Art sida för Troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pontus
    Användare
    • oktober 2003
    • 514

    #31
    grymt jobb, fem guld kiriza i kanten:
    Passenger on Planet Earth:
    Pet.macro nsumbu
    Pet.moshi ikola
    Pet.Trewavasae
    Pet.Bulu-Point "Red"
    Pet.orthognathus tricolor mvuna
    Pet.Longola
    Tr.Ilangi
    Tr.Muzi
    Tr.Katonga
    Neo.Leleupi

    Kommentar

    • Joakim Draktoft
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 7334

      #32
      Ursprungligen postat av sleepy
      De jag hade velat sätt är ett fisk arkiv där alla kan skriva impincip va de vill, samt lägga ut sina egna bilder.

      Varje medlem här skulle haft en del i sin personliga sida där man kan lägga up sina egna fisk bilder. Om man sedan skriver in art namn så länkas detta fotto direkt till art registret till vald fisk. Detta kunde även vara länkat till foto tävlingen för att få igång drivet att lägga upp bilder, så vis hade vi både fått proffsiga samt amatör bilder på fiskar i artregistret.
      Delvis har vi detta redan idag genom att varje registrerad medlem har tillgång till funktionerna Mina arter och Mina akvarium. Dessa summeras ju sedan upp till Medlemmarnas Arter och Medlemmarnas Akvarium, där de visas för allmänheten.

      Kommentarer eller texter kan man lägga till dessa presentationer,s amt att man vid presentation av art i Artregister, kan lägga upp egna kommentarer.

      Idag kan man ladda upp bild till Mina akvarium, men inte i Mina arter, där istället Artregistrets bilder används.

      Båda dessa funktioner är eftersatta och nu när de är på väg att konverteras till nya designen så passar jag på att lägga till lite nya funktioner (uppladdning av fler bilder på arter och akvarium, samt starkare integration mot Artregister).

      Har du fler förslag som skulle göra det ännu bättre skriv dem här så skall jag ta dem i beaktande. Sedan när jag börjar få saker lite mer färdiga behövs feedback på resultatet.

      Ursprungligen postat av sleepy
      Systemet skall självkart vara självgående där det e medlemarna som lägger tid på att lägga upp bilder istället för att de måste vara en admin som gör det. Samt ifall man ser att en fisk ligger under fel fisknamn så kan medlemar anmälla detta och efter x antal av dessa anmällingar tas bilden atomatiskt bort från artregistret
      Ju fler som hjälper till och bidrar desto bättre förstås.
      Senast redigerad av Joakim Draktoft; 26 mars 2011, 01:10.
      Joakim Draktoft
      f.d Webmaster Ciklid.se
      ____________________________________________

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #33
        Ursprungligen postat av sleepy
        Jag förfrågade detta "bild" arkiv här på sidan för några år sedan och detta var då en mycket dålig ide fick även kommentaren "ifall du vill kolla på bilder då finns ju zoopet" Menar du att ciklid.se skall göra de nu? Nice

        Men jag håller med om att det finns mycket fisk sidor som har endast små goda bitar. Hade hällre sätt rogerj jobba på att förbättra ciklid.se ist.

        De jag hade velat sätt är ett fisk arkiv där alla kan skriva impincip va de vill, samt lägga ut sina egna bilder.

        Varje medlem här skulle haft en del i sin personliga sida där man kan lägga up sina egna fisk bilder. Om man sedan skriver in art namn så länkas detta fotto direkt till art registret till vald fisk. Detta kunde även vara länkat till foto tävlingen för att få igång drivet att lägga upp bilder, så vis hade vi både fått proffsiga samt amatör bilder på fiskar i artregistret.

        Systemet skall självkart vara självgående där det e medlemarna som lägger tid på att lägga upp bilder istället för att de måste vara en admin som gör det. Samt ifall man ser att en fisk ligger under fel fisknamn så kan medlemar anmälla detta och efter x antal av dessa anmällingar tas bilden atomatiskt bort från artregistret
        Jättebra ideer! Jag gillar allihop. Bra att du lägger fram dem också. Jag tycker det blir mer och mer aktuellt med en prioriterad förbättringslista där alla kan hjälpas åt att prioritera förslagen samt finslipa dem. Det går att göra i forumet med trådar. Men det vore bra om man kunde göra en poll som steg ett. Det underlättar sättningen av prioriteten.


        Joakim, hur trixigt är det att öppna möjligheten för polls i forumet.
        Snabbt exempel från googlesökning:
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • roger.j
          Användare
          • juni 2008
          • 91

          #34
          Ursprungligen postat av wenger
          Snyggt och enkelt precis som det ska vara
          Man tackar
          Tycker ett artregister ska vara lätt och tycker att bild på arten är viktigast sedan lite mer info om fisken (kommer med mer framöver)
          Kommer även att försöka lägga upp filmer precis som jag gjorde på red bulu så blir det lite mer intressant
          Mvh
          Roger

          Kommentar

          • roger.j
            Användare
            • juni 2008
            • 91

            #35
            Ursprungligen postat av pontus
            grymt jobb, fem guld kiriza i kanten:
            Fin lista där
            Har du alla dessa arter
            Mvh
            Roger

            Kommentar

            • roger.j
              Användare
              • juni 2008
              • 91

              #36
              Tycker denna tråd blir mer och mer intressant
              Man undrar lite
              Måste någon som mig göra en sida för att ni ska öppna ögonen för att tänka på att artsidan på ciklid.org behövs göras om
              när man tog upp frågan var ingen intresserad utan sa bara att vi behöver hjälp med våran sedan hände inget mer
              Men nu verkar ljuset gått upp att folk vill se bilder på artena och att det ska vara lätt att hitta dit
              Tycker det är bra att ljuset gått upp
              Så jobba på med artregistret
              Ser fram emot det färdiga resultatet
              Mvh
              Roger

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #37
                Vi hade en diskussion för någon månad sedan och Joakim fixade då direkt denna sökfunktion som jag har testat och gett kommentarer till. Nu kan alla testa och ge kommentarer.
                Här tror jag:

                eller här:
                Jag har fått förtroende att göra om layouten lite för ciklid.se. I börjat gjorde jag förslag som var stora... men efter ett tag kom jag på att sidan är ganska okay som den är. Här kommer en första skiss. Jag har lagt fokus på att ändra huvudet så det blir lättare och luftigare. Bra eller dåligt? Alla kommentarer välkomna.


                Vet inte varför det inte hänt tidigare om du redan påpekat det men jag misstänker att det är brist på tid helt enkelt.


                Nåja nu har vi ju lite momentum och det är bara att haka på.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Joakim Draktoft
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 7334

                  #38
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Joakim, hur trixigt är det att öppna möjligheten för polls i forumet.
                  Det finns redan möjlighet till polls i forumet, kan dock vara en behörighetsfråga som styr vem som får göra polls. Idag tror jag att begränsningen ligger på forumsvärdar.

                  Ursprungligen postat av roger.j
                  Tycker denna tråd blir mer och mer intressant
                  Man undrar lite. Måste någon som mig göra en sida för att ni ska öppna ögonen för att tänka på att artsidan på ciklid.org behövs göras om
                  när man tog upp frågan var ingen intresserad utan sa bara att vi behöver hjälp med våran sedan hände inget mer

                  Men nu verkar ljuset gått upp att folk vill se bilder på artena och att det ska vara lätt att hitta dit.

                  Tycker det är bra att ljuset gått upp
                  Så jobba på med artregistret
                  Ser fram emot det färdiga resultatet
                  Mvh
                  Roger
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Vet inte varför det inte hänt tidigare om du redan påpekat det men jag misstänker att det är brist på tid helt enkelt.
                  Precis som DaRe skriver så är det en tidsfråga. Man har begränsad tid att lägga och får välja vad den läggs på. I samband med framtagningen av Ciklidbladet blir det avbrott för att fokusera på korr. I höstas/vintras så kom omdesignen vilket kastade Artregistret åt sidan igen.

                  Så vi kanske kan vi kalla det för bra timing denna gång. Eftersom det nu "bara" är Artregister och Mina Arter/Akvarium som kvarstår så finns lite mer tid tillgängligt.

                  Nu gäller det bara att finslipa de testsidor som ni just har fått se.
                  Joakim Draktoft
                  f.d Webmaster Ciklid.se
                  ____________________________________________

                  Kommentar

                  • pontus
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 514

                    #39
                    Ursprungligen postat av roger.j
                    Fin lista där
                    Har du alla dessa arter
                    Mvh
                    Roger
                    jo dom går i mina burkar, har tillkommit en stor grupp röd regnbåge kasanga
                    Passenger on Planet Earth:
                    Pet.macro nsumbu
                    Pet.moshi ikola
                    Pet.Trewavasae
                    Pet.Bulu-Point "Red"
                    Pet.orthognathus tricolor mvuna
                    Pet.Longola
                    Tr.Ilangi
                    Tr.Muzi
                    Tr.Katonga
                    Neo.Leleupi

                    Kommentar

                    • maltandis
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 1567

                      #40
                      Ursprungligen postat av pontus
                      jo dom går i mina burkar, har tillkommit en stor grupp röd regnbåge kasanga
                      Grattis till de nya fina regnbågarna :-)
                      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                      Kommentar

                      • doohan
                        NCS Medlem
                        • augusti 2004
                        • 1607

                        #41
                        Jag

                        Ursprungligen postat av roger.j
                        Tackar Norrland
                        Det är just det som jag vill med ett register att det finns bilder på arterna så jag lägger endast upp arter som jag har bild på (just det som är det svåra att hitta bilder som man får lägga upp men många har ställt upp med bilder och tackar alla dom )
                        Mvh
                        Roger
                        har länga saknat ett bildregister typ Schupkes Aqualog fast online med en kort beskrivning.av arten. Kanske att du skall ha det mer uppdelat så att inte allt hamnar i en enda lång lista Samma indelning som övriga sidor har (dubbar, moorii, black osv via ett enkelt menysystem) Jag tycker att den tillhörande artbeskrivningen här på ncs är bra, men det fattas många bilder på de olika varianterna av Tropheus tyvärr, på ett annars otroligt bra artbeskrivningsregister!

                        Kommentar

                        • roger.j
                          Användare
                          • juni 2008
                          • 91

                          #42
                          Ursprungligen postat av doohan
                          har länga saknat ett bildregister typ Schupkes Aqualog fast online med en kort beskrivning.av arten. Kanske att du skall ha det mer uppdelat så att inte allt hamnar i en enda lång lista Samma indelning som övriga sidor har (dubbar, moorii, black osv via ett enkelt menysystem) Jag tycker att den tillhörande artbeskrivningen här på ncs är bra, men det fattas många bilder på de olika varianterna av Tropheus tyvärr, på ett annars otroligt bra artbeskrivningsregister!
                          Ja doohan det har jag funderat på att varje art ska ligga på egen sida.
                          Har ställt frågan på andra forum men har inte fått något positivt med det utan dom mesta tycker det är bra som det är men själv tycker jag menyn nu har blivit alldeles för lång så kommer säkert att göra om det framöver (men det kommer att ta tid för måste bygga om allt då)
                          Mvh
                          Roger

                          Kommentar

                          • Norrland
                            Användare
                            • december 2009
                            • 557

                            #43
                            Ursprungligen postat av roger.j
                            Ja doohan det har jag funderat på att varje art ska ligga på egen sida.
                            Har ställt frågan på andra forum men har inte fått något positivt med det utan dom mesta tycker det är bra som det är men själv tycker jag menyn nu har blivit alldeles för lång så kommer säkert att göra om det framöver (men det kommer att ta tid för måste bygga om allt då)
                            Mvh
                            Roger
                            Nja, så länge du slipper scrolla ned varje gång du klickat for information. Dvs, om du klickar pa en firre så ska du komma till samma ställe i art listan när du går tillbaka. Tycker du har lyckats valdigt bra. Enkelt ar bäst!
                            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                            Kommentar

                            • roger.j
                              Användare
                              • juni 2008
                              • 91

                              #44
                              Ursprungligen postat av Norrland
                              Nja, så länge du slipper scrolla ned varje gång du klickat for information. Dvs, om du klickar pa en firre så ska du komma till samma ställe i art listan när du går tillbaka. Tycker du har lyckats valdigt bra. Enkelt ar bäst!
                              Det har jag inte tänkt på men ska prova att länka på detta sätt.
                              Tack för tipset
                              Mvh
                              Roger

                              Kommentar

                              • Zaphi
                                NCS Medlem
                                • juli 2002
                                • 5395

                                #45
                                Ursprungligen postat av roger.j
                                Hej sitter & funderar om man ska starta en sida för artregister på troffar.
                                Det finns ju bara sex arter, så det blir inte så det blir inte så svårt
                                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...