Metriaclima callainos och Melanochromis chipokae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    Metriaclima callainos och Melanochromis chipokae

    Undrar av er som har eller haft erfarenheter av dessa två arter hur de är? Beteende? Lättlekta? Svåra att hålla?

    Tänkte skaffa en grupp av 5 fiskar till mitt 420 liters akvarium och funderar på någon av dessa två. Har ganska tuffa mbunas och Haplisar i akvariumet. Har också funderat lite på Melanochromis cyaneorhabdos, som om ni har några tips om denna, så även de tacksamt emot
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    #2
    Vet inte om du redan kollat igenom beskrivningarna för dessa arter i vårt Artregister. Annars kanske du kan få lite tips därifrån:

    Metriaclima callainos
    Melanochromis chipokae
    Melanochromis cyaneorhabdos
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • Museo12
      Användare
      • oktober 2005
      • 153

      #3
      Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
      Vet inte om du redan kollat igenom beskrivningarna för dessa arter i vårt Artregister. Annars kanske du kan få lite tips därifrån:

      Metriaclima callainos
      Melanochromis chipokae
      Melanochromis cyaneorhabdos
      Jo, jag har kollat där och googlat, men ibland kan det vara kul att fråga vilka erfarenheter som folk här på forumet har eller har haft.

      Kommentar

      • Bävern
        Användare
        • mars 2010
        • 18

        #4
        Hej!

        callainos har jag ingen erfarenhet av men tyvärr av chipokae som jag kan ge en personlig bild av.

        I ett 200 l Malawi kar hade jag bl a några chipokae. OBS HADE. Det var en del av min första Malawi set-up som höll på att bli också den sista. Varför - Jo, de var mycket aggressiva och trängde undan de andra (bl a calliptera) upp till ytan. Förmodligen skapade de stressymptom på de andra fiskarna så att bukvattensot uppstod. Jag fick en cirkus i akvariet med medicinering-döda växter-ja, du vill inte höra mer.... Jag var mycket nära att lägga ner!

        Förmodligen går det att skapa en miljö för chipokae som gör dem lugnare men inget jag vill rekommendera för nybörjare. Mina lekte och fick yngel men jag kommer ALDRIG att skaffa chipokae igen.
        Mvh
        Thomas
        PS har nu ett Malawi och ett Tanganyika kar som fungerar perfekt! (tack Niclas).DS

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          Ursprungligen postat av Bävern
          Förmodligen går det att skapa en miljö för chipokae som gör dem lugnare men inget jag vill rekommendera för nybörjare. Mina lekte och fick yngel men jag kommer ALDRIG att skaffa chipokae igen.
          Mvh
          Thomas
          PS har nu ett Malawi och ett Tanganyika kar som fungerar perfekt! (tack Niclas).DS
          Det beror på för litet akvarium, chipokae är inte speciellt aggressiv i jämförelse med många andra mbunas däremot blir den stor, bland de största i hela mbuna-gruppen
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          Arbetssätt...