Ny utmaning Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Ny utmaning Tanganyika

    Har hitintils enbart testat på olika SA ciklider men är sugen på något nytt nu.

    Tanganyika är jag grymt nyfiken på!

    Har ett kar på 222 Liter som jag skall köra detta i.

    Kommer bygga egna filtermoduler och sen vill jag ha ett stort stenrös i samt de obligatoriska snäckorna hehe.

    Har kollat på följande arter.

    Men är osäker på hur de fungerar ihop osåvidare.


    Tanganicodus irsacae 1+1?

    Altolamprologus calvus eller compressiceps 1+1 Tänkt att vara de största fiskarna i karet, älskar deras utseende!!

    Tanganicodus irsacae 1+1?

    Lamprologus multifasciatus ett gäng?



    Det är vad jag spanat på hitils, förslag motages!!
  • Barracudan
    Användare
    • april 2005
    • 453

    #2
    Kan fungera, räkna bara med att compresicepsen/calvusen käkar rom + ev yngel av de andra fiskarna.

    Mina compressiceps stod på kö när frontoserna lekte och snappade rommkornen. frontoserna förstod inte vad som hände. Annars är dom riktigt coola.
    Frontosamarkus

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Ursprungligen postat av Barracudan
      Kan fungera, räkna bara med att compresicepsen/calvusen käkar rom + ev yngel av de andra fiskarna.

      Mina compressiceps stod på kö när frontoserna lekte och snappade rommkornen. frontoserna förstod inte vad som hände. Annars är dom riktigt coola.
      Jo har ju förstått att dom är ena jävla rom tjuvar, finns det NÅGON chans för några yngel att klara sig om jag gör stenrösen med mycket smala ingångar o liknande?

      Om inte annat är de värt att bli av med rom o yngel för att kunna ha compresicepsen/calvusen alltså är dom en intressant o rolig fisk?

      Finns det något annat i ungefär samma storlek annars? 10-15 cm?

      Kommentar

      • tricoti
        Användare
        • juni 2009
        • 249

        #4
        Då har du 2 sorter bottenfiskar och calvus/comp, i mitten.putta ner några tang,killis.Det finns det plats för.

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          Ursprungligen postat av tricoti
          Då har du 2 sorter bottenfiskar och calvus/comp, i mitten.putta ner några tang,killis.Det finns det plats för.
          Låter som en rimlig idé. Vart kan man finna bilder på dessa hittar inget när jag googlar, är de svåra att gå tag på?

          --------------------------

          Sökte på latinska namnet, dom är fina!
          Senast redigerad av FrePGun; 13 april 2010, 21:22.

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            Var iväg och köpte husfix idag, frigolit har jag redan hemma så imorgon skall det byggas klipp moduler!

            Bilder kommer.

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • januari 2010
              • 639

              #7
              Inte utan att man känner igen ruset av att ha ngt nytt projekt på gång - Tanganyika har jag inte plats för ett nu, kanske ett nano (56l?) med regnvatten o Apistogrammor. Skall rusa bort till handlarn nu på lunchen!

              Lycka till i klarvattnet o glöm inte bort korvsjöträsket!

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                Ursprungligen postat av nicson
                Inte utan att man känner igen ruset av att ha ngt nytt projekt på gång - Tanganyika har jag inte plats för ett nu, kanske ett nano (56l?) med regnvatten o Apistogrammor. Skall rusa bort till handlarn nu på lunchen!

                Lycka till i klarvattnet o glöm inte bort korvsjöträsket!
                Nejdå SA kommer fortf stå mig varmt om hjärtat!

                Men vill vidga mina vyer!

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Välkommen till Tanganyika
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #10
                    Ursprungligen postat av LN
                    Välkommen till Tanganyika
                    Hehe väntade nästan på ett inlägg från dig!! Tack skall du ha!

                    Kommentar

                    • tricoti
                      Användare
                      • juni 2009
                      • 249

                      #11
                      Tang,killin Lamprichthys tanganicanus den finns vanligtvis i Nol ciklidhobby. Annars vill jag rekommendera paracyprichromis Nigripinnis,den borde befinna sig i mitten av akvariet lätt lutande mot bakgrunden,ha,ha.En ganska stillsam fisk.Då du har fiskar som är ganska fattiga på färger så rekommenderar jag att du ser till att ha lysrör som gör sitt jobb. Sera brilliant daylight?

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        Ursprungligen postat av tricoti
                        Tang,killin Lamprichthys tanganicanus den finns vanligtvis i Nol ciklidhobby. Annars vill jag rekommendera paracyprichromis Nigripinnis,den borde befinna sig i mitten av akvariet lätt lutande mot bakgrunden,ha,ha.En ganska stillsam fisk.Då du har fiskar som är ganska fattiga på färger så rekommenderar jag att du ser till att ha lysrör som gör sitt jobb. Sera brilliant daylight?
                        Ok, de är där jag brukar handla fisk, och även dessa kommer nog köpas in där!

                        Sitter helt färska aquarelle rör i just nu så dom får nog sitta ett tag till!

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Såg att du tänker på Tanganicodus, ja har börjat me dom igen o det är en grann firre
                          Detta är en fortsättningstråd om Larry Nilsson´s akvariebygge Mitt Akvariebygge - del 1 kan läsas i denna tråd http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56642

                          Här är några bilder på mitt gamla par, tyvärr dog dom i 2400 litaren, men det gäller att inte ge sig så att det är bara att på de igen
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #14
                            Ursprungligen postat av LN
                            Såg att du tänker på Tanganicodus, ja har börjat me dom igen o det är en grann firre
                            Detta är en fortsättningstråd om Larry Nilsson´s akvariebygge Mitt Akvariebygge - del 1 kan läsas i denna tråd http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56642

                            Här är några bilder på mitt gamla par, tyvärr dog dom i 2400 litaren, men det gäller att inte ge sig så att det är bara att på de igen
                            Ja dom är ju skit häftiga, är nog därför jag väljer Tanganyika som nyutmaning för jag tycker det finns så extremt coola fiskar med mycket säregna drag!!!

                            Och jag har bestämt för mig att det blir ett par Calvus också, dom är för granna! Dom får väll äta upp rom och yngel har inga direkt stora planer på att odla ändå.

                            Första två modulerna klara!!!

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              #15
                              Lite bilder på de första modulerna.

                              Detta kommer bli högra hörnet, I vänstra hörnet kommer jag göra en smal lång klippa som kommer gå längs sido rutan lite också samt en till botten modul.

                              I denna på bilden har jag måttat så att den minsta eheim compact modellen ska gå in. och sen blir de grov filtermatta, kommer även fixa någon slags ytavrinning.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...