balans i ett malawiakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjurstrom
    Användare
    • mars 2003
    • 9

    balans i ett malawiakvarium

    Hur får man balans i ett malawiakvarium?

    Problem är att jag har ganska så många malawiciklider och de äter en hel del, men frågan gäller tips för att bli av med algbildningen. För det växer alger och framrutan blir algbeklädd på några dagar och inget kul att behöva göra ren hela tiden. Vill ha ett akvarium i balans.

    har hållt på med akvarier ett bra tag och har tidigare inte haft problem. Men har då haft sydamerikanska biotoper med mycket växter och ancistrusmalar, od och inte så tätbefolkat med fisk och det skapar en bra balans.

    Men i ett malawiakvarium finns inga växter och inga malar. Hur blir man då av med algbildning och spapar balans? Tips? Hur lägger ni upp era malawiakvarium för att det ska funka?

    inga fel på pumpar och utrustning, ganska så kraftiga pumpar.

    Andreas


    min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826
  • Tascha
    Användare
    • oktober 2002
    • 214

    #2
    Inga Malar?
    Varför inte?
    Klart att du ska ha malar i ett Malawiakvarium.
    Ett par tre Ancistrus beroende på storlek på akvariet är lagom.
    Du säger att du har mycket alger. Har du akvariet stående väldigt ljust? Kommer det solljus på det?
    Byt vatten en gång i veckan så får du bra balans. Släng gärna i en kalksten.


    /Roger
    /Roger

    Kommentar

    • bjurstrom
      Användare
      • mars 2003
      • 9

      #3
      akvariet är på 375 liter.

      Nej, det är lite dagsljus. betydligt mer på det sydamerikanska 540 liters, men där finns inga alger). 3 lysrör (3*36w) med ganska så gamla rör med "vanligt" akvarieljusspektrum (inte varmvitt alltså och inte blått ljus e.d).

      Jag trodde att malawisarna repar alger bra, men de nopprar bara lite ibland.

      Valde att inte ha ancistrus eller andra malar eftersom de är sydamerikanska och tyckte det blev malplacerat.

      Byter väl inte vatten överdrivet ofta (1-2 veckor mellanrum) och matar en del, men de slänger sig över maten varje gång, så tror inte att jag övermatar alldeles för mycket.

      kalksten ska jag nog slänga i. har nu den sten som följde med och lite snäckskal o.d. Men vattnet är nog hyfsat hårt eftersom när jag slängde i lite växter från det sydamerikanska akvariet så förtvinade de och verkar inte trivas...

      Andreas

      min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #4
        hej,

        Eftersom du matar mkt å alla firrarna slänger sig över det innebär det också att dom har en avföring som inte e att leka med? då kommer det ju massa alger. algerna får ju näring från avfallet e.c.t...?
        en liten gissning kanske kan vara något? ha inte för många timmar ljus heller. Slajmsuger du?
        Köp ett par Ancistrusar också det komker göra susen=) 4 st är ett förslag=)

        Säkert någon som kan rätta om jag har fel.

        Mvh Ola

        ola lindeberg
        ola lindeberg

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Jag har Ancistrus i alla mina Malawi och Tanganyika akvarier, det skulle bli väldigt jobbigt annars.

          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Hur länge har du haft igång det?

            Jag tror att det kan ta längre tid att få balans i ett malawikar med få växter och förhållandevis mycket fisk. Plus kraftigare svängningar i balansen under den tiden. Jag tror dock att ett malawikar i balans alltid innehåller förhållandevis mer alger än en mer växtbetonad biotop och på så vis hör hemma även i ett balanserat malawikar. Men det finns ju gränser förståss. Ser däremot ofta bilder på malawi och tanganyika kar som är nästan kusligt rena från alger. Kusligt i den bemärkelse att man blir imponerad hur det går till.

            Man får nog ha ett jäkligt välutrustat tålamod helt enkelt och invänta den dagen då det uppstår en önskvärd balans ur algtilväxande synpunkt. Så länge det inte ballar ur, vattenvärdena håller sig i god form och fisken mår bra och man vet med sig att man följer de råd som råds, så är det bara att fortsätta. Tålamod först och sedan söka påverkande förändringar. Om man börjar för tidigt med att förändra än det ena än det andra är risken stor att man går vilse och aldrig hittar hem.

            Däremot kan du börja med att byta vatten varje vecka. Kolla sedan hur matningen verkar på fiskens magar. Malawisar är glupska matvrak som äter som en skenade dragster. Blir dom rejält runda om magen kanske det är mer än nödvändigt. Pröva med att mata mindre än normalt med jämna mellanrum eller under några dagar ibland

            Jag har haft mitt igång nu snart 2 månader (240 liter) och det har gått igenom flera olika stadier av algtillväxt i olika former. På stenar och inredning är det helt ok så länge det inte rör sig om de mer slemliknande varianterna. Men det kan ju bli för mycket av det goda ändå och när framrutan växer igen lika snabbt som man skrapar så blir man lätt lite trött efter ett tag. Har fortfarande rätt mycket alger i karet, men från att de etablerade (vilket gick snabbt) sig så har de legat på en rätt jämn och stabil nivå. Dom försvinner inte men tar inte heller över.

            Däremot så började mina rutor efter ett tag att husera snabbväxande alger. Den primära orsaken för mig är att jag bor i en väldigt ljus lägenhet (dock inget direkt solljus) och jag noterade förändringen i samaband med ljusare dagar och längre ljustimmar utifrån. Jag började med att täcka för sidorutorna och algtillväxten saktade in lite (mycket ströljus kommer in den vägen). Blev inte helt nöjd så jag valde att skugga karet partiellt, framförallt för att dämpa ljuset mot framrutan och främre bottenpartiet (sanden längst fram började bli lite grön). Jag satte fast några mindre frogolitbitar på ståltråd runt rören som jag kan flytta i sidled och luta i önskvärd riktning. Resultatet blev inte befriat från tillväxt men betydligt fördröjd och inte lika snabb (sen så blev det snygg effekt i karet med de partiella skuggningarna).

            Mitt lilla växtövergödda sällskapskar har dock inte påverkats alls trots att det till och med tar in direkt solljus på morgontimmarna och står lika ljust. Malawikaret är antagligen känsligare för förändringar, plus att det är långt kvar till optimal balans i det. Jag räknar kallt med jämnare och bättre balans om några månader till. Tills dess kör jag på som vanligt. Den enda drastiska förändringen jag gjort är att jag köpt två ancistrusar och jösses vilket jobb dom gör. På en vecka halvera dom mängden alger och är på god väg att göra det för bra - jag vill nämligen ha en hyffsad etablering av alger - för dom ger både ett snyggt visuellt intryck enligt mig och hjälper faktiskt till med balansen i karet, plus att fiskarna gillar att beta det.

            Sedan är det ju mycket en personlig uppfattning och tycke vad som är lagom, mycket och för mycket. En del vill inte se alger och en del ser dom inte ens i större mängder (förutom på framrutan då som alla vill ha glasklar). Smaksaken avgör var gränsen går.

            Smike

            Kommentar

            • spaceace
              Användare
              • februari 2003
              • 93

              #7
              Du kan kanske ha belysningen tänd kortare tid varje dag, eftersom du inte har några växter i akvariet. Mitt akvarium är bara tänt mellan kl.16-23. Jag skrapar framrutan max 1 gång/2-3 veckor (då har jag i och försig malar också). Se även till att ha bra genomströmning på vattnet.

              Spaceace
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

              Kommentar

              • bjurstrom
                Användare
                • mars 2003
                • 9

                #8
                akvariet har varit igång i drygt 2 månader.

                Av de svar jag fått ser jag två saker jag bör göra. Dels byta vatten 1 gång per vecka och minska beslysningstiden (som varit ganska lång).

                Så får jag se om det skapar bra balans om det får gå ytterligare någon månad. Annars blir det att släppa i några malar...

                Andreas

                min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

                Kommentar

                • Mm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 59

                  #9
                  Varför inte testa att utesluta matningen helt i en vecka, eller mer? Fiskarna kommer med största sannolikheten inte skadas av det. Ja, så länge de inte redan är undernärda, vilket dom inte är vad jag förstått. Den effekten du kan hoppas på då, är att dom kommer att bete sig mer naturligt. Genom att börja beta rejält för att få i sej näring. Har själv aldrig testat detta, men tycker att det låter tillräkligt rimligt för att det ska fungera med minskad belysningstid.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...