Art sida för Troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norrland
    Användare
    • december 2009
    • 557

    #16
    Ursprungligen postat av roger.j
    Hej Tege
    "när det gäller kartor"
    Roger
    En ide! Vet ej hur det blir med alla dessa fiskar. Men, i fall du har en enkel sjö karta med röd prick som indikerar vart fisken är ifrån i data menyn till höger kanske skulle fungera?

    Det vore även vara kul med några akvarium exempel på där fiskarna i fråga simmar. Ja enkelt går att göra krånligt fort. Eftersom jag inte knappar med datorer ar det bara förbise mina ideer om dom inte håller.

    Brichardi "M'toto" måste bli med!
    Senast redigerad av Norrland; 24 mars 2011, 10:28.
    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

    Kommentar

    • Joakim Draktoft
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 7334

      #17
      Såg att denna tråd poppat upp igen.

      Att du inte fått någon feedback måste helt enkelt beror på att jag missat det helt och att det varit en hel del att göra med andra delar av NCS hemsida (designprojektet, konvertering sidor + funktioner m.m).

      Jag anser precis som DaRe att det vore bättre att göra gemensam sak än två olika databaser/hemsidor med i princip samma syfte.

      Artregister på Ciklid.org behöver all hjälp med input som den möjligen kan få, och precis som för din del så är det feedback på funktioner som gör att Artregistret här utvecklas också.

      Precis som DaRe skriver så finns det faktiskt saker på gång i Artregister, som ännu inte visats för allmänheten, men det kanske är på sin plats att visa det embryo som finns.

      Betänk då att det är något som skapades i höstas, och sedan legat i malpåse. Endast 2 första bilderna för varje arts fångstplats kan förstoras. Tanken är ju att det skall kunna ske med alla, inklusive länkning till respektive arts presentation, men som sagt utvecklingen stannade av där. För att se fler släkten presenterade på detta sätt, titta i vänstermenyn efter släkten som har ett + efter sig.



      Sedan vad gäller interaktivitet att skicka in bidrag till Artregister, så finns detta redan, men kanske inte tillräckligt synliggjort. Frågan är hur det kan göras bättre.
      Senast redigerad av Joakim Draktoft; 24 mars 2011, 10:48.
      Joakim Draktoft
      f.d Webmaster Ciklid.se
      ____________________________________________

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #18
        Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
        Såg att denna tråd poppat upp igen.

        Att du inte fått någon feedback måste helt enkelt beror på att jag missat det helt och att det varit en hel del att göra med andra delar av NCS hemsida (designprojektet, konvertering sidor + funktioner m.m).

        Jag anser precis som DaRe att det vore bättre att göra gemensam sak än två olika databaser/hemsidor med i princip samma syfte.

        Artregister på Ciklid.org behöver all hjälp med input som den möjligen kan få, och precis som för din del så är det feedback på funktioner som gör att Artregistret här utvecklas också.

        Precis som DaRe skriver så finns det faktiskt saker på gång i Artregister, som ännu inte visats för allmänheten, men det kanske är på sin plats att visa det embryo som finns.

        Betänk då att det är något som skapades i höstas, och sedan legat i malpåse. Endast 2 första bilderna för varje arts fångstplats kan förstoras. Tanken är ju att det skall kunna ske med alla, inklusive länkning till respektive arts presentation, men som sagt utvecklingen stannade av där. För att se fler släkten presenterade på detta sätt, titta i vänstermenyn efter släkten som har ett + efter sig.



        Sedan vad gäller interaktivitet att skicka in bidrag till Artregister, så finns detta redan, men kanske inte tillräckligt synliggjort. Frågan är hur det kan göras bättre.
        Joakim, jag tycker att detta är åt rätt håll, släpp på nya artpresentationen så får vi alla se vad som ev. behöver förbättras.

        /Johan
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #19
          Uppladdning av nya bilder sker via mail nu och godkänns på något sätt. Kan man inte direkt ladda upp och bilden då hamnar i läga proposal och sedan kan medlemmar ange att arten stämmer. Jag personligen tycker inte att det bara ska vara perfekta bilder, men de kan ju listas efter bäst betyg från medlemmarna så hamnar kvalitetsbilder överst, men alla finns med. Det viktigaste är väl att fisken på bilderna verkligen är den som arten ska visa och hur fastställer man det? Ofta blir det väl cf.?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • roger.j
            Användare
            • juni 2008
            • 91

            #20
            Ursprungligen postat av Norrland
            En ide! Vet ej hur det blir med alla dessa fiskar. Men, i fall du har en enkel sjö karta med röd prick som indikerar vart fisken är ifrån i data menyn till höger kanske skulle fungera?

            Det vore även vara kul med några akvarium exempel på där fiskarna i fråga simmar. Ja enkelt går att göra krånligt fort. Eftersom jag inte knappar med datorer ar det bara förbise mina ideer om dom inte håller.

            Brichardi "M'toto" måste bli med!
            Hej Igen
            Ideen med akvarium finns redan men behöver bilder (ska kolla framöver med filmer)
            När det gäller att få upp saker på sidan så tar det tyvärr massa tid men det gör mig inget utan ser detta som ett långt project och ska utveckla sidan hela tiden men just nu prioreterar jag att få upp så mycket bilder som möjligt Så har du några skicka dom gärna till mig)
            Håller just nu på att bygga nya knappar & loga och hoppas dom blir bättre en dom gamla.
            Och ang kartorna så kommer det men vet inte när.
            Mvh
            Roger
            afrikanskaciklider@hotmail.se

            Kommentar

            • roger.j
              Användare
              • juni 2008
              • 91

              #21
              Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
              Såg att denna tråd poppat upp igen.

              Att du inte fått någon feedback måste helt enkelt beror på att jag missat det helt och att det varit en hel del att göra med andra delar av NCS hemsida (designprojektet, konvertering sidor + funktioner m.m).

              Jag anser precis som DaRe att det vore bättre att göra gemensam sak än två olika databaser/hemsidor med i princip samma syfte.

              Artregister på Ciklid.org behöver all hjälp med input som den möjligen kan få, och precis som för din del så är det feedback på funktioner som gör att Artregistret här utvecklas också.

              Precis som DaRe skriver så finns det faktiskt saker på gång i Artregister, som ännu inte visats för allmänheten, men det kanske är på sin plats att visa det embryo som finns.

              Betänk då att det är något som skapades i höstas, och sedan legat i malpåse. Endast 2 första bilderna för varje arts fångstplats kan förstoras. Tanken är ju att det skall kunna ske med alla, inklusive länkning till respektive arts presentation, men som sagt utvecklingen stannade av där. För att se fler släkten presenterade på detta sätt, titta i vänstermenyn efter släkten som har ett + efter sig.



              Sedan vad gäller interaktivitet att skicka in bidrag till Artregister, så finns detta redan, men kanske inte tillräckligt synliggjort. Frågan är hur det kan göras bättre.
              Hej att jag inte fick någon respons gör inget utan tycker det är kul att bygga en egen sida och tycker även att det är kul att ni tänker på eran artsida.
              Mvh
              Roger

              Kommentar

              • Joakim Draktoft
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 7334

                #22
                Ursprungligen postat av Johan F
                Joakim, jag tycker att detta är åt rätt håll, släpp på nya artpresentationen så får vi alla se vad som ev. behöver förbättras.

                /Johan
                Funktionen är aktiv, men inte kommunicerad eller länkad, därför ni kan se den redan nu. Är ju informationsinnehållet som behövs, och det har ju du och jag pratat om tidigare.

                Ursprungligen postat av DaRe
                Uppladdning av nya bilder sker via mail nu och godkänns på något sätt. Kan man inte direkt ladda upp och bilden då hamnar i läga proposal och sedan kan medlemmar ange att arten stämmer. Jag personligen tycker inte att det bara ska vara perfekta bilder, men de kan ju listas efter bäst betyg från medlemmarna så hamnar kvalitetsbilder överst, men alla finns med. Det viktigaste är väl att fisken på bilderna verkligen är den som arten ska visa och hur fastställer man det? Ofta blir det väl cf.?
                Detta är en bra point. Teknologi för uppladdning finns på plats, behöver bara byggas lite saker runt det hela.
                Joakim Draktoft
                f.d Webmaster Ciklid.se
                ____________________________________________

                Kommentar

                • roger.j
                  Användare
                  • juni 2008
                  • 91

                  #23
                  Har nu byggt om sidan lite med loggor och knappar har dessutom gjort ett test ang film så om detta kan vara något så kolla på

                  tanganyika
                  petrochromis sp red bulu point
                  Tycker själv att det blir lite roligare att se en art så här.
                  Mvh
                  Roger

                  Kommentar

                  • msb
                    Användare
                    • september 2009
                    • 314

                    #24
                    Gillar filmerna
                    Tropheus

                    Kommentar

                    • roger.j
                      Användare
                      • juni 2008
                      • 91

                      #25
                      Ursprungligen postat av msb
                      Gillar filmerna
                      Ja det vart rätt okej så det kommer jag att fortsätta med och kommer även att göra om lite mer på startsidan nästa vecka
                      Mvh
                      Roger

                      Kommentar

                      • wenger
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 233

                        #26
                        Men varför kan man inte se bilderna i dagsläget direkt när man söker på nåt? Att få fram massa text utan bilder känns ganska menigslöst. Man orkar ju inte klicka sig vidare på allt under malawi tex för att få se bilder. Det borde ju vara prio ett när det gäller artregistret. Zoopets sökfunktion är ju klockren, enkel och mycket bra. Där väcks intresset för nya fiskar ma ninte visste om innan.

                        Kommentar

                        • wenger
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 233

                          #27
                          Ursprungligen postat av roger.j
                          Har nu byggt om sidan lite med loggor och knappar har dessutom gjort ett test ang film så om detta kan vara något så kolla på
                          www.afrikanskaciklider.se
                          tanganyika
                          petrochromis sp red bulu point
                          Tycker själv att det blir lite roligare att se en art så här.
                          Mvh
                          Roger

                          Snyggt och enkelt precis som det ska vara

                          Kommentar

                          • Joakim Draktoft
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 7334

                            #28
                            Ursprungligen postat av wenger
                            Men varför kan man inte se bilderna i dagsläget direkt när man söker på nåt? Att få fram massa text utan bilder känns ganska menigslöst. Man orkar ju inte klicka sig vidare på allt under malawi tex för att få se bilder. Det borde ju vara prio ett när det gäller artregistret. Zoopets sökfunktion är ju klockren, enkel och mycket bra. Där väcks intresset för nya fiskar ma ninte visste om innan.
                            Förstår att du saknar detta. Men kanske kan jag då glädja lite genom att återigen lyfta lite på förlåten till det nya.

                            Prova att göra sökningen via denna sida istället.


                            Kvarstår en del justeringar av bilder och texter i höjdledd, samt att få in korrekt sortering.
                            Joakim Draktoft
                            f.d Webmaster Ciklid.se
                            ____________________________________________

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #29
                              Snyggt Joakim!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • sleepy
                                Användare
                                • augusti 2004
                                • 294

                                #30
                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Det kommer även här inom kort.

                                Jag tycker definitivt det vore bättre om vi kunde utöka antal arter på NCS istället. Kanske öppna för att lättare bidra med egna bilder.


                                Jag förfrågade detta "bild" arkiv här på sidan för några år sedan och detta var då en mycket dålig ide fick även kommentaren "ifall du vill kolla på bilder då finns ju zoopet" Menar du att ciklid.se skall göra de nu? Nice

                                Men jag håller med om att det finns mycket fisk sidor som har endast små goda bitar. Hade hällre sätt rogerj jobba på att förbättra ciklid.se ist.

                                De jag hade velat sätt är ett fisk arkiv där alla kan skriva impincip va de vill, samt lägga ut sina egna bilder.

                                Varje medlem här skulle haft en del i sin personliga sida där man kan lägga up sina egna fisk bilder. Om man sedan skriver in art namn så länkas detta fotto direkt till art registret till vald fisk. Detta kunde även vara länkat till foto tävlingen för att få igång drivet att lägga upp bilder, så vis hade vi både fått proffsiga samt amatör bilder på fiskar i artregistret.

                                Systemet skall självkart vara självgående där det e medlemarna som lägger tid på att lägga upp bilder istället för att de måste vara en admin som gör det. Samt ifall man ser att en fisk ligger under fel fisknamn så kan medlemar anmälla detta och efter x antal av dessa anmällingar tas bilden atomatiskt bort från artregistret
                                Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                                http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                                Kommentar

                                Arbetssätt...