Har jag utrymme till sandlekare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Broddan
    Användare
    • februari 2008
    • 59

    Har jag utrymme till sandlekare?

    Hej!

    Jag har varit otrogen med SA ett bra tag nu men tanganyika suget har börjat komma tillbaka.

    Det akvarium jag funderar på att konvertera till T-ciklider har måtten 120*60*60 cm, alltså cirka 430L.

    Om jag har hela bottenytan fri är det realistiskt att kunna hålla en grupp Enantiopus kielsa/melanogenys eller är det bara att förkasta dessa idéer?

    Jag vet att deras lekgropar kan vara så stora som 50cm men har nån erfarenhet av hur de beter sig om man låter de gå lite trängre?
    Kanske en grupp på 3-4+6-8.

    Vidare undrar jag om tanganyika killin fungerar i mitt akvarie?

    Om detta bara är att glömma kanske nån har nåt förslag på fiskbesättning till ett T-kar i min storlek. Kan väl tillägga att jag inte är så intresserad av Tropheus.

    Tack på förhand
    Hälsningar

    D
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av Broddan
    Hej!

    Jag har varit otrogen med SA ett bra tag nu men tanganyika suget har börjat komma tillbaka.

    Det akvarium jag funderar på att konvertera till T-ciklider har måtten 120*60*60 cm, alltså cirka 430L.

    Om jag har hela bottenytan fri är det realistiskt att kunna hålla en grupp Enantiopus kielsa/melanogenys eller är det bara att förkasta dessa idéer?

    Jag vet att deras lekgropar kan vara så stora som 50cm men har nån erfarenhet av hur de beter sig om man låter de gå lite trängre?
    Kanske en grupp på 3-4+6-8.

    Vidare undrar jag om tanganyika killin fungerar i mitt akvarie?

    Om detta bara är att glömma kanske nån har nåt förslag på fiskbesättning till ett T-kar i min storlek. Kan väl tillägga att jag inte är så intresserad av Tropheus.

    Tack på förhand
    Hej!

    Tanganyika killi fungerar i de flesta akvarier. Dock är den något klen om den inte får gå själv i sitt vattenskikt.
    Att hålla Kilesa i borde fungera dock är akvariet i minsta laget för stora VF/odlat.
    Om du kommer över F1-F2 i lite mindre storlek så att dessa växer till i ditt akvarium så ser jag inga problem.

    En höjdar balja kunde kanske vara
    -2+4 Kilesa.
    -7+7 C.leptosoma (finns många fina) du behöver inte frukta jumbo varianterna
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • Broddan
      Användare
      • februari 2008
      • 59

      #3
      Tack för svar!

      Är inte mitt akvarium lite kort för C.leptosoma? Har ingen erfarenhet av dessa annat än Ad.K böcker.

      Funderade på om killin skulle kunna vara ett bra alternativ till C.leptosoma.

      Gärna mer input...
      Hälsningar

      D

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Broddan
        Tack för svar!

        Är inte mitt akvarium lite kort för C.leptosoma? Har ingen erfarenhet av dessa annat än Ad.K böcker.

        Funderade på om killin skulle kunna vara ett bra alternativ till C.leptosoma.

        Gärna mer input...
        Jag har sett ett akvarium med måtten L x B X H 60 x 20 x 60 med en väl fungerande grupp (1+3) mindre Cyprichromis. Tja, det var allt jag kunde säga i frågan

        Edit: Jo förresten. Paracyprichromis kan du säkert ha 20 stycken i ditt akvarium, men de är rätt trista om ljuset inte är dämpat.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Broddan
          Användare
          • februari 2008
          • 59

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Jag har sett ett akvarium med måtten L x B X H 60 x 20 x 60 med en väl fungerande grupp (1+3) mindre Cyprichromis. Tja, det var allt jag kunde säga i frågan

          Edit: Jo förresten. Paracyprichromis kan du säkert ha 20 stycken i ditt akvarium, men de är rätt trista om ljuset inte är dämpat.
          Bättre än inget

          Nästan så man kan hålla Cyprichromis i nano då?

          Med dämpad belysning och några stora grottor har jag sett dessa (Paracyprichromis) en gång och då var de grymt snygga men för det mesta ser de lite trista ut. Jag inbillar mig att man vill få ner ljus på kielsan samt att jag inte vill tumma på bottenytan i så fall.
          Senast redigerad av Broddan; 23 april 2010, 14:13.
          Hälsningar

          D

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Broddan
            Bättre än inget

            Nästan så man kan hålla Cyprichromis i nano då?

            Med dämpad belysning och några stora grottor har jag sett dessa (Paracyprichromis) en gång och då var de grymt snygga men för det mesta ser de lite trista ut. Jag inbillar mig att man vill få ner ljus på kielsan samt att jag inte vill tumma på bottenytan i så fall.
            Jag hade ett tag en massa flytväxter med Paracyprichromis och då var de snygga i dunklet. Häftigt var också att alla blixtsnabbt började simma uppochner när ljuset släktes. Jag hade svart plast på täckglaset för att inte få ut en massa ljus i rummet och då blev ytan mörkare än botten när akvariet var släckt!
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #7
              Ursprungligen postat av Broddan
              Tack för svar!

              Är inte mitt akvarium lite kort för C.leptosoma? Har ingen erfarenhet av dessa annat än Ad.K böcker.

              Funderade på om killin skulle kunna vara ett bra alternativ till C.leptosoma.

              Gärna mer input...
              Leptosoma kommer inte bli några problem Dock är det viktigt att inte att ha för få hanar.
              Förslaget kommer ge en balja med fart och fläckt.

              Killin kommer funka istället för leptosoma och är en mycket intressant fisk.

              Oavsett kommer du få en intressant balja med en utpräglad firre på botten och en i yt/mellan skiktet.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • Broddan
                Användare
                • februari 2008
                • 59

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Jag hade ett tag en massa flytväxter med Paracyprichromis och då var de snygga i dunklet. Häftigt var också att alla blixtsnabbt började simma uppochner när ljuset släktes. Jag hade svart plast på täckglaset för att inte få ut en massa ljus i rummet och då blev ytan mörkare än botten när akvariet var släckt!
                Idag är jag lite trött. Menar du att när rampen släcktes så trodde fiskarna att ytan blev botten och simmade upp och ner? Roligt beteende helt klart.
                Hälsningar

                D

                Kommentar

                Arbetssätt...