Mina fiskar "kör ihjäl sig" !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • StefanL
    svarade
    Ljusreflexer kan göra fiskarna nervösa och rädda.

    För lite fisk där en av de dominanta är skygg gör att de andra följer med.

    Det du kan göra är detta:

    1. Fylla på med fler fiskar, gärna orädda yngel om du har...
    2. Se efter om du kan hitta den fisk som startar reaktionen och plocka ut den en stund för att se om de andra lugnar ned sig.
    3. Ha akvariet släckt under ett par dagar för att fiskarna ska känna sig mer rofyllda och avslappnade. Fungerar det inte alls så prova att täcka över akvariet med en filt så att inget ljus kommer in. Anledningen till detta är för att gruppen ska lära känna varandra mer och känna lugnare miljö vilket i sin tur kan hjälpa hela gruppen att agera lugnare när du tar av allt.

    Lämna en kommentar:


  • HåE
    svarade
    Kan vara så att det är för ljust i rummet så dom ser ut. Det kan räcka för att firrarna ska få panik. Kan också vara en ide att täcka för en eller bägge sidorutorna på karet och eventuellt ge dom mera gömställen om så behövs. Detta brukar ge firrarna extra trygghet. En till sak som kan spä på detta beteende är att du har för lite fisk i karet.

    Lämna en kommentar:


  • Per P
    startade ett ämne Mina fiskar "kör ihjäl sig" !!!

    Mina fiskar "kör ihjäl sig" !!!

    Hjälp!!
    Har i mitt kar på 400L ett gäng röd-zebror, golden, elongatus mm
    Har på sista tiden fått ett jätteproblem som gjort att ett 20-tal av mina fiskar dött!!
    Helt utan anledning kan en fisk börja simma som en idiot i karet med resultat att flera av dom andra hänger på, dom kör in i glasrutorna så det smäller och dom dör...
    Verkar som att dom blir livrädd men för vad?
    Jag kan stå och titta på dom i flera minuter utan att nåt händer men sen plötsligt verkar mer eller mindre alla bli livräda och simmar i panik hit och dit!!
    Har någon en förklaring på detta beteende för snart har jag inga fiskar kvar
Arbetssätt...