt kvickt (kanske amano också). Wilhelms tips låter bäst alltså.
            Amano är det faktiskt, får se hur jag gör...

            Kommentar

            Arbetssätt...