Yngelfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zl1ng3r
    Användare
    • december 2009
    • 71

    Yngelfråga

    Som rubriken säger. Jag har ett tiotal demasoni i storlek 4-6cm samt ett 30tal i storlek 2-2.5cm..
    Kan man köra dessa ihop eller finns risken att de större tar de mindre?
    Känner inte riktigt för att bli av med kanske mer än hälften.
    1167 liter malawi
  • endymion

    #2
    Det funkar säkert. Men nackdelen är att de stora kommer hämma tillväxten på de mindre.

    Kommentar

    • Zl1ng3r
      Användare
      • december 2009
      • 71

      #3
      Det är såpass ja.. För jag är lite i behov av det karet alla små går i för nya så jag hade hoppats på att kunna köra ner alla i ett 120 tills de är stora nog att säljas/bytas/inplanteras i mitt stora. Får väl kanske ta o avvakta ett tag till då.
      1167 liter malawi

      Kommentar

      • Bjorn
        Användare
        • oktober 2009
        • 939

        #4
        Ursprungligen postat av endymion
        Det funkar säkert. Men nackdelen är att de stora kommer hämma tillväxten på de mindre.
        Gäller det just Demasoni eller rent allmänt?

        Min erfarenhet är att ju större akvarie och ju större andra fiskar mina Malawi-yngel går med ju snabbare växter dom. När jag släpper ut dom ur yngelburarna i 120 L så ökar tillväxten och när dom är en 3-4cm och jag släpper ut dom från 60L eller 120L till 240L eller 450L så växer de något helt otroligt!!
        Newbie December 2009
        Malawi: 450 liter
        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

        Järfälla/Stockholm

        Kommentar

        • Zl1ng3r
          Användare
          • december 2009
          • 71

          #5
          Björn.. Den tanken med att de växer lite snabbare hade jag också eftersom det i nuläget går lite för många yngel i en för liten balja. Det man är lite rädd för är att de stora ska smaska i sig de små. Eller är det för liten skillnad på dem nu kanske.
          Gäller väl mest malawi i allmänt. Fast jag har dock väldigt ofta 2 eller 3 demasonihonor som går med tugg ungefär samtidigt vilket är väldigt trevligt. Det går dock inte att ta vara på allt men man vill ju ha en del av det.
          1167 liter malawi

          Kommentar

          • Bjorn
            Användare
            • oktober 2009
            • 939

            #6
            Satt i samma situation som dig för ett tag sedan, det blev för fullt i yngelakvarierna, och lösningen blev att låta de största få gå och växa till sig i de större akvarierna.

            Släppte först ner ett ensamt yngel på ca 3cm för att se vad som hände, och var rätt nervös för att det skulle tas för mat. Blev överraskad av att se att ynglet inte försökte undvika de andra fiskarna, som var snabbt framme för att undersöka det.... bl.a. min största delfinciklid (som gärna mumsar i sig nyspottade yngel), med resultat att ynglet simmade undan en liten bit bara och vände sig om med en kaxig attityd!

            Har nu släppt ner yngel av Polit, Azureus, Golden, och nu senast Aulonocara Maulana (inringade på bilden nedan) i mitt 450L (senast för ett par veckor sedan), och det går jättebra! De minsta ynglen håller lite löst ihop och verkar trivas ca 1/3 från botten, visar ingen tecken på att villja gömma sig (heller tvärt om) och de bryr sig knappt om de större fiskarna.

            Efter det så har jag gjort likadant med 3-4cm stora yngel av Marigold och Azureus i grabbens 220L med samma succé-resultat.

            En helt annan sak:
            Fick lite panik när jag satt och skrev detta... hörde plöttsligt hur det droppade och läckte vatten! Såg för mig att jag skulle få 450L vatten ut på parketten och sprang ut i vardagsrummet! *PUST* Alla akvarierna är dock fortfarande helt täta... Det visade sig att grannen över har lyckats skapa stopp i avloppet och fått översvämming med resultat att det läckte ner i mitt ena badrum.
            Newbie December 2009
            Malawi: 450 liter
            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

            Järfälla/Stockholm

            Kommentar

            • Zl1ng3r
              Användare
              • december 2009
              • 71

              #7
              Då vet jag vad jag har att göra i helgen då.. Att flytta alla småttingar till de lite större o få iaf ett kar tomt till nästa generation som är på väg.
              Tur det va grannen som fick stopp då hehe
              1167 liter malawi

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Jag försöker om det är möjligt att ha fisk upp till 4 cm med maximalt 1 cm skillnad i storlek. Över 4 cm kan man gå upp lite i storleksskillnad. Har man därimot möjlighet att ha enstaka yngel ihop med stora växer de bättre. Provar man istället att släppa i 20 st yngel under en grupp vuxna kommer man se att de växer sämre än i ett yngelkar.

                Kommentar

                • Bjorn
                  Användare
                  • oktober 2009
                  • 939

                  #9
                  Hur har det gått med yngelflytten?
                  Newbie December 2009
                  Malawi: 450 liter
                  Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                  Järfälla/Stockholm

                  Kommentar

                  Arbetssätt...