Vad är det för fel på fisken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Walak
    Användare
    • maj 2010
    • 40

    Vad är det för fel på fisken

    Det ser ut som det ruttnar bakom fenan på sidan är det någon som är smittsamt så jag behöver dra iväg och köpa medicin? för nu är det den 3 fisk som har fått detta symtom och dom 2 andra har död.


  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Det där ser ut som parasit/bakterieangrepp och det borde du medicinera. Det du kan börja med är att ha lite salt i akvariet om du inte redan har det.

    Medicinera med
    Waterlife Octozin
    eller/och
    EasyLife Multicura

    Gör oftare vattenbyten och tillsätt gärna Happy Life vid vattenbytena. Eftersom fler fiskar drabbats så ska du nog medicinera i huvudkaret för att minimera risken att fler drabbas. Hade det endast handlat om en fisk så hade mitt råd varit att lyfta ut fisken och ha den i ett separat medicineringsakvarium.

    Förebygg med
    Happy Life
    Senast redigerad av StefanL; 05 juni 2010, 11:56.

    Kommentar

    • Tony Tiger
      Användare
      • december 2009
      • 182

      #3
      Ursprungligen postat av StefanL
      Det där ser ut som parasit/bakterieangrepp och det borde du medicinera. Det du kan börja med är att ha lite salt i akvariet om du inte redan har det.

      Medicinera med
      Waterlife Octozin
      eller/och
      EasyLife Multicura

      Gör oftare vattenbyten och tillsätt gärna Happy Life vid vattenbytena. Eftersom fler fiskar drabbats så ska du nog medicinera i huvudkaret för att minimera risken att fler drabbas. Hade det endast handlat om en fisk så hade mitt råd varit att lyfta ut fisken och ha den i ett separat medicineringsakvarium.

      Förebygg med
      Happy Life
      Om man ska salta karet vid ex. bettskador hur mycke och vad för salt bör man ha i ett 480l??
      1000l CA..... i trappen!!!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Personligen använder jag Axal salttabletter som finns att köpa i säck på Granngården.

        Använder oftast salt vid sjukdomssymptom och då brukar jag lägga ned en tablett per 100L akvarievatten. Någon enstaka gång kan jag lägga ned salt utan att se symptomer...men endast i samband med vattenbyten.

        Prova dig fram, men ett råd är att använda sunt förnuft och att hellre underdosera än att riskera att överdosera.

        Kommentar

        • Tony Tiger
          Användare
          • december 2009
          • 182

          #5
          Ursprungligen postat av StefanL
          Personligen använder jag Axal salttabletter som finns att köpa i säck på Granngården.

          Använder oftast salt vid sjukdomssymptom och då brukar jag lägga ned en tablett per 100L akvarievatten. Någon enstaka gång kan jag lägga ned salt utan att se symptomer...men endast i samband med vattenbyten.

          Prova dig fram, men ett råd är att använda sunt förnuft och att hellre underdosera än att riskera att överdosera.
          Vad kan en tablett motsvara på en höft?? En Tsk/Msk??
          Vanligt bordssalt lr?? Med lr utan jod??
          1000l CA..... i trappen!!!

          Kommentar

          • diskus
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 276

            #6
            Tonys fråga om salt kanske besvaras här:



            Men vid angrepp/sår skulle jag dubbla dosen, minst! (jodfritt)
            Lite diskus, mal & malawi bilder
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Ursprungligen postat av Tony Tiger
              Vad kan en tablett motsvara på en höft?? En Tsk/Msk??
              Vanligt bordssalt lr?? Med lr utan jod??
              En matsked...i runda slängar.

              Ett vanligt råd är att man använder salt utan jod, men jag vet de som använder med jod också utan problem. Man ska dock vara medveten om att bordssalt innehåller klumpförebyggande medel och annat krafs som kanske inte alltid är så nyttigt. Ren salt funkar bäst...

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Botade sår på just malawi för en tid sen med 2,5 kg salt i en 600-burk. Inga problem!
                Men om fisken på bilden har vanligt bit-sår är jag tveksam till. Finns en del läbbiga sjukdomar som gör hål på fisken.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                Arbetssätt...