benthochromis tricoti/ hoori

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nike69
    Användare
    • augusti 2005
    • 172

    benthochromis tricoti/ hoori

    Jag går i funderingar att införskaffa benthochromis till mitt stora kar.
    Är det någon som kan förklara skillnaden mellan tricoti och hoori ?( om det är någon)
    Och vad bör man tänka på om man ska ha dessa featherfins? går dom att ha med andra ciklider osv...
    tacksam för alla era råd och erfarenheter / Niklas
    Fisk gör dig smart !

    / Niklas
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av nike69
    Jag går i funderingar att införskaffa benthochromis till mitt stora kar.
    Är det någon som kan förklara skillnaden mellan tricoti och hoori ?( om det är någon)
    Och vad bör man tänka på om man ska ha dessa featherfins? går dom att ha med andra ciklider osv...
    tacksam för alla era råd och erfarenheter / Niklas
    Skillnaden ger jag mig inte på det får någon annan göra.

    Men tricoti om vi nu kallar den det så är en fantastisk fisk.
    Lugn, ibland lite sävlig, nyfiken och vid parning en riktig järnkamin.

    Har haft oräkerligt antal ciklider men ingen är som tricotin.

    Sällskap är inga problem bara inte tricotin får stryk, då ryker hanens vackra/häftiga fenstrålar.
    Så snälla kompisar och tricotin som solitär så har du en kanon balja.

    Håller själv mina med Lamprichthys och X. papilio Msalaba
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #3
      Dom är stresskänsliga, kan få spelet och slå sig fördärvade.
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • nike69
        Användare
        • augusti 2005
        • 172

        #4
        Jag får tacka för informationen.

        Anders i Askim < Du som redan har dom hemma, hur många har du och i hur stort akvarium?
        Fisk gör dig smart !

        / Niklas

        Kommentar

        • THORLEIF
          Användare
          • april 2007
          • 406

          #5
          Der skulle være lidt mere om foreskellen her:

          og lidt flere billeder her:
          hejsa på Michaels opfordring "lækker" jeg lige et par billeder af mine kommende fisk jeg er ikke sikker på om de hedder det ene eller andet, men det kan Micha

          mvh
          Carsten
          Senast redigerad av THORLEIF; 02 juni 2010, 13:29.
          Dansk Tanganyika Forum:
          http://www.tago.dk/forum/
          Lake Tanganyika på Facebook:
          http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
          Video fra Tanganyika-søen
          http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #6
            [QUOTE Anders i Askim < Du som redan har dom hemma, hur många har du och i hur stort akvarium?[/QUOTE]

            1+2 17 - 15 cm + 3 st yngel.
            Samtliga går i 540l.
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • Eldnor
              Användare
              • juni 2008
              • 99

              #7
              En liten undran

              Anders i Askim, såg att du hade några yngel. Är de födda hos dig? I så fall bugar jag mig djupt.

              Jag har själv 2+2 i ungefär samma storlek. Mina hannar är nog sugna, men honorna kommer liksom inte riktigt igång. Jag skulle uppskatta några tips. Vad har du för foder, hur ofta matar du, hur ofta leker dom,vattenbyten osv. Det skulle vara mycker intressant att höra, åtminstone för mig.

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • februari 2008
                • 1032

                #8
                Ursprungligen postat av Eldnor
                Anders i Askim, såg att du hade några yngel. Är de födda hos dig? I så fall bugar jag mig djupt.

                Jag har själv 2+2 i ungefär samma storlek. Mina hannar är nog sugna, men honorna kommer liksom inte riktigt igång. Jag skulle uppskatta några tips. Vad har du för foder, hur ofta matar du, hur ofta leker dom,vattenbyten osv. Det skulle vara mycker intressant att höra, åtminstone för mig.
                Du kan spara på bugningen en stund.

                Fiskarna (3st stora) går som tåget men det där lilla extra vill inte infinna sig.
                Så när jag fick chans på 4 cm stora så tog jag den.
                Dels för att se om fler kunde trigga gruppen ytterliggare alt. få en stör fisk i gruppen.
                Jag har aldrig sett aggresioner utanför den egna arten vilket är ovanligt för en ciklid.
                Matar 2 ggr/dag med nyckläkt artemia och räkmix. Byter h2o 1 gång i veckan runt 35-40%.

                Hög vattenkvalitet är viktig har jag märkt, kör 3 st olika filter system och peppar/peppar inga tokrusningar eller nervösa fiskar.

                Eldnor vad har du för erfarenheter såhär långt med dina?
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • Eldnor
                  Användare
                  • juni 2008
                  • 99

                  #9
                  Ajaj, jag som hoppats få tips...

                  Men jag köpte ett par i Nol för sådär 2 år sedan. Dom hade jag 8-9 månader ihop med Foai:er. sesan kom Foaierna i lektagen och då fick dom flytta. Honan klarade inte flytten tyvärr, så nu gick det en singelhanne kvar. Innan dess hade jag sett hanen spela och han hade börja färga på lite.

                  Några månader senare fick jag möjlighet att beställa två stora honor. När dom gått själva ett tag så stoppade jag i hannen som då ännu var mindre än honorna. Han började äta i ren panik och växte fort ikapp. Nu är han en ståtlig firre kan jag säga. Han blev dock snabbt rätt elak mot honorna, så han fick flytta ett tag. Jag fick tag i en lite hanne som strykfisk och provade, han började också äta som en häst och kämpar på bra. Hannara slåss inte nämnvärt men kan vara rätt tuffa mot honorna ibland.

                  Mina gör inte panikrusningar annat än när jag försöker fånga dom. Då skall man inte luta sig över akvariet för dom kommer som projektiler. Jag brukar tömma ut hälften av vattnet för då får dom inte sån fart. Jag har haft dom relativt själva i 540 liter, med en kraftig pump. Det har inte varit några problem. Typus-malar och en L190 samt ett calvus-par har gått ihop med dom.

                  Jag matar en gång om dan och skippar söndagar, mysis, frusen artemia, diskusgranulat och räkmix. Dom är inte kräsna. Senaste tiden har jag mata fyra gånger om dan, granulat och torkad artemia. Läste om en kille i Danmark och han hade regelbunden lek på sina. Han matade 6 ggr/dag med levande och fryst. Jag tror att det är hemligheten, dom är väl plankton-ätare i naturen och käkar väl i ett.

                  Har precis flyttat dom till ett nytt kar, 390 liter. Det står mer avskillt och inget direkt dagsljus. Har inte börjat tokmata annat än med mängder av nyfångad mysis. Kanske blir det också artemia-bombning vad det lider.

                  Mina hannar spelar varje dag så dom har ju vad som krävs...

                  Det närmaste jag har varit en lek är att den stora hannen en dag spelade mer intensivt för en av honorna samtidigt som han jagade bort den andra och den extra hannen så fort dom visade sig. Tyvärr blev det inget tugg.

                  Jag tycker inte att dom är vare sig speciellt känsliga eller nervösa, när jag flyttade dom så hoppade hannarna ut på golvet, då la jag tillbaka dom i hinken och dom verkar oberörda.

                  Det är lite om mina erfarenheter, för vad det nu är värt

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • februari 2008
                    • 1032

                    #10
                    Kanon info!

                    Ursprungligen postat av Eldnor
                    Det är lite om mina erfarenheter, för vad det nu är värt
                    Alltid bra med andras erfarenheter när man själv famlar i mörker.
                    Mat tipset snor jag direkt dvs. fler matningar per dag.

                    Man kan fundera på vilken sorts plankton fisken äter i det fria.
                    Är det djur eller växtplankton som finns i sjön på 60-100 meters djup?

                    Detta borde ha stor betydelse, någon som vet?
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    • Eldnor
                      Användare
                      • juni 2008
                      • 99

                      #11
                      Meny

                      I Konings bok "Tanganyikaciklidernas hemligheter" skriver han att dom är Plankton-filtrerare som äter zoo-plankton. Man kan tolka det som att dom helt enkelt är strömmingar. Zoo-plankton är proteinrikt, strömmingar har korta tarmar, maten passerar snabbt, dom äter ofta. Detta är förståss ovetenskapliga gissningar, men ändå.

                      Tricket borde alltså vara massor av artemia och frysfoder, flera gånger om dagen.

                      Tyvärr går mina i en lokal och matningsmöjligheterna är begränsade. Jag har provat en automat 4 ggr/dag, all mat försvinner. Nu har dom ju nyligen flyttat så jag funderar på en ny lösning. Jag har en artemia-automat men tror inte den kan producera tillräckligt. Just nu fångar jag massor av mysis och matar med.

                      Kommentar

                      • Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • februari 2008
                        • 1032

                        #12
                        Ursprungligen postat av Eldnor
                        I Konings bok "Tanganyikaciklidernas hemligheter" skriver han att dom är Plankton-filtrerare som äter zoo-plankton. Man kan tolka det som att dom helt enkelt är strömmingar. Zoo-plankton är proteinrikt, strömmingar har korta tarmar, maten passerar snabbt, dom äter ofta. Detta är förståss ovetenskapliga gissningar, men ändå.

                        Tricket borde alltså vara massor av artemia och frysfoder, flera gånger om dagen.

                        Tyvärr går mina i en lokal och matningsmöjligheterna är begränsade. Jag har provat en automat 4 ggr/dag, all mat försvinner. Nu har dom ju nyligen flyttat så jag funderar på en ny lösning. Jag har en artemia-automat men tror inte den kan producera tillräckligt. Just nu fångar jag massor av mysis och matar med.
                        Då skall jag testa och köra ett proteinrikare foder på mina plus fler matningar per dag. Snart är det semester så det finns ingen anledning annat än slöhet att inte oxå köra tätare vattenbyten.
                        Bra information Eldnor sådant uppskattas.
                        Mvh Anders
                        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                        Kommentar

                        • Eldnor
                          Användare
                          • juni 2008
                          • 99

                          #13
                          Nya grejer

                          Flyttade ju mina till ett annat kar för nån månad sedan. Min lilla hanne är kung i detta karet, han har grävt en stor grop och spelar ständigt. Den större hannen gömmer sig mest. Jag har öst i mysis, dock bara en gång om dan. Honorna har börjar ruva luftbubblor nu, det har jag aldrig sett dom göra förrut. Dom går upp till ytan och tar in luftbubblor som dom sedan håller i munnen. Jag har hört om det tidigare, men som sagt aldrig sett det hos mina. Kanske är det inget, jag har en tendens att lägga märke till beteendeförändringar hos dessa firrar, det vore ju så trevligt med tillökning. Någon som har en aning om varför dom ruvar luft?
                          Senast redigerad av Eldnor; 26 juni 2010, 06:03.

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            #14
                            Ursprungligen postat av Eldnor
                            Min lilla hanne är kung i detta karet, han har grävt en stor grop och spelar ständigt.
                            Någon som har en aning om varför dom ruvar luft?
                            Hej!
                            Hade varit kul med lite bilder på Kungen!

                            Har en hona som tuggar luft och jag blir inte klok på varför?!
                            I det fria går de på djupt vatten så lufttuggande borde vara uteslutet.
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            • DKthim
                              Användare
                              • oktober 2008
                              • 16

                              #15
                              Hej

                              I kan måske spørge Michael A på den danske cichlids forum, han har Benthochromis Tricoti.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...