Små malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquaerik
    Användare
    • januari 2003
    • 12

    Små malawi

    Är på gång med malawi... Funderar över små malawisar typ demasoni men vill gärna ha lite annat också. Nån som har tips på lite olika små malawi? Burken är på 500l så det är inte pga av utrymmesskäl som jag vill ha smått utan mest för att det blir lite livligare...

    tacksam för alla tips...

    / Erik

  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Jag skulle ta någon sorts Cynotilapia Afra hade själv 15st "lions" gilla dom grymmt....

    /HeNke Óò

    Kommentar

    • elof
      Användare
      • maj 2002
      • 225

      #3
      jag har några afror.. bara nån cm stora iofs. hehe.

      själv vet jag inte om jag kan tipsa om nån malawi som kommer trivas med demasoni. dom är rätt elaka har jag hört. annars är ju nästan alla mbunas rätt små, livliga och färgglada. golden och pindani (socolofi) är dom snällaste iaf. själv har jag maingano oxå, dom är rätt snygga, kanske skulle bli tufft om man blandar med demasoni, bara massa blårandigt i hela karet, fast på olika längder

      / Simon

      MVH Simon

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Jag var inne på demasoni själv när jag startade upp mitt första malawikar. Men 240 liter kändes för bräckligt i förhållande till antalet som med fördel krävs för att hålla dessa små "blågetingar". Plus att jag gärna ville ha mer än en art i karet. Har således ingen egen erfarenhet av demasoni, men har däremot läst desto mer. Aggressiva är dom, men enbart mot sina egna och det rejält. Eventuellt kan aggressionen gå ut över arter med likartat utseende. Annars så verkar det som om de inte bryr sig ett dugg om andra arter och skulle kunna funka bra med de flesta.

        Det som man mer få se till när man kombinerar arter med demasonin är deras känsliga mag- tarmsystem som lätt utvecklar buksot och buksotsliknande symptom som oftast orsakas av födan. Demasonin behöver en hög andel grönt och fibrer i förhållande till animaliskt innehåll för att deras magar ska fungera. Så det är fördelaktigt att då välja arter som har samma matbehov eller som klarar sig bra på demasonibaserad föda.

        Sen så måste du mer eller mindre ha en förhållandevis stor grupp för att sprida aggressionen då dom annars lätt tar dö på svagare mobbingoffer. Men eftersom du har 500 liter så kan du vräka på rätt ordentligt med upp emot 30 individer + . Och ändå få plats med några arter till. Livligt värre och snyggt

        Golden är en klar favorit som hör till de livligare och hade nog sett mycket läckert ut som kontrast med sin knallgula färg. En stor grupp är även här att rekomendera för då spelar dom ut sin livlighete mer. Goldens födosammansättning är till naturen mer animalisk än demasonins, men dom kommer att klara sig fint på en mer grönbaserad föda och skulle därför kunna funka bra som sällskap. Goldens är ungefär som demasonin gentemot andra. Dom bryr sig inte nämnvärt om andra arter utan fokuserar sitt beteende på varandra.

        Smike

        Kommentar

        Arbetssätt...