Juwel Rio 300 (Malawi kar)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeke66
    Användare
    • maj 2006
    • 106

    Juwel Rio 300 (Malawi kar)

    Hej planerar att börja köpa in grejor för att starta ett Juwel vision 450L malawi kar. Ska beställa burken så jag får den till slutat av augusti. Tänkte sätta in Btn slimline i den och även täcka in orginalfiltret med.
    Är det någon som vet hur pass bra orginalfiltret i ett sådant kar är?
    Har en tunze nano som pumpar 4500L som jag tänkte ha i med för extra cirkulation från andra änden för att få lite mera drag i burken.
    Har bestämt mig för en sorts malawi i alla fall..Och nu till det namnet puhh
    Zanussi eller något sådant hette den . Hannen hade en färg och honan en annan. Tur att man har akvarielagret som kan hjälpa en ..Tänkte ha 3 sorters malawi i. Gillar golden och rödzebra med med får se vad som passar med mitt första val av malawi. Såg en så sjukt snygg malawi till salu här på torget i stholm . Men burken är ju inte igång ännu på ett tag. Men ska nog om någon vecka upp till lagret och köpa bakgrunderna, silicon, och sand.
    Det är nästa problem om man ska köra ciklidgrus eller råda sand? Vit sand är ju inte så snyggt om den blir grön. Så kom gärna med råd.
    450 L med Tropheus Ilangi F1
  • maltandis
    Användare
    • oktober 2003
    • 1567

    #2
    Kan säkert vara Pseudotropheus Saulosi. Rådasand är ju fint, vi har korallsand i våra kar.
    Ciklidgrus är det sånt som de säljer på Hornbach? Finns ju folk som köpt juwel och slitit ut skiten och mekat ihop egen filterhörna med mer drag i. Vi har bara lite Malawiyngel kvar nu och en vildfångad grupp 1+3 av Metriaclima zebra Marmelade cat. Sålde iväg 7 fina trewavasae igår till en god vän, vi har ju beställt mer troffar så plats måste fixas.
    Får kanske åka till Akvarielagret och beställa lite nya kar annars, ska nog beställa 2 st 200x50x50. Måste ju ha ngt skoj att pyssla med under/efter semestern.
    Lycka till med ditt kar!
    Senast redigerad av maltandis; 20 juni 2010, 22:52.
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 1607

      #3
      Ja

      Ursprungligen postat av maltandis
      Kan säkert vara Pseudotropheus Saulosi. Rådasand är ju fint, vi har korallsand i våra kar.
      Ciklidgrus är det sånt som de säljer på Hornbach? Finns ju folk som köpt juwel och slitit ut skiten och mekat ihop egen filterhörna med mer drag i. Vi har bara lite Malawiyngel kvar nu och en vildfångad grupp 1+3 av Metriaclima zebra Marmelade cat. Sålde iväg 7 fina trewavasae igår till en god vän, vi har ju beställt mer troffar så plats måste fixas.
      Får kanske åka till Akvarielagret och beställa lite nya kar annars, ska nog beställa 2 st 200x50x50. Måste ju ha ngt skoj att pyssla med under/efter semestern.
      Lycka till med ditt kar!
      det är väll så att de 500L med de mått du anger inte längre säljs utan måste beställas eller?

      Kommentar

      • zeke66
        Användare
        • maj 2006
        • 106

        #4
        Ja så du kör troffar det har jag med gjort, hade kiriza i ett 540 förut med limmad filterhörna i. Men tänkte ju på att i juwel sitter ju det redan ett limmat så varför inte köra med det.
        Får fundera lite.
        Har kört malawi förut för många år sedan i ett 600l.
        Har varit utan akvarium nu i 6mån då jag ledsna på mitt saltvatten med en driftkostnad på nästan 1000kr i månaden och en hel kemihall hemma. Så nu ska det bli skönt att börja köra sötvatten igen med minimalt underhåll..Bara byta vatten var 14 dag och sätta dit eheim mataren.
        Senast redigerad av zeke66; 20 juni 2010, 23:12.
        450 L med Tropheus Ilangi F1

        Kommentar

        • zeke66
          Användare
          • maj 2006
          • 106

          #5
          [QUOTE=maltandis;810766]Kan säkert vara Pseudotropheus Saulosi.
          Ja det var dom jag menade =)
          Vad skulle jag kunna köra ihop med dom. Golden är ju ingen ide då man redan får en gul sort
          450 L med Tropheus Ilangi F1

          Kommentar

          • maltandis
            Användare
            • oktober 2003
            • 1567

            #6
            Ursprungligen postat av doohan
            det är väll så att de 500L med de mått du anger inte längre säljs utan måste beställas eller?
            Ja, det stämmer nog, men lagret fixar ju alltid det man vill ha. Jag kan ju få vilka mått jag vill och vilken glastjocklek jag vill. Jag beställer även om det är standardmått typ 150x50x50 eller 200x80x60. De har ju inte ett jättelager med massa kar i den storleken.
            Om man inte vill ha utländska kar, kör ju helst med Lagrets egna som är limmade av en som vet hur de ska göras.
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

            Kommentar

            • maltandis
              Användare
              • oktober 2003
              • 1567

              #7
              [QUOTE=zeke66;810771]
              Ursprungligen postat av maltandis
              Kan säkert vara Pseudotropheus Saulosi.
              Ja det var dom jag menade =)
              Vad skulle jag kunna köra ihop med dom. Golden är ju ingen ide då man redan får en gul sort
              Lab trewavasae skulle jag kört med saulosin, gärna MC-hanar och orangea honor, så slipper du ha röd zebra. Kolla igenom artregistret så kommer du säkert på någon mer som du kommer att gilla.
              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

              Kommentar

              • zeke66
                Användare
                • maj 2006
                • 106

                #8
                Vilken pellets skulle ni rek att man kör med ?
                450 L med Tropheus Ilangi F1

                Kommentar

                • zeke66
                  Användare
                  • maj 2006
                  • 106

                  #9
                  Och kommer bli rådasand med 20 kilo faxesten. Har även mängder med lavasten i källar men så det kommer jag att ha lite med i för att fylla ut med.
                  450 L med Tropheus Ilangi F1

                  Kommentar

                  • maltandis
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 1567

                    #10
                    Ursprungligen postat av zeke66
                    Vilken pellets skulle ni rek att man kör med ?
                    Vi kör med NLS New Life Spectrum: två olika Cichlid formula 1mm sjunkande pellets och Thera A 0,5 mm sjunkande pellets.
                    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                    Kommentar

                    • zeke66
                      Användare
                      • maj 2006
                      • 106

                      #11
                      Ursprungligen postat av maltandis
                      Vi kör med NLS New Life Spectrum: två olika Cichlid formula 1mm sjunkande pellets och Thera A 0,5 mm sjunkande pellets.
                      Ja det har jag hört om.Men vart får man tag i det NLS ?
                      Har hört att en del kör NLS till sina troffar.
                      Hitta hemsidan =)
                      Senast redigerad av zeke66; 21 juni 2010, 00:11.
                      450 L med Tropheus Ilangi F1

                      Kommentar

                      • HåE
                        Användare
                        • september 2007
                        • 1525

                        #12
                        Även räkmix och Aquatic Nature Afr. Cichlid Excel Color är riktigt bra foder.
                        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                        Kommentar

                        • doohan
                          NCS Medlem
                          • augusti 2004
                          • 1607

                          #13
                          Här

                          Ursprungligen postat av zeke66
                          Ja det har jag hört om.Men vart får man tag i det NLS ?
                          Har hört att en del kör NLS till sina troffar.
                          Hitta hemsidan =)
                          brukar många handla nls har jag förstått. Som ncs medlem får man rabatt!

                          Kommentar

                          • zeke66
                            Användare
                            • maj 2006
                            • 106

                            #14
                            Ursprungligen postat av doohan
                            brukar många handla nls har jag förstått. Som ncs medlem får man rabatt!

                            http://www.ojzoo.se/epages/ojzoo_se....%20Spectrum%22
                            Tack för tipset blir att handla det därifrån...
                            Räkmix ska jag nog senare testa att göra själv. Måste bara skaffa mig en mixer.
                            450 L med Tropheus Ilangi F1

                            Kommentar

                            • zeke66
                              Användare
                              • maj 2006
                              • 106

                              #15
                              Ursprungligen postat av HåE
                              Även räkmix och Aquatic Nature Afr. Cichlid Excel Color är riktigt bra foder.
                              Men är dessa pellets sjunkande eller flyter dom ?
                              Vill ha sjunkande pellets.
                              450 L med Tropheus Ilangi F1

                              Kommentar

                              Arbetssätt...