Astatotilapia latifasciata - går bra ihop med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frisken
    Användare
    • juni 2010
    • 29

    Astatotilapia latifasciata - går bra ihop med?

    Kommer i månadsskiftet ta över ett akvarium innehållandes en hane och fem honor av denna art http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=301

    Gillar verkligen arten men tyckte det var lite lite färg i akvariet och läste dessutom "Håll den i akvarier med mycket fisk för att hålla ner aggression." och undrar nu om någon här har erfarenhet av arten och kan komma med tips på vilken art jag ska dryga ut fiskbeståndet med.
  • endymion

    #2
    De funkar med de flesta andra sjöciklider så länge de andra fiskarna inte är för små.
    Egentligen är inte aggressionen så farlig hos denna arten det är bara at hanarna ser så skamfilade ut om de biter av varandra analfenan som de lätt gör om man har få. Vanliga Malawi mbunas funkar fint som sällskap.

    Kommentar

    • Frisken
      Användare
      • juni 2010
      • 29

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      De funkar med de flesta andra sjöciklider så länge de andra fiskarna inte är för små.
      Egentligen är inte aggressionen så farlig hos denna arten det är bara at hanarna ser så skamfilade ut om de biter av varandra analfenan som de lätt gör om man har få. Vanliga Malawi mbunas funkar fint som sällskap.
      Tack för det svaret! Var på Akvarielagret i Bromma igår och fick lite tips. Lutar åt ett tiotal "Golden" eller "Hongi".

      Kommentar

      • Frisken
        Användare
        • juni 2010
        • 29

        #4
        Igår morse fick jag till min glädje se att det pågick lek i akvariet (Astatotilapia latifasciata) och nu har jag en hona som går och tuggar. Är ju helt novis, då jag tog över akvariet var det en hona (tror nästan det var samma då) som hade mellan 10-15 yngel i sin mun men då jag kom hem från semestern hade hon släppt dessa och jag såg inte till ett enda yngel. Fiskarna går ju tillsammans med Hongi och jag antar att de fick sig en "schyst" middag.

        Hur göra bäst för att få behålla yngel? Spottkar är antagligen enda lösningen men när ska jag flytta över honan? Hur länge ska sen honan gå med ynglen? Foder till yngel? Äter inte honan något under perioden hon tuggar, hon deltar ju inte vid middagsbordet då hon tuggar vad jag sett... frågorna är många och antagligen rätt korkade i vissa fall men vi är alla nybörjare i början

        En annan sak, jag möblerade om i karet för någon dryg vecka sen och fyllde på med mer sten så det blivit fler gömställen (kanske detta som triggat till lek?). Då jag lyfte på en av två upp-och-nedvända terracottakrukor (yngelgömma) fanns ett cirka centimetern långt yngel där som var rödfärgat, såg mer ut som mina Hongis. Vad tror ni om detta, någon av honorna som hade ett enstaka yngel med sig då jag köpte dessa för inte är det väl "Victoria Zebrans" yngel som är röda?

        Tacksam för svar, detta är jäkligt kul och vad roligt det var att läsa en beskrivning om hur leken går till tidigt igår morse för att sen kliva upp, tända belysningen och se att det pågick lek i det egna karet.

        Kommentar

        Arbetssätt...