golden och copadichromis azureus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ludde94x
    Användare
    • juli 2010
    • 12

    golden och copadichromis azureus

    Hej har nu börjat bestämma mig vad jag ska ha för firrar i mitt akvarium och det får nog bli golden och azureus.sedan ska jag nog ha någon mer fisk i men har inte bestämmt mig ännu. så min fråga är nu hur lätt ynglar azureus, jag har förstått att golden är lätta att få yngel med och hur många yngel får båda arterna. går det att ha några växter i karet och isåfall vilka. även tipps på några andra snälla malawisar skulle vara trevligt.
    mvh/ ludde
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Golden är väl lite lagom yngeltillverkare. Jag tycker inte att arten är lika lätt att få till lek som de flesta mbunas. En kull ger ca 15 yngel.

    Azureus ger större kullar..upp till 50 yngel per kull och leker lätt när de väl anpassat sig.

    Sällskap kan vara någon Aulonocara...t ex Aulonocara jacobfreibergi, Otter Point.

    Det finns massor av arter du kan ha tillsammans med de du redan har då båda arterna är lugna och ganska flexibla. Azureus är väl den som kan vara lite känslig för stora ombyten.

    Kommentar

    • ludde94x
      Användare
      • juli 2010
      • 12

      #3
      tack för svaret jag har inte köppt akvariumet ännu men letar som en galning på blockett. vad kostar azureus i affär och är det många som säljer den privat?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Vilken storlek på akvarium letar du?

        Copadichromis azureus ser man lite ibland men inte jätteofta på annonser, men kolla på köp & sälj här så hittar du kanske både akvarium och fiskar.

        Kommentar

        • ludde94x
          Användare
          • juli 2010
          • 12

          #5
          720 L jag har ett på 250 och jag klarar av att sköta det så nu vill jag uppgradera.
          letar efter ett komplett akvarium utan fiskar eller med sådana jag vill ha. hellst en btn bakgrund med.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Du har kanske kollat igenom dessa?

            720L på Blocket..hela Sverige

            Kommentar

            • ludde94x
              Användare
              • juli 2010
              • 12

              #7
              ja nu är det å att jag bor i stockholm så det är där jag letar
              men det är bara att titta några gånger per dag och hoppas på att det tillslut kommer upp något roligt.

              Kommentar

              • Bjorn
                Användare
                • oktober 2009
                • 939

                #8
                Mina Azureus ynglar av sig värre änn kaniner, från dagen jag fick hem dom. =)

                Håller med StefanL, någon Aulonocara är trevlig sällskap till båda Golden och Azureus, har själv Azureus Maulana (Bi-colour 500) tillsammans med mina. De ynglar också bra av sig men med mindre kullar + ynglen växer inte lika snabbt som tex hos Azureusen.

                Skicka mig ett PM när du har igång akvariet och söker fiskar, kanske har jag lite yngel över.
                Newbie December 2009
                Malawi: 450 liter
                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                Järfälla/Stockholm

                Kommentar

                • ludde94x
                  Användare
                  • juli 2010
                  • 12

                  #9
                  tack. det är ganska viktigt för mig att dom inte är för svår ynglade då jag älskar när något nytt händer i akvariumet. hur brukar du göra när honorna har yngel, brukar du hova upp honorna och trycka ut ynglena. jag har faktiskt funderat på denna Aulonocara baenschi då den skulle bli en underbar färgblandning i karet. har någon kanske något annat tipps.
                  hur mycket skulle du ta för ynglena och finns det inte en ganska stor risk att det blir fel på nästa generation då alla är släkt.
                  /ludde

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Det gula har du ju redan i Golden...vilket gör att känslan för den vackert gula A. baenchi skulle försvinna. Mitt förslag på Otter Point var mycket för att färgkombinationen skulle bli snygg...dvs gult-blått samt en fisk som passar in och som har rött i sig.

                    Hur menar du att man "trycker" ut yngel?

                    Jag tömmer honor genom att hålla honan i en hink/plastbehållare och med nedlutad kropp för honan medans jag öppnar munnen och ynglen simmar ut,

                    Kommentar

                    • ludde94x
                      Användare
                      • juli 2010
                      • 12

                      #11
                      ja det var precis det jag menade jag trycker lite försiktigt på käkarna så att hon öppnar munnen och dom simmar ut. otter point var välldigt fin. tyckte jag letadde upp den men inte tyckte att den var snygg, men det var väll någon annan firre. jag funderar att lägga ut mitt 250 kar som jag nu har på blocket, för att när jag hittar något jag vill ha så kan jag bara hämta det och sätta igång. jag tänkte sälja den med fiskar och lite blandad småsten grrus en pump ljusramp vad tyckerr du jag ska lägga ut den för funderade på 650 och kanske 500 vid snabb affär.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Ursprungligen postat av ludde94x
                        ja det var precis det jag menade jag trycker lite försiktigt på käkarna så att hon öppnar munnen och dom simmar ut. otter point var välldigt fin. tyckte jag letadde upp den men inte tyckte att den var snygg, men det var väll någon annan firre. jag funderar att lägga ut mitt 250 kar som jag nu har på blocket, för att när jag hittar något jag vill ha så kan jag bara hämta det och sätta igång. jag tänkte sälja den med fiskar och lite blandad småsten grrus en pump ljusramp vad tyckerr du jag ska lägga ut den för funderade på 650 och kanske 500 vid snabb affär.
                        Du sparar inte akvariet och har som yngelkar?

                        Kommentar

                        • ludde94x
                          Användare
                          • juli 2010
                          • 12

                          #13
                          nej det är så att jag redan har ett akvarium som jag tänker ha yngel i. vet du vad otter point heter på latin.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Ursprungligen postat av ludde94x
                            nej det är så att jag redan har ett akvarium som jag tänker ha yngel i. vet du vad otter point heter på latin.


                            Aulonocara jacobfreibergi, Otter Point.
                            Senast redigerad av StefanL; 24 juli 2010, 13:47.

                            Kommentar

                            • ludde94x
                              Användare
                              • juli 2010
                              • 12

                              #15
                              tack så mycket, alla är så hjälpsamma här på forumet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...