Tjenare!

Första inlägget för mig men jag har spenderat en hel del tid på forumet.

För att göra en lång historia kort så drog jag igång ett litet 63 liters artakvarium med snäcklekare (Brevis) i November förra året. Tyvärr har könsfördelningen hamnat i lite obalans i akvariet då jag efter något halvår insåg att jag hade tre hanar och tre honor. Dock går det bra utan några större bråk eller utmobbade fiskar.

..och nu har jag äntligen fått yngel. Jag räknade initialt till tio stycken som en morgon satt och tryckte i ett hörn.

I ren "panik" inköptes ett litet 20 liters yngelakvarium och jag lyckades flytta åtta yngel dit för lite mer än en vecka sedan. Dom lever och frodas så vitt jag kan se (matar med artemia 2gr/dag)

Nu till min fråga; ska man låta ynglen vara kvar i akvariet så länge som möjligt eller ska man försöka flytta dom så fort man bara kan? Jag har trots allt sex vuxna och en ancistrus i akvariet så det är rätt mycket rörelse där. Dom äter väl inte yngel så vitt jag kunnat läsa mig till, men vissa arter verkar inte tolerera avkomman när dom vuxit till sig lite heller? Är det någon som har några erfarenheter som dom kan dela med sig av?

Likaså vattenbyten i yngelakvariet, hur ofta ska man göra det? Jag byter som regel 1/3 i huvudakvariet varje vecka. Hur känsliga är ynglen för vattenbyten?

Som sagt, tips i ren allmänhet om yngelskötelse mottages tacksamt!

Mvh Robert