Natalciklid (Oreochromis mossambicus)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin_B
    Användare
    • maj 2010
    • 3

    Natalciklid (Oreochromis mossambicus)

    Har ett par Natalciklider som säljaren sa var en hona och en hane, men som senare visade sig vara två hanar. Nu har de växt en aning (15-20cm) Letar efter honor till dessa pojkar, men det verkar helt hopplöst att hitta honor i lite storlek. Någon som har någon bra lösning på mitt lilla problem?
  • endymion

    #2
    Välkommen till forumet. Det är inte alltid lätt att få tag på denna fisk. Oftast kan det funka att bara vänta. Djurmagazinet i Jönköping hade denna fisk inne sist jag var där men jag tror bara att det var stora hanar.

    Kommentar

    • Karin_B
      Användare
      • maj 2010
      • 3

      #3
      Tack så mycket.
      Jo, de har inte varit helt enkelt att hitta några. Men får väl ta mig en tur till Jönköping snart igen å kika. Tack för tipset.

      Kommentar

      • Zl1ng3r
        Användare
        • december 2009
        • 71

        #4
        Har du kollat med Kent i Nol?
        1167 liter malawi

        Kommentar

        • bossep
          Användare
          • januari 2013
          • 2352

          #5
          Eftersom jag odlar Oreochromis kommersiellt kan jag kanske förklara detta med bara hannar.
          Vi vill inte ha honor då dom ynglar av sig som tusan i dammarna och bromsar utvecklingen på dom andra. Det blir tusenbröder. Eftersom honorna inte växer lika fort som hanarna så blir också Kg priset /m2 lägre. Detta gäller framförallt O mossambicus.
          Därför ger många ynglen hormoner så dom byter sex så det blir runt 90% hanar.
          Jag jobbar i stället med YY hanar och jag får då samma resultat eller bättre.
          Så dina ”Tilapia” kommer nog från någon kommersiell odlare i Asien eller så.
          Webmaster för Ciklid.org.
          Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av bossep
            Eftersom jag odlar Oreochromis kommersiellt kan jag kanske förklara detta med bara hannar.
            Vi vill inte ha honor då dom ynglar av sig som tusan i dammarna och bromsar utvecklingen på dom andra. Det blir tusenbröder. Eftersom honorna inte växer lika fort som hanarna så blir också Kg priset /m2 lägre. Detta gäller framförallt O mossambicus.
            Därför ger många ynglen hormoner så dom byter sex så det blir runt 90% hanar.
            Jag jobbar i stället med YY hanar och jag får då samma resultat eller bättre.
            Så dina ”Tilapia” kommer nog från någon kommersiell odlare i Asien eller så.
            En kollega på jobbet odlar tusentals natalciklider. Dessa verkar ge jämn könskvot. Jag tror att han köpt dem i en akvarieaffär, men de var inte jättelätta att få tag på. Jag får fråga.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              En kollega på jobbet odlar tusentals natalciklider. Dessa verkar ge jämn könskvot. Jag tror att han köpt dem i en akvarieaffär, men de var inte jättelätta att få tag på. Jag får fråga.
              Jag tror jag sålde dem till affären som han köpte dem av om jag inte minns fel. Och hos mig gav de också hyffsatt jämn könsfördelning.

              Kommentar

              • bossep
                Användare
                • januari 2013
                • 2352

                #8
                Naturligt så skall det bli ca 50-50.
                endymion eller Ola. Kan ni inte fixa 2 honor till Karin?
                Webmaster för Ciklid.org.
                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #9

                  Kommentar

                  • Karin_B
                    Användare
                    • maj 2010
                    • 3

                    #10
                    Tack så jättemycket för all hjälp och alla svar.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...