Protomelas virgatus "Namalenje"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    Protomelas virgatus "Namalenje"

    Denna vackra ciklid verkar inte vara så vanlig i Sverige, finns den alls? I Danmark finns den men det är för krångligt att åka dit osv. Skriv gärna om ni vet något!



    Mvh/ Joel
  • palleh
    Användare
    • december 2006
    • 704

    #2
    Ursprungligen postat av Bright_Blue
    Denna vackra ciklid verkar inte vara så vanlig i Sverige, finns den alls? I Danmark finns den men det är för krångligt att åka dit osv. Skriv gärna om ni vet något!



    Mvh/ Joel
    Hej Joel. Jag vet så mycket som att den finns/fanns i Malmö regionen hos en privat person förut iallafall. Kanske ägaren till dem svarar=)
    http://picasaweb.google.com/palleph

    Nya bilder laddas upp hela tiden


    Mvh Patrik

    Kampfisk!

    Kommentar

    • Lacustris
      Användare
      • juni 2005
      • 142

      #3
      Jag har sett fiskarna på bilden i verkligheten.
      Måste säga att bilden inte gör dem full rättvisa, de är faktiskt ännu vackrare i verkligheten. Det gick många hanar i karet och alla färgade!
      Garanterat det mest färgsprakande malawi-kar jag någonsin sett!

      Har även sett en annan stam i Danmark men de var inte alls i samma klass, så det finns nog variationer.

      Jag kan bekräfta att det simmar fiskar på uppväxt av denna art i Skåne, dock inte hos mig längre.
      Senast redigerad av Lacustris; 13 april 2010, 22:40.
      Det är aldrig för sent att ge upp!

      Kommentar

      • msb
        Användare
        • september 2009
        • 314

        #4
        Ursprungligen postat av Bright_Blue
        Denna vackra ciklid verkar inte vara så vanlig i Sverige, finns den alls? I Danmark finns den men det är för krångligt att åka dit osv. Skriv gärna om ni vet något!



        Mvh/ Joel
        Den är grymmt snygg
        Såna vill jag ha
        Tropheus

        Kommentar

        • Byttorp
          Användare
          • november 2003
          • 1585

          #5
          supersnygg

          blir till att skriva upp på önskelistan till de nya karen.... hojta till om någon får tag på eller vet vart man kan köpa dom. samköp kanske ifall det är enklare.
          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
          Ordförande GCG

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Då är vi några som vill ha den då, kul. Kan inte nån ta saken i egna händer och hämta hem ett gäng och dela med sig

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              De är verkligen inte lätta att få tag på och jag har inte sett dom VF någonstans efter jag köpte arten.

              Det finns odlare i Danmark som har VF föräldrar som kom i samma veva som jag skaffade mina. Det är inte lätt att hitta odlare av arten då det var väldigt få exemplar som kom till Norden (via Carsten & Carsten i Danmark).

              Jag jagade flera månader för att få tag i arten men pga att det var så svårt att få tag på honor (de går tydligen inte tillsammans i sjön) så är arten mycket sällsynt.

              Jag pratade med Stuart Grant, Carsten Gissel med flera...

              Kommentar

              • Esben
                Användare
                • oktober 2003
                • 78

                #8
                Her er lidt billeder af den fra Malawi søen af, som Carsten Gissel har taget.

                www.wildcichlids.com One step closer to cichlid wildlife

                Kommentar

                • Johnny_1
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 313

                  #9
                  Kan bara hålla med Lacustris angående färgprakten i Malawikaret som bilden visar..som sagt bättre IRL.

                  Även jag har sett ett gäng ungdjur av firrarna som går på uppväxt i Malmöområdet
                  www.malmoakvarieforening.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...