Återfall av mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    Återfall av mbunas

    Under mina år med ciklider så återvänder jag alltid med jämna mellanrum till mitt akvaristiska ursprung – mbunas från Malawisjön. Nu har jag fyllt ett av mina akvarier med ett gäng gamla favoriter; ett dussin M. auratus, 1+3 av M.joanjonsonae, 2+3 av L.trewavasae plus två standardarter jag personligen aldrig haft – ett dussin saulosi och fyra M. maingano. Jag har tänkt komplettera maingonogruppen med fler firrar vid tillfälle. Slutligen skall jag nog klämma i med någon snygg zebra, helst chilumba, när/om jag snubblar över någon prakthane. Akvariet det gäller är ett RENA med de besynnerliga måtten (ungefär) 200x70 (höjden) x 50 (bredden). Klurigt att inreda, men ett snyggt akvarium.

    Nu över till min fundering. Jag har tidigare hållit mbunas på det klassiska sättet, dvs. massor av sten och ett överskott på honor. Nu skippar jag stenrösena och tänker hålla lika många hanar som honor av de aggressiva arterna. Inredningen består av röd slimline och en hel del jättevallisneri plus enstaka strödda stenar. Någon som har erfarenheter av detta och kan delge oss andra dem? Hur stora grupper har ni hållit av ex auratus för att det skall fungera?
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #2
    Har du varit söderut och handlat ?, att fylla en burk med de arter du nämmner
    är inte det enklaste om man handlar lokalt. ( iofs går det att specialbeställa...)

    Kommentar

    • Ola Sjödin
      Användare
      • augusti 2003
      • 514

      #3
      Några är inköpta söderut (Likomapärlorna - M.joanjonsonae) övriga är beställda lokalt eller hittade i affärer här uppe. Arter med jämn kvalité, ex auratus, törs jag beställa osedda men inte ex. de zebror jag vill ha.
      Det är helt klart ett problem att få tag på bra fisk.

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        tyvärr tycker ja att auratus, zebror mfl, alltså de gamla klassikerna ofta är bedrövligt fula som odlade, auratus som ja har som vf är faktiskt helt annorlunda mot odlade, bättre form, mindre storlek, skillnaden på färgen vill ja inte ens tänka på, allt detta är synd, titta på de odlade tropheus och se kvaliten på de odlade, extremt stor skillnad...
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Ola Sjödin
          Användare
          • augusti 2003
          • 514

          #5
          Ursprungligen postat av specmats
          tyvärr tycker ja att auratus, zebror mfl, alltså de gamla klassikerna ofta är bedrövligt fula som odlade, auratus som ja har som vf är faktiskt helt annorlunda mot odlade, bättre form, mindre storlek, skillnaden på färgen vill ja inte ens tänka på, allt detta är synd, titta på de odlade tropheus och se kvaliten på de odlade, extremt stor skillnad...
          Jag håller delvis med men vad gäller vissa arter, ex de flesta Melanochrom och gamla Ps:ar, så tror jag att det till stor del är "pellets-effekten". Om man köper små auratusar och inte övermatar med energirikt käk så tror jag att man har goda chanser att få fina firrar.

          Det du beskriver håller jag med om. Många odlade mbunas är riktigt fula men ofta är nog inte orsaken genetiskt betingad utan det beror på skötseln - främst matning.

          Därför tror jag att man har fina möjligheter till bra fisk om man köper dem små (3-4 cm) och ej stressar fram tillväxt med mycket och alltför energirik mat.

          Själv matar jag ganska lite och maten är; flingor, pellets ibland, räkor, musslor och egen räkmix. I räkmixen har jag provat med svenska örter (maskrosblad, klöver, vicker) som en stor del av veg. innehållet. Jag har goda erfarenheter av det och jag tänker prova mig fram mer i den linjen.
          Senast redigerad av Ola Sjödin; 15 april 2010, 08:36.

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Sjödin
            Några är inköpta söderut (Likomapärlorna - M.joanjonsonae
            Extra kul med denna fisk, när jag besökte Akvarielagret förra året så var det denna fisk som stack ut från mängden. det var första gången jag såg den live, en fantastiskt blå nyans, verkligen en firre man vill ha

            Kommentar

            • Ola Sjödin
              Användare
              • augusti 2003
              • 514

              #7
              Lite märkligt att det är en fisk som är så pass lite omtalad då den har funnits i hobbyn så pass länge. Den är snäll (utan att vara mesig), lätt att skilja könen åt, vacker, "lagom" stor, lättodlad och - inte helt oviktigt - den har ett snitsigt populärnamn, Pärlan från Likoma.

              Länk:


              Det är i alla fall en av mina absoluta favoriter. Det var den första mbuna som lekte för mig. Det var 1980 tror jag och resulterade i min första artikel till Ciklidbladet. Jag var 13 år och grymt stolt över att ha fått en artikel publicerad.

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                har oxå alltid gillat likoma-pärlan och såg för några år sen här på sidan bilder på en vf som
                är extremt häftig http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=627, min personliga favvo är auratus och när de går i grupp modell större så är det fantastiskt underhållande, min största är kanske 9 cm och i likhet med joanjohnsonae är de små
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                Arbetssätt...