benthochromis tricoti/ hoori

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Eldnor
    svarade
    Fisk j--lar

    Jaha, Benthocromis är sannerligen en utmaning på "fiskfronten". Mina fick nytt akvarie i början av sommaren, givetvis fick jag problem med vattnet och en grym massa alger. Hannaena har färgat som sillar sedan dess, honorna har ruvar luftbubblor.

    För några veckor sedan skaffade jag mig en Giraffnosmal, den fick bo med "sillarna". Han har röjt runt och vänt på varenda sandkorn skulle jag tro. Dessutom har han tagit det enda gömstället till sitt. Så man kanske kan tycka att det skulle vara lite stressande för "sill-rackarna", men inte då. Till helgen färgade dom för fullt och en hane spelar allt vad han kan. Nu är det dock den mindre hannen som verkar ha egenheten att vilja slåss med den större hannen och spela för honorna. Den större hannen var mer lagd åt andra hållet, så det får ses som ett framsteg.

    Eftersom detta är ett gripande efter halmstrån kan jag nu meddela att honorna har olika ätbeteende nu, det har varit lika förrut. Dom har också upphört med luftruvandet. Men åter till ätandet. Den ena äter som tidigare, den andra väljer mindre bitar och håller munnen mera stängd, hon har också en liten "skuffe", som våra grannar i sydväst skulle uttrycka det. Det är inte supertydligt, men det syns. Hon äter ordentligt, men på ett annat sätt. Hade hon varit en vanlig fisk hade jag varit säker på "tugg", men med dessa är inget säkert.

    Jag skall intensivgranska henne ikväll ihop med en kamrat så får vi se om det är ytterligare ett tricoti-hjärnspöke.....

    Lämna en kommentar:


  • Eldnor
    svarade
    Tips från danskarna...

    Han skriver såhär:
    Jeg fodrer nu 6 gange om dagen med bosmider, frossen cyclops, artemia, cyclops eze, og tropical flagefoder( pulveriseret)


    Han försökte ruska efter 10 dagar, men då dog ynglen. När han lät dom gå tiden ut så klarade dom sig. Han försökte flytta till yngelkar, men då spottade dom. De gick i ett sällskapskar. De verkade leka hela tiden...

    Sammanfattningsvis:
    Artakvarium, flera matningar om dan och låt dom gå tiden ut, hans verkade knipa bra.

    Kanske skall man ta ut hannarna och låta honorna äta upp sig. Hur som helst blir det foderautomat-inköp....

    Lämna en kommentar:


  • Anders i Askim
    svarade
    Kanon Eldnor, ser fram emot både bilder och information.

    Lämna en kommentar:


  • Eldnor
    svarade
    Foto?

    Ja nu är det så att jag är lika händig med en kamera som en fingerlös tvärflöjt-ist eller vad det nu kan heta. Min svåger har dock varit och fotata lite, skall se om jag kan få lite bilder av honom...

    Lämna en kommentar:


  • Eldnor
    svarade
    Bubblor och så...

    I det andra karet så tuggade dom aldrig luft, men i detta gör bägge det. Läste om en kille i Australien som hade drat upp yngel, han hade satt ett plastnät strax under ytan så att dom inte kunde tugga luftbubblor. Ingen aning om det hjälper, konstigt är det.

    Har mailat nån kille i USA som också dragit upp yngel och frågat lite om foder och så där, vi får se om han svarar.

    Skall kolla lite på Danskarnas forum också.

    Lämna en kommentar:


  • DKthim
    svarade
    Hej

    I kan måske spørge Michael A på den danske cichlids forum, han har Benthochromis Tricoti.

    Lämna en kommentar:


  • Anders i Askim
    svarade
    Ursprungligen postat av Eldnor
    Min lilla hanne är kung i detta karet, han har grävt en stor grop och spelar ständigt.
    Någon som har en aning om varför dom ruvar luft?
    Hej!
    Hade varit kul med lite bilder på Kungen!

    Har en hona som tuggar luft och jag blir inte klok på varför?!
    I det fria går de på djupt vatten så lufttuggande borde vara uteslutet.

    Lämna en kommentar:


  • Eldnor
    svarade
    Nya grejer

    Flyttade ju mina till ett annat kar för nån månad sedan. Min lilla hanne är kung i detta karet, han har grävt en stor grop och spelar ständigt. Den större hannen gömmer sig mest. Jag har öst i mysis, dock bara en gång om dan. Honorna har börjar ruva luftbubblor nu, det har jag aldrig sett dom göra förrut. Dom går upp till ytan och tar in luftbubblor som dom sedan håller i munnen. Jag har hört om det tidigare, men som sagt aldrig sett det hos mina. Kanske är det inget, jag har en tendens att lägga märke till beteendeförändringar hos dessa firrar, det vore ju så trevligt med tillökning. Någon som har en aning om varför dom ruvar luft?
    Senast redigerad av Eldnor; 26 juni 2010, 06:03.

    Lämna en kommentar:


  • Anders i Askim
    svarade
    Ursprungligen postat av Eldnor
    I Konings bok "Tanganyikaciklidernas hemligheter" skriver han att dom är Plankton-filtrerare som äter zoo-plankton. Man kan tolka det som att dom helt enkelt är strömmingar. Zoo-plankton är proteinrikt, strömmingar har korta tarmar, maten passerar snabbt, dom äter ofta. Detta är förståss ovetenskapliga gissningar, men ändå.

    Tricket borde alltså vara massor av artemia och frysfoder, flera gånger om dagen.

    Tyvärr går mina i en lokal och matningsmöjligheterna är begränsade. Jag har provat en automat 4 ggr/dag, all mat försvinner. Nu har dom ju nyligen flyttat så jag funderar på en ny lösning. Jag har en artemia-automat men tror inte den kan producera tillräckligt. Just nu fångar jag massor av mysis och matar med.
    Då skall jag testa och köra ett proteinrikare foder på mina plus fler matningar per dag. Snart är det semester så det finns ingen anledning annat än slöhet att inte oxå köra tätare vattenbyten.
    Bra information Eldnor sådant uppskattas.

    Lämna en kommentar:


  • Eldnor
    svarade
    Meny

    I Konings bok "Tanganyikaciklidernas hemligheter" skriver han att dom är Plankton-filtrerare som äter zoo-plankton. Man kan tolka det som att dom helt enkelt är strömmingar. Zoo-plankton är proteinrikt, strömmingar har korta tarmar, maten passerar snabbt, dom äter ofta. Detta är förståss ovetenskapliga gissningar, men ändå.

    Tricket borde alltså vara massor av artemia och frysfoder, flera gånger om dagen.

    Tyvärr går mina i en lokal och matningsmöjligheterna är begränsade. Jag har provat en automat 4 ggr/dag, all mat försvinner. Nu har dom ju nyligen flyttat så jag funderar på en ny lösning. Jag har en artemia-automat men tror inte den kan producera tillräckligt. Just nu fångar jag massor av mysis och matar med.

    Lämna en kommentar:


  • Anders i Askim
    svarade
    Kanon info!

    Ursprungligen postat av Eldnor
    Det är lite om mina erfarenheter, för vad det nu är värt
    Alltid bra med andras erfarenheter när man själv famlar i mörker.
    Mat tipset snor jag direkt dvs. fler matningar per dag.

    Man kan fundera på vilken sorts plankton fisken äter i det fria.
    Är det djur eller växtplankton som finns i sjön på 60-100 meters djup?

    Detta borde ha stor betydelse, någon som vet?

    Lämna en kommentar:


  • Eldnor
    svarade
    Ajaj, jag som hoppats få tips...

    Men jag köpte ett par i Nol för sådär 2 år sedan. Dom hade jag 8-9 månader ihop med Foai:er. sesan kom Foaierna i lektagen och då fick dom flytta. Honan klarade inte flytten tyvärr, så nu gick det en singelhanne kvar. Innan dess hade jag sett hanen spela och han hade börja färga på lite.

    Några månader senare fick jag möjlighet att beställa två stora honor. När dom gått själva ett tag så stoppade jag i hannen som då ännu var mindre än honorna. Han började äta i ren panik och växte fort ikapp. Nu är han en ståtlig firre kan jag säga. Han blev dock snabbt rätt elak mot honorna, så han fick flytta ett tag. Jag fick tag i en lite hanne som strykfisk och provade, han började också äta som en häst och kämpar på bra. Hannara slåss inte nämnvärt men kan vara rätt tuffa mot honorna ibland.

    Mina gör inte panikrusningar annat än när jag försöker fånga dom. Då skall man inte luta sig över akvariet för dom kommer som projektiler. Jag brukar tömma ut hälften av vattnet för då får dom inte sån fart. Jag har haft dom relativt själva i 540 liter, med en kraftig pump. Det har inte varit några problem. Typus-malar och en L190 samt ett calvus-par har gått ihop med dom.

    Jag matar en gång om dan och skippar söndagar, mysis, frusen artemia, diskusgranulat och räkmix. Dom är inte kräsna. Senaste tiden har jag mata fyra gånger om dan, granulat och torkad artemia. Läste om en kille i Danmark och han hade regelbunden lek på sina. Han matade 6 ggr/dag med levande och fryst. Jag tror att det är hemligheten, dom är väl plankton-ätare i naturen och käkar väl i ett.

    Har precis flyttat dom till ett nytt kar, 390 liter. Det står mer avskillt och inget direkt dagsljus. Har inte börjat tokmata annat än med mängder av nyfångad mysis. Kanske blir det också artemia-bombning vad det lider.

    Mina hannar spelar varje dag så dom har ju vad som krävs...

    Det närmaste jag har varit en lek är att den stora hannen en dag spelade mer intensivt för en av honorna samtidigt som han jagade bort den andra och den extra hannen så fort dom visade sig. Tyvärr blev det inget tugg.

    Jag tycker inte att dom är vare sig speciellt känsliga eller nervösa, när jag flyttade dom så hoppade hannarna ut på golvet, då la jag tillbaka dom i hinken och dom verkar oberörda.

    Det är lite om mina erfarenheter, för vad det nu är värt

    Lämna en kommentar:


  • Anders i Askim
    svarade
    Ursprungligen postat av Eldnor
    Anders i Askim, såg att du hade några yngel. Är de födda hos dig? I så fall bugar jag mig djupt.

    Jag har själv 2+2 i ungefär samma storlek. Mina hannar är nog sugna, men honorna kommer liksom inte riktigt igång. Jag skulle uppskatta några tips. Vad har du för foder, hur ofta matar du, hur ofta leker dom,vattenbyten osv. Det skulle vara mycker intressant att höra, åtminstone för mig.
    Du kan spara på bugningen en stund.

    Fiskarna (3st stora) går som tåget men det där lilla extra vill inte infinna sig.
    Så när jag fick chans på 4 cm stora så tog jag den.
    Dels för att se om fler kunde trigga gruppen ytterliggare alt. få en stör fisk i gruppen.
    Jag har aldrig sett aggresioner utanför den egna arten vilket är ovanligt för en ciklid.
    Matar 2 ggr/dag med nyckläkt artemia och räkmix. Byter h2o 1 gång i veckan runt 35-40%.

    Hög vattenkvalitet är viktig har jag märkt, kör 3 st olika filter system och peppar/peppar inga tokrusningar eller nervösa fiskar.

    Eldnor vad har du för erfarenheter såhär långt med dina?

    Lämna en kommentar:


  • Eldnor
    svarade
    En liten undran

    Anders i Askim, såg att du hade några yngel. Är de födda hos dig? I så fall bugar jag mig djupt.

    Jag har själv 2+2 i ungefär samma storlek. Mina hannar är nog sugna, men honorna kommer liksom inte riktigt igång. Jag skulle uppskatta några tips. Vad har du för foder, hur ofta matar du, hur ofta leker dom,vattenbyten osv. Det skulle vara mycker intressant att höra, åtminstone för mig.

    Lämna en kommentar:


  • Anders i Askim
    svarade
    [QUOTE Anders i Askim < Du som redan har dom hemma, hur många har du och i hur stort akvarium?[/QUOTE]

    1+2 17 - 15 cm + 3 st yngel.
    Samtliga går i 540l.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...