Vad för sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chas
    Användare
    • augusti 2009
    • 304

    Vad för sjukdom?

    En av mina Ikola fick ett litet rött sår på "nosen" och hon såg allmänt trött ut så jag flyttade henne till medicinkar och medicinerade med Octozin och saltade. Täckte över akvariet med filtar i 3 dagar. Igår så skulle jag kolla läget och då såg hon ut som på bilden. Vad kan det ha varit för något? Ska jag vara orolig för resten av firrarna? Har inte sett något alls på dom andra.

    Mvh
    http://naistick.wix.com/photo
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    #2
    Undrar

    om medicin akvariet var tomt eller om det fanns sten i det?

    Flyttade en dubbehona till en medicinblaja där jag hade två st stenar. Den ena en lavasten (vass) den andra en corall(vass) Min dubbehona hade liknande skada på huvudet, men ovanför ögonen(pannan). Min gissning är att min dubbe fått panik och toksimmat in i stenarna som var vassa därav skadan på huvudet. detta är bara en gissning, men jag vet inte så mycket om sjukdommar, Men min dubbe blev så från en dag till den andra då den låg död på botten med stor sårskada i pannan.

    Som sagt bara famlar efter orsak till skadan. kanske någon annan har svar på vårt problem?

    Kommentar

    • chas
      Användare
      • augusti 2009
      • 304

      #3
      Det fanns sten i medicinbaljan som dock ej var vass. Så jag tror inte det va det som va problemet. Den hade ju en röd Prick i pannan. Typ som en finne. Det måste ha varit nån parasit eller så. Verkligen asskumt. Jag har absolut ingen erfarenhet av Hål i huvet sjukan eller så. Någon som e bra på sjukdomar? Någon som kan säga om det smittar?

      BTW tack Doohan för input
      http://naistick.wix.com/photo

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Octozin hjälper nog inte mot ett utvärtes sår då det verksamma ämnet är till för syrefria miljöer.

        AquaFuran eller liknande är det som gäller mot bakterier då eller något mot parasiter om man misstänker det.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • chas
          Användare
          • augusti 2009
          • 304

          #5
          Ursprungligen postat av deelay
          Octozin hjälper nog inte mot ett utvärtes sår då det verksamma ämnet är till för syrefria miljöer.
          Aj då. Det skulle jag vetat. Men på Octozin burken står det bla mot "hålsjuka" Antog väl bara att det skulle hjälpa. Då har vi felet där. Då lär jag inte medicinera utan o kolla ordentligt på medicinen hädanefter. Tack för Svar Deelay.
          Om någon av mina andra börjar få symptom så e det AquaFuran för hela slanten
          http://naistick.wix.com/photo

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Octozin i kombination med vitaminer hjälpte mot likartade sår hos mig (uppenbar hålsjuka). Det där ser tyvärr ut som klockren fisktuberkulos (Mycobacterium), men förhoppningsvis är det något annat. Förloppet är för snabbt. Har du inte avlivat den så rekommenderar jag att du gör det.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • laestander
              Användare
              • april 2009
              • 71

              #7
              laestander

              Lite nyfiken. Jag ställer nog en dum fråga nu men dog fisken eller lever han fortfarande ? Framgår inte riktigt i texten.

              Kommentar

              • chas
                Användare
                • augusti 2009
                • 304

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Octozin i kombination med vitaminer hjälpte mot likartade sår hos mig (uppenbar hålsjuka). Det där ser tyvärr ut som klockren fisktuberkulos (Mycobacterium), men förhoppningsvis är det något annat. Förloppet är för snabbt. Har du inte avlivat den så rekommenderar jag att du gör det.
                Vad betyder fisktuberkulos? Är det väldigt smittsamt? Vad menar du med att förloppet är för snabbt? Den Avlivades typ 1/2 minut efter bilden togs.

                Edit: Är detta en artikel om Fisktuberkulosen du menar?



                Ursprungligen postat av laestander
                Lite nyfiken. Jag ställer nog en dum fråga nu men dog fisken eller lever han fortfarande ? Framgår inte riktigt i texten.
                Den Avlivades typ 1/2 minut efter bilden togs. Samt att det var en hona
                Senast redigerad av chas; 28 april 2010, 00:50.
                http://naistick.wix.com/photo

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av chas
                  Vad betyder fisktuberkulos? Är det väldigt smittsamt? Vad menar du med att förloppet är för snabbt? Den Avlivades typ 1/2 minut efter bilden togs.

                  Edit: Är detta en artikel om Fisktuberkulosen du menar?




                  Den Avlivades typ 1/2 minut efter bilden togs. Samt att det var en hona
                  Hej

                  Ja det är en artikel om fisktuberkulos men den verkar lite gammal. Numera tror jag att man säger att det inte går bota. Däremot kan man bli av med förloppet men sjukdomen blir då kronisk. Troligen bär en stor mängd fiskar fisk TB utan att vi vet det.

                  Såren brukar växa under veckor och månader, inte bara ett par dagar. Förhoppningsvis har såret helt enkelt blivit infekterat av något aggressivt "vanligt".

                  SVA hade förut en bild på en centralare med TB som såg ut exakt som din firre, men de har tagit bort den. Annars brukar folk ofta påpeka att dessa sår inte verkar påverka fiskens hälsa speciellt tydligt. Så jag vet inte egentligen om de verkligen är TB, men de är relativt vanliga särskilt på Pelvichachromis (palettciklider)
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 28 april 2010, 11:19.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • chas
                    Användare
                    • augusti 2009
                    • 304

                    #10
                    Tänkte mest uppdatera och berätta att mina övriga Troffar mår bra och ingen har insjuknat som fisken ovan. Känns bra! Tack för svaren! Fisktuberkulos lät väldigt skrämmande!

                    christian
                    Senast redigerad av chas; 15 maj 2010, 17:56.
                    http://naistick.wix.com/photo

                    Kommentar

                    Arbetssätt...